‘Tesla boekt recordverkoop dankzij prijsverlagingen’

Tesla • Tesla’s focus op het vergroten van het verkoopvolume heeft zijn vruchten afgeworpen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Tesla Model Y (Foto: Shutterstock)

In het tweede kwartaal heeft Tesla een recordaantal van 466.140 elektrische voertuigen wereldwijd afgeleverd. De resultaten werden afgelopen zondag bekendgemaakt en overtroffen de verwachtingen van Wall Street. De strategie van ceo Elon Musk om de verkoop te stimuleren door prijsverlagingen door te voeren lijkt hiermee te werken. Dit meldt Bloomberg.

Analisten voorspelden dat Tesla in het vorige kwartaal 448.350 auto’s zou verschepen. Het bedrijf overtrof deze schatting. De leveringen vertegenwoordigen een stijging van 83 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen tijdens de coronacrisis leveringen nog werden verstoord door lockdowns.

Een inhaalslag

Het bedrijf slaagde er ook in om het verschil tussen de productie en de afleveringen aanzienlijk te verkleinen. In het tweede kwartaal bedroeg dat verschil 13.560 eenheden, terwijl het in het eerste kwartaal bijna 18.000 auto’s meer produceerde dan het aan klanten kon afleveren. Volgens analisten van Bloomberg duidt dit erop dat Tesla erin slaagt om de voorraadbeheersing te verbeteren en de productie- en aflevering processen beter op elkaar af te stemmen.

Hoewel Tesla geen specifieke cijfers verstrekt over de verkoop per voertuigtype of regio, blijkt dat de Model 3 en Model Y de grootste bijdrage hebben geleverd aan de totale verkopen. Dit is ook duidelijk te zien aan de Europese verkoopranglijst van Jato.

Deze twee modellen vertegenwoordigen maar liefst 96 procent van de verkopen. Tesla, dat rechtstreeks aan consumenten verkoopt, heeft naast prijsverlagingen ook andere stimuleringsmaatregelen geïntroduceerd, zoals gratis snelladen voor een periode van drie maanden in de Verenigde Staten.

Ondanks toenemende concurrentie, met name in China, waar lokale fabrikanten zoals BYD terrein winnen, blijft Tesla wereldwijd de grootste producent van elektrische voertuigen.

Tesla zal op 19 juli de resultaten van het tweede kwartaal bekendmaken.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Tesla boekt recordverkoop dankzij prijsverlagingen’ | Automotive Online

‘Tesla boekt recordverkoop dankzij prijsverlagingen’

Tesla • Tesla’s focus op het vergroten van het verkoopvolume heeft zijn vruchten afgeworpen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Tesla Model Y (Foto: Shutterstock)

In het tweede kwartaal heeft Tesla een recordaantal van 466.140 elektrische voertuigen wereldwijd afgeleverd. De resultaten werden afgelopen zondag bekendgemaakt en overtroffen de verwachtingen van Wall Street. De strategie van ceo Elon Musk om de verkoop te stimuleren door prijsverlagingen door te voeren lijkt hiermee te werken. Dit meldt Bloomberg.

Analisten voorspelden dat Tesla in het vorige kwartaal 448.350 auto’s zou verschepen. Het bedrijf overtrof deze schatting. De leveringen vertegenwoordigen een stijging van 83 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen tijdens de coronacrisis leveringen nog werden verstoord door lockdowns.

Een inhaalslag

Het bedrijf slaagde er ook in om het verschil tussen de productie en de afleveringen aanzienlijk te verkleinen. In het tweede kwartaal bedroeg dat verschil 13.560 eenheden, terwijl het in het eerste kwartaal bijna 18.000 auto’s meer produceerde dan het aan klanten kon afleveren. Volgens analisten van Bloomberg duidt dit erop dat Tesla erin slaagt om de voorraadbeheersing te verbeteren en de productie- en aflevering processen beter op elkaar af te stemmen.

Hoewel Tesla geen specifieke cijfers verstrekt over de verkoop per voertuigtype of regio, blijkt dat de Model 3 en Model Y de grootste bijdrage hebben geleverd aan de totale verkopen. Dit is ook duidelijk te zien aan de Europese verkoopranglijst van Jato.

Deze twee modellen vertegenwoordigen maar liefst 96 procent van de verkopen. Tesla, dat rechtstreeks aan consumenten verkoopt, heeft naast prijsverlagingen ook andere stimuleringsmaatregelen geïntroduceerd, zoals gratis snelladen voor een periode van drie maanden in de Verenigde Staten.

Ondanks toenemende concurrentie, met name in China, waar lokale fabrikanten zoals BYD terrein winnen, blijft Tesla wereldwijd de grootste producent van elektrische voertuigen.

Tesla zal op 19 juli de resultaten van het tweede kwartaal bekendmaken.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.