CEO Thierry Koskas: Citroën als betaalbaar, niet te complex automerk

De in februari aangetreden Citroën-ceo Thierry Koskas ziet Citroën als leverancier van betaalbaar transport, zonder al te veel opties of complexiteit. Dat blijkt uit de persconferentie die Koskas vorige week gaf. Daarbij ging hij in op de plannen die hij heeft met het Franse Stellantis-merk.
Groter marktaandeel
Het marktaandeel van Citroën moet omhoog, met name in Europa. Concreet moet de jaarlijkse productie stijgen van 700 duizend nu, naar 1 miljoen in 2025, stelt Koskas. Dat wil hij laten gebeuren door vergroten van het Europees marktaandeel van 4 naar 5 procent. Dat zijn 140 duizend extra auto’s. Hij wil ook de verkoop buiten Europa verhogen van 20 procent van de totale productie naar 30 procent. Dat zijn weer bijna 200 duizend auto’s.
Minder keuze
Om de nieuwe visie te demonstreren poseerde Koskas bij de Citroën Oli, een concept car waar al het overbodige is verdwenen. Het model doet qua concept wat aan de functionalistische 2CV denken. “Delen van de Oli komen terug in productieauto’s”, beloofde Koskas.