CEO Thierry Koskas: Citroën als betaalbaar, niet te complex automerk

Citroen • De nieuwe ceo wil het marktaandeel van Citroën flink vergroten.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
CEO Thierry Koskas (Foto: Citroën)

De in februari aangetreden Citroën-ceo Thierry Koskas ziet Citroën als leverancier van betaalbaar transport, zonder al te veel opties of complexiteit. Dat blijkt uit de persconferentie die Koskas vorige week gaf. Daarbij ging hij in op de plannen die hij heeft met het Franse Stellantis-merk.

Groter marktaandeel

Het marktaandeel van Citroën moet omhoog, met name in Europa. Concreet moet de jaarlijkse productie stijgen van 700 duizend nu, naar 1 miljoen in 2025, stelt Koskas. Dat wil hij laten gebeuren door vergroten van het Europees marktaandeel van 4 naar 5 procent. Dat zijn 140 duizend extra auto’s. Hij wil ook de verkoop buiten Europa verhogen van 20 procent van de totale productie naar 30 procent. Dat zijn weer bijna 200 duizend auto’s.

Minder keuze

Koskas wil de afzet op verschillende manieren vergroten. Het oplossen van de logistieke problemen, aantrekkelijke financiering en een herziene modellenreeks met een e-C4 met een groter bereik en betere hybrides in de C5-lijn. De prijzen mogen scherper en een belangrijke stap daarbij is een vereenvoudiging van het assortiment, waarbij geen enkel model meer dan drie uitrustingsniveaus heeft. Een andere verkooptroef zou de elektrische C3 moeten worden. “Die zal volgend jaar de betaalbare elektrische auto opnieuw uitvinden”, stelde Koskas. De prijs van de kleine EV moet onder de 25 duizend euro blijven.

Om de nieuwe visie te demonstreren poseerde Koskas bij de Citroën Oli, een concept car waar al het overbodige is verdwenen. Het model doet qua concept wat aan de functionalistische 2CV denken. “Delen van de Oli komen terug in productieauto’s”, beloofde Koskas.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

CEO Thierry Koskas: Citroën als betaalbaar, niet te complex automerk | Automotive Online

CEO Thierry Koskas: Citroën als betaalbaar, niet te complex automerk

Citroen • De nieuwe ceo wil het marktaandeel van Citroën flink vergroten.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
CEO Thierry Koskas (Foto: Citroën)

De in februari aangetreden Citroën-ceo Thierry Koskas ziet Citroën als leverancier van betaalbaar transport, zonder al te veel opties of complexiteit. Dat blijkt uit de persconferentie die Koskas vorige week gaf. Daarbij ging hij in op de plannen die hij heeft met het Franse Stellantis-merk.

Groter marktaandeel

Het marktaandeel van Citroën moet omhoog, met name in Europa. Concreet moet de jaarlijkse productie stijgen van 700 duizend nu, naar 1 miljoen in 2025, stelt Koskas. Dat wil hij laten gebeuren door vergroten van het Europees marktaandeel van 4 naar 5 procent. Dat zijn 140 duizend extra auto’s. Hij wil ook de verkoop buiten Europa verhogen van 20 procent van de totale productie naar 30 procent. Dat zijn weer bijna 200 duizend auto’s.

Minder keuze

Koskas wil de afzet op verschillende manieren vergroten. Het oplossen van de logistieke problemen, aantrekkelijke financiering en een herziene modellenreeks met een e-C4 met een groter bereik en betere hybrides in de C5-lijn. De prijzen mogen scherper en een belangrijke stap daarbij is een vereenvoudiging van het assortiment, waarbij geen enkel model meer dan drie uitrustingsniveaus heeft. Een andere verkooptroef zou de elektrische C3 moeten worden. “Die zal volgend jaar de betaalbare elektrische auto opnieuw uitvinden”, stelde Koskas. De prijs van de kleine EV moet onder de 25 duizend euro blijven.

Om de nieuwe visie te demonstreren poseerde Koskas bij de Citroën Oli, een concept car waar al het overbodige is verdwenen. Het model doet qua concept wat aan de functionalistische 2CV denken. “Delen van de Oli komen terug in productieauto’s”, beloofde Koskas.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.