Kia Nederland-president Verstoep: ‘Unieke gebeurtenis’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Léan Verstoep. (Foto: Kia)

De nummer één positie van Kia in Nederland zorgt voor een feeststemming bij importeur Kia Nederland. “Zeker na vorig jaar toen we het uiteindelijk net niet werden. Dit is iets waar we absoluut trots op zijn”, zegt Léan Verstoep, President & CEO van Kia Nederland. 

Vorig jaar zorgde een eindejaarspush van Volkswagen-importeur Pon ervoor dat het merk zijn titel nog met een jaartje wist te verlengen. Dit jaar wierp Pon de handdoek al een tijdje geleden in de ring. Kia stond het hele jaar vrij riant aan kop van de ranglijst. “We hebben het hele jaar gewoon normaal gedaan. Net als andere merken hadden we meer kunnen verkopen als we meer geleverd hadden gekregen; we gaan met een goede backorderpositie het nieuwe jaar in. Ondanks de leveringsproblemen hebben we overigens toch onze doelstellingen weten te behalen. Dat neemt niet weg dat ik over de markt als geheel ontevreden ben, die is wederom lager. En met het oog op de stijgende prijzen en eventuele recessie baart dat toch zorgen voor volgend jaar.” 

Structureel

Verstoep denkt dat de toppositie van Kia structureel is. “We hebben een sterke dealerorganisatie, presteren goed op de particuliere en zakelijke markt en hebben een concern achter ons staan dat zijn zaken goed op orde heeft. Het design is op orde, de rijeigenschappen zijn allang geen zwak punt meer en als het gaat om elektrificatie wil Kia leidend zijn. Dat maakt dat we er goed voor staan en structureel bovenaan moeten kunnen meedraaien. En dat betekent ook dat in een jaar waarin het allemaal meezit, zoals in 2022, we bovenaan kunnen eindigen.” 

De energietransitie is een van de dominante thema’s voor de komende jaren.

Bij Kia Europe overheerst ook de trots, weet Verstoep. Nederland is de eerste echt grote, mature Europese markt waarin Kia de jaarranglijst aanvoert. De Nederlandse prestaties waren vorig jaar reden voor de fabrikant om Verstoep President & ceo te maken. “Dat is zeker ook een beloning geweest voor onze prestaties”, zegt Verstoep. Zijn leven is niet enorm veranderd door de President-functie. “Maar ik ben nu wel de eindverantwoordelijke, dat is toch anders dan dat je nog een Koreaanse president naast je hebt staan. Mijn beslissingsbevoegdheden zijn ook ruimer en dat geeft ruimte om het huidige beleid verder uit te bouwen. Dat doen we behoedzaam om er voor te zorgen dat we in staat blijven om goede mensen te werven en te binden.” 

Plezier en enthousiasme

Behalve de algemene verkoopranglijst voert Kia ook de verkoop van EV’s aan. Dat is een belangrijkere prestatie dan misschien lijkt, denkt Verstoep. “De energietransitie is een van de dominante thema’s voor de komende jaren. Veel modellen worden uiteindelijk vehikel-to-grid en daarmee krijgen ze een centrale rol in de energiehuishouding van bedrijven en particulieren. Kia ziet dat ook en zet daar vol op in. Mede daardoor zie je dat de hele structuur van het bedrijf verandert en minder bureaucratisch wordt ingericht. Het is steeds belangrijker om snel te kunnen schakelen en in te spelen op trends.” 

Tot slot: Verstoep heeft bijna alleen succes gekend in zijn periode bij Kia. Moet hij niet stoppen op zijn hoogtepunt? “Nee, zeker niet. De uitdagingen die voor ons liggen zijn groot, maar bijzonder interessant. Ik treed die uitdagingen met veel plezier en enthousiasme tegemoet.” 

Feestje

Volgens Verstoep is het nu eerst tijd voor een feestje. De voorbereidingen voor een groot feest zijn inmiddels van start gegaan. “Deze unieke prestatie gaan we vieren met onze medewerkers en de dealers. Zij vormen de basis onder het succes.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Kia Nederland-president Verstoep: ‘Unieke gebeurtenis’ | Automotive Online

Kia Nederland-president Verstoep: ‘Unieke gebeurtenis’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Léan Verstoep. (Foto: Kia)

De nummer één positie van Kia in Nederland zorgt voor een feeststemming bij importeur Kia Nederland. “Zeker na vorig jaar toen we het uiteindelijk net niet werden. Dit is iets waar we absoluut trots op zijn”, zegt Léan Verstoep, President & CEO van Kia Nederland. 

Vorig jaar zorgde een eindejaarspush van Volkswagen-importeur Pon ervoor dat het merk zijn titel nog met een jaartje wist te verlengen. Dit jaar wierp Pon de handdoek al een tijdje geleden in de ring. Kia stond het hele jaar vrij riant aan kop van de ranglijst. “We hebben het hele jaar gewoon normaal gedaan. Net als andere merken hadden we meer kunnen verkopen als we meer geleverd hadden gekregen; we gaan met een goede backorderpositie het nieuwe jaar in. Ondanks de leveringsproblemen hebben we overigens toch onze doelstellingen weten te behalen. Dat neemt niet weg dat ik over de markt als geheel ontevreden ben, die is wederom lager. En met het oog op de stijgende prijzen en eventuele recessie baart dat toch zorgen voor volgend jaar.” 

Structureel

Verstoep denkt dat de toppositie van Kia structureel is. “We hebben een sterke dealerorganisatie, presteren goed op de particuliere en zakelijke markt en hebben een concern achter ons staan dat zijn zaken goed op orde heeft. Het design is op orde, de rijeigenschappen zijn allang geen zwak punt meer en als het gaat om elektrificatie wil Kia leidend zijn. Dat maakt dat we er goed voor staan en structureel bovenaan moeten kunnen meedraaien. En dat betekent ook dat in een jaar waarin het allemaal meezit, zoals in 2022, we bovenaan kunnen eindigen.” 

De energietransitie is een van de dominante thema’s voor de komende jaren.

Bij Kia Europe overheerst ook de trots, weet Verstoep. Nederland is de eerste echt grote, mature Europese markt waarin Kia de jaarranglijst aanvoert. De Nederlandse prestaties waren vorig jaar reden voor de fabrikant om Verstoep President & ceo te maken. “Dat is zeker ook een beloning geweest voor onze prestaties”, zegt Verstoep. Zijn leven is niet enorm veranderd door de President-functie. “Maar ik ben nu wel de eindverantwoordelijke, dat is toch anders dan dat je nog een Koreaanse president naast je hebt staan. Mijn beslissingsbevoegdheden zijn ook ruimer en dat geeft ruimte om het huidige beleid verder uit te bouwen. Dat doen we behoedzaam om er voor te zorgen dat we in staat blijven om goede mensen te werven en te binden.” 

Plezier en enthousiasme

Behalve de algemene verkoopranglijst voert Kia ook de verkoop van EV’s aan. Dat is een belangrijkere prestatie dan misschien lijkt, denkt Verstoep. “De energietransitie is een van de dominante thema’s voor de komende jaren. Veel modellen worden uiteindelijk vehikel-to-grid en daarmee krijgen ze een centrale rol in de energiehuishouding van bedrijven en particulieren. Kia ziet dat ook en zet daar vol op in. Mede daardoor zie je dat de hele structuur van het bedrijf verandert en minder bureaucratisch wordt ingericht. Het is steeds belangrijker om snel te kunnen schakelen en in te spelen op trends.” 

Tot slot: Verstoep heeft bijna alleen succes gekend in zijn periode bij Kia. Moet hij niet stoppen op zijn hoogtepunt? “Nee, zeker niet. De uitdagingen die voor ons liggen zijn groot, maar bijzonder interessant. Ik treed die uitdagingen met veel plezier en enthousiasme tegemoet.” 

Feestje

Volgens Verstoep is het nu eerst tijd voor een feestje. De voorbereidingen voor een groot feest zijn inmiddels van start gegaan. “Deze unieke prestatie gaan we vieren met onze medewerkers en de dealers. Zij vormen de basis onder het succes.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.