Möller Autoschade: ‘Vrouwen in de branche harder nodig dan ooit’

Möller Autoschade is vandaag 8 maart Internationale Vrouwendag gestart met een campagne om vrouwen meer te interesseren en te werven voor technische beroepen. “De schadebranche heeft last van een imagoprobleem”, vindt Jolique Möller, mt-lid van het gelijknamige familiebedrijf en dochter van Alfred Möller.
“Te veel mensen hebben vaak nog een verkeerd beeld van werken in de technische branche. Zo wordt gedacht dat het werk alleen voor mannen is en dat een techneut onder zware of vieze werkomstandigheden moet presteren”, denkt Möller. Volgens haar is het dan ook hoog tijd voor verandering. “We hebben meer vrouwen nodig in de techniek en daarom starten we een inspiratiecampagne ter ere van Internationale Vrouwendag. Bij ons staat de familie aan het roer, met onder andere een moeder en dochter. Geen wonder dat dit meer vrouwen aantrekt om voor de organisatie te werken.”
Oog voor detail
Het autoschadeherstelbedrijf, met vijf vestigingen in de Rotterdamse regio, hoopt met de campagne een grote groep vrouwen te inspireren. “Door de veranderende autobranche worden er nieuwe banen gecreëerd en zijn vrouwen harder nodig dan ooit. Mensen denken nog steeds dat vrouwen in de autoschadebranche alleen maar op kantoor werken.” Niets is echter minder waar, denkt Möller. “Ook beroepen als autoschade-specialist of autospuiter zijn voor vrouwen weggelegd. Vrouwen hebben oog voor detail en werken over het algemeen veel secuurder dan mannen.”
Bij Möller ligt het aantal vrouwelijke medewerkers op 17,5 procent, dat is 2,5 procent hoger dan gemiddeld. Voldoende uitdaging, doorgroeimogelijkheden en goede arbeidsvoorwaarden zijn belangrijke redenen voor hen om voor autoschade te kiezen. Ook ervaren ze de samenwerking met mannen als prettig door de duidelijke communicatie over en weer. Volgens Möller is het duidelijk: er is geen verschil tussen mannen- of vrouwenwerk.
Het personeelstekort is al langer een groot probleem in de schadebranche.