Stellantis en Toyota noemen Amerikaans plan tegen autovervuiling ‘onrealistisch en extreem’

Elektrificatie • Tesla wil juist meer maatregelen voor elektrificatie.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Stellantis en Toyota Motor Corp. hebben kritiek geuit op een plan van de Biden-regering om autovervuiling aan te pakken. Ze stellen dat het voorstel agressieve en onrealistische verkoop van elektrische voertuigen (EV’s) zou vereisen, waardoor de aanvoer van essentiële mineralen onder druk komt te staan. Dat meldt ANP.

Toyota zegt dat het plan van de regering ‘belangrijke uitdagingen onderschat’. Zoals het tekort aan mineralen voor batterijen, het feit dat deze mineralen niet in de VS worden gewonnen of verfijnd, de ontoereikende infrastructuur en de hoge kosten van batterij-elektrische voertuigen. Het bedrijf noemt de voorgestelde uitlaatemissielimieten ‘extreem’.

Biden wil naar eigen zeggen de meest ambitieuze Amerikaanse uitlaatemissielimieten ooit doorvoeren. Zijn plan geldt voor nieuwe automodellen vanaf 2027. Het Amerikaanse federale milieuagentschap (EPA) verwacht dat de maatregelen leiden tot een aandeel van nieuwe lichte EV’s van 67 procent in 2032. Daarnaast verwacht EPA dat 46 procent van de nieuwverkoop van middelzware voertuigen ook EV’s zijn. Op dit moment vertegenwoordigen batterij-elektrische voertuigen en plug-in hybrides minder dan 10 procent van de markt in de VS.

Tesla wil meer maatregelen

Automotive News Europe meldt dat Ford Motor Co. oproept om de strengheid van de vereisten op korte termijn, tussen 2027 en 2029, te versoepelen. Dit doet het bedrijf om zo een geleidelijkere overgang naar de geplande normen van 2032 te creëren. Stellantis zegt dat de EPA een ’te optimistische verwachting heeft van de groei van de EV-markt’ en uitdagingen zoals achterblijvende productiecapaciteit en consumentenondersteuning onderschat.

Tesla daarentegen dringt aan op een nog agressievere aanpak, gezien ‘het snelle tempo van elektrificatie van lichte voertuigen’. Tesla stelt dat de technologie al ruimschoots gedemonstreerd is, snel wordt toegepast en aanzienlijk lagere concurrentiekosten met zich meebrengt.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Stellantis en Toyota noemen Amerikaans plan tegen autovervuiling ‘onrealistisch en extreem’ | Automotive Online

Stellantis en Toyota noemen Amerikaans plan tegen autovervuiling ‘onrealistisch en extreem’

Elektrificatie • Tesla wil juist meer maatregelen voor elektrificatie.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Stellantis en Toyota Motor Corp. hebben kritiek geuit op een plan van de Biden-regering om autovervuiling aan te pakken. Ze stellen dat het voorstel agressieve en onrealistische verkoop van elektrische voertuigen (EV’s) zou vereisen, waardoor de aanvoer van essentiële mineralen onder druk komt te staan. Dat meldt ANP.

Toyota zegt dat het plan van de regering ‘belangrijke uitdagingen onderschat’. Zoals het tekort aan mineralen voor batterijen, het feit dat deze mineralen niet in de VS worden gewonnen of verfijnd, de ontoereikende infrastructuur en de hoge kosten van batterij-elektrische voertuigen. Het bedrijf noemt de voorgestelde uitlaatemissielimieten ‘extreem’.

Biden wil naar eigen zeggen de meest ambitieuze Amerikaanse uitlaatemissielimieten ooit doorvoeren. Zijn plan geldt voor nieuwe automodellen vanaf 2027. Het Amerikaanse federale milieuagentschap (EPA) verwacht dat de maatregelen leiden tot een aandeel van nieuwe lichte EV’s van 67 procent in 2032. Daarnaast verwacht EPA dat 46 procent van de nieuwverkoop van middelzware voertuigen ook EV’s zijn. Op dit moment vertegenwoordigen batterij-elektrische voertuigen en plug-in hybrides minder dan 10 procent van de markt in de VS.

Tesla wil meer maatregelen

Automotive News Europe meldt dat Ford Motor Co. oproept om de strengheid van de vereisten op korte termijn, tussen 2027 en 2029, te versoepelen. Dit doet het bedrijf om zo een geleidelijkere overgang naar de geplande normen van 2032 te creëren. Stellantis zegt dat de EPA een ’te optimistische verwachting heeft van de groei van de EV-markt’ en uitdagingen zoals achterblijvende productiecapaciteit en consumentenondersteuning onderschat.

Tesla daarentegen dringt aan op een nog agressievere aanpak, gezien ‘het snelle tempo van elektrificatie van lichte voertuigen’. Tesla stelt dat de technologie al ruimschoots gedemonstreerd is, snel wordt toegepast en aanzienlijk lagere concurrentiekosten met zich meebrengt.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.