Q1: omzet autofabrikanten in de plus, winst stijgt niet altijd mee

Kwartaalcijfers • Wel melden diverse fabrikanten een flinke terugloop op de Chinese markt.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Volkswagen Group, Volvo, Ford en Porsche maken een omzetgroei van 20 tot 25 procent bekend over het eerste kwartaal van 2023. Eerder kwamen Renault, Stellantis, Tesla en Mercedes-Benz al met mooie groeicijfers. BMW deed het iets minder, maar blijft op verkoopschema.

De oorzaak van de omzetgroei ligt vooral in de slechte resultaten van vorig jaar, toen door het chiptekort maar een beperkt aantal auto’s kon worden gebouwd. Nu melden diverse fabrikanten een flinke terugloop op de Chinese markt.

Ford: winst omhoog

Ford maakte over Q1 een omzetstijging bekend van 20 procent naar 37,6 miljard euro. Die kwam voort uit 9 procent meer geproduceerde voertuigen, in combinatie met een gunstige verkoopmix en gestegen verkoopprijzen. De winst was 1,6 miljard euro. In Q1 van vorig jaar werd nog een verlies van 2,8 miljard euro gerapporteerd. Ford meldt een dalende vraag in China, de belangrijkste markt voor het Amerikaanse concern.

Ceo Jim Farley kondigde aan de Chinese activiteiten te herstructureren. De uitgaven moeten omlaag en Farley wil de Chinese activiteiten, vooral op het gebied van bedrijfswagens en EV’s, verdubbelen.

Volkswagen Group: problemen met EV’s

De omzet van VW Group steeg in het eerste kwartaal met 22 procent tot 76 miljard euro. De winst over het eerste kwartaal daalde echter, van 8,3 miljard naar 5,7 miljard euro. VW Group leverde 2,04 miljoen voertuigen, een stijging van 7,5 procent. Er werden 141 duizend EV’s gebouwd, dat is 7 procent van het totaal.

In China, de grootste markt van VW, liep het aantal verkochte auto’s met 15 procent terug. Dit zou te maken hebben met softwareproblemen bij de EV’s van het concern, schrijft Auto News Europe. Om de afhankelijkheid van de Chinese markt te verkleinen, gaat VW aan de slag om marktaandeel te winnen in de VS, onder meer met het merk Scout.

Porsche: groei in China

Porsche, sinds vorig jaar een zelfstandig bedrijf, doet het nog steeds prima in China, rapporteert het bedrijf. De omzet groeide wereldwijd met 25 procent naar 10,1 miljard euro. Het aantal geleverde auto’s én de winst groeiden met 18 procent. Porsche bouwde in Q1 ruim 80 duizend auto’s en maakte 1,84 miljard euro winst.

Volvo: meer omzet, iets minder winst

Volvo Cars rapporteert een omzetgroei van 8,5 miljard euro over het eerste kwartaal, een groei van 29 procent. Het aantal geproduceerde voertuigen groeide met 10 procent. 18 procent daarvan betreft EV’s. De winst daalde van SEK 529 naar 450 miljoen euro. Over de Chinese verkopen meldt Volvo alleen dat het aantal verkochte Volvo’s in China in april met 46 procent is gestegen. Volvo maakt deel uit van het Chinese Geely-concern.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Q1: omzet autofabrikanten in de plus, winst stijgt niet altijd mee | Automotive Online

Q1: omzet autofabrikanten in de plus, winst stijgt niet altijd mee

Kwartaalcijfers • Wel melden diverse fabrikanten een flinke terugloop op de Chinese markt.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Volkswagen Group, Volvo, Ford en Porsche maken een omzetgroei van 20 tot 25 procent bekend over het eerste kwartaal van 2023. Eerder kwamen Renault, Stellantis, Tesla en Mercedes-Benz al met mooie groeicijfers. BMW deed het iets minder, maar blijft op verkoopschema.

De oorzaak van de omzetgroei ligt vooral in de slechte resultaten van vorig jaar, toen door het chiptekort maar een beperkt aantal auto’s kon worden gebouwd. Nu melden diverse fabrikanten een flinke terugloop op de Chinese markt.

Ford: winst omhoog

Ford maakte over Q1 een omzetstijging bekend van 20 procent naar 37,6 miljard euro. Die kwam voort uit 9 procent meer geproduceerde voertuigen, in combinatie met een gunstige verkoopmix en gestegen verkoopprijzen. De winst was 1,6 miljard euro. In Q1 van vorig jaar werd nog een verlies van 2,8 miljard euro gerapporteerd. Ford meldt een dalende vraag in China, de belangrijkste markt voor het Amerikaanse concern.

Ceo Jim Farley kondigde aan de Chinese activiteiten te herstructureren. De uitgaven moeten omlaag en Farley wil de Chinese activiteiten, vooral op het gebied van bedrijfswagens en EV’s, verdubbelen.

Volkswagen Group: problemen met EV’s

De omzet van VW Group steeg in het eerste kwartaal met 22 procent tot 76 miljard euro. De winst over het eerste kwartaal daalde echter, van 8,3 miljard naar 5,7 miljard euro. VW Group leverde 2,04 miljoen voertuigen, een stijging van 7,5 procent. Er werden 141 duizend EV’s gebouwd, dat is 7 procent van het totaal.

In China, de grootste markt van VW, liep het aantal verkochte auto’s met 15 procent terug. Dit zou te maken hebben met softwareproblemen bij de EV’s van het concern, schrijft Auto News Europe. Om de afhankelijkheid van de Chinese markt te verkleinen, gaat VW aan de slag om marktaandeel te winnen in de VS, onder meer met het merk Scout.

Porsche: groei in China

Porsche, sinds vorig jaar een zelfstandig bedrijf, doet het nog steeds prima in China, rapporteert het bedrijf. De omzet groeide wereldwijd met 25 procent naar 10,1 miljard euro. Het aantal geleverde auto’s én de winst groeiden met 18 procent. Porsche bouwde in Q1 ruim 80 duizend auto’s en maakte 1,84 miljard euro winst.

Volvo: meer omzet, iets minder winst

Volvo Cars rapporteert een omzetgroei van 8,5 miljard euro over het eerste kwartaal, een groei van 29 procent. Het aantal geproduceerde voertuigen groeide met 10 procent. 18 procent daarvan betreft EV’s. De winst daalde van SEK 529 naar 450 miljoen euro. Over de Chinese verkopen meldt Volvo alleen dat het aantal verkochte Volvo’s in China in april met 46 procent is gestegen. Volvo maakt deel uit van het Chinese Geely-concern.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.