Stellantis gokt op Zuid-Italië

Stellantis • De bestaande fabriek moet omgebouwd worden tot een EV-fabriek.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Stellantis

Stellantis gaat voor zijn premiumcluster elektrische auto’s bouwen in de Cassino-fabriek in Zuid-Italië, waar het concern momenteel de Maserati Grecale en Alfa Romeo’s Giulia en Stelvio bouwt. De fabriek, die in 1972 werd geopend, wordt omgebouwd zodat er auto’s gebouwd kunnen worden op basis van het STLA-Large-platform.

Naar verwachting rollen de elektrische opvolgers van de twee laatstgenoemde straks uit deze fabriek en mogelijk worden ook grotere elektrische modellen van bijvoorbeeld DS en Lancia daar gebouwd.

De STLA-architectuur moet een rijbereik van tot 800 kilometer mogelijk maken.

Wanneer de fabriek omgebouwd wordt, is nog onduidelijk. Alfa Romeo wil in ieder geval vanaf 2027 alleen nog maar elektrische auto’s bouwen. Stellantis investeert tot 2025 ongeveer 30 miljard euro in de elektrificatie van zijn gamma.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Stellantis gokt op Zuid-Italië | Automotive Online

Stellantis gokt op Zuid-Italië

Stellantis • De bestaande fabriek moet omgebouwd worden tot een EV-fabriek.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Stellantis

Stellantis gaat voor zijn premiumcluster elektrische auto’s bouwen in de Cassino-fabriek in Zuid-Italië, waar het concern momenteel de Maserati Grecale en Alfa Romeo’s Giulia en Stelvio bouwt. De fabriek, die in 1972 werd geopend, wordt omgebouwd zodat er auto’s gebouwd kunnen worden op basis van het STLA-Large-platform.

Naar verwachting rollen de elektrische opvolgers van de twee laatstgenoemde straks uit deze fabriek en mogelijk worden ook grotere elektrische modellen van bijvoorbeeld DS en Lancia daar gebouwd.

De STLA-architectuur moet een rijbereik van tot 800 kilometer mogelijk maken.

Wanneer de fabriek omgebouwd wordt, is nog onduidelijk. Alfa Romeo wil in ieder geval vanaf 2027 alleen nog maar elektrische auto’s bouwen. Stellantis investeert tot 2025 ongeveer 30 miljard euro in de elektrificatie van zijn gamma.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.