Achtergrond | Hoe Pon toch nog de overwinning pakte

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Volkswagen werd in 2021 voor de zeventiende keer op rij het grootste merk van Nederland. En dat terwijl Kia Nederland stond op 31 december nog een – zij het bescheiden – voorsprong had op Volkswagen. In tegenstelling tot de Koreanen besloot VW-importeur Pon wel tot een ‘eindejaarspush’.

Heel 2021 was er sprake van een nek-aan-nekrace tussen Volkswagen en Kia. In een ‘normaal’ jaar zou Volkswagen sowieso de grootste zijn geworden. Maar de mondiale chipcrisis raakte Volkswagen beduidend harder dan Kia. En zo ging Kia de laatste week van december in met duizend registraties meer dan Volkswagen, maar met bijna vierduizend minder Open Inschrijvingen (Delen 1A). In het begin van week 52 was al bekend dat indien beide merken alle ‘noodzakelijke’ registraties van onder meer de EV’s zouden verwerken (door het Deel 1B aan te vragen), ze zo goed als gelijk gingen eindigen.

Op oudejaarsdag vroeg Kia nog 1.700 Delen 1A aan; daarmee had het merk alles in eigen hand, want Kia kon als het wilde voor een groot deel van deze auto’s een Deel 1B aanvragen.

Leeswijzer

Een Open Inschrijving staat ook wel bekend als Deel 1A. Daarmee wordt een kenteken aangevraagd. Dit kan alleen als de auto in Nederland is. Met een Deel 1B wordt de auto tenaamgesteld. Pas op dat moment telt de auto als registratie.

Twijfel

Ook Pon had, gezien het aantal geregistreerde Delen 1A, de mogelijkheid om op de valreep nog veel auto’s te registreren. Dealers twijfelden echter of de importeur het bijbehorende financiële offer zou willen brengen. Met een registratie 1B is een auto immers in één klap een – zij het zeer jonge – occasion. Zelf vonden de dealers het wel best om de titel aan Kia te laten; het was immers een bijzonder jaar en dankzij enorme backorderportefeuilles zou Volkswagen in 2022 zeker weer de grootste worden.

Met een zelfregistratie wordt een nieuwe auto een occasion en heeft hij dus een lagere waarde

Daarbij stellen de dealers dat het economische nut zou moeten overheersen. Ook bij Pon liet men doorschemeren dat het financiële belang belangrijker was dan het ten koste van alles toch nummer één worden. Over wat een eindejaarsregistratie kost zijn de meningen verdeeld.

Bij de importeur denken ze dat het offer beperkt is omdat door het tekort aan nieuwe auto’s de op de 31e geregistreerde auto’s alsnog snel een koper zullen vinden; waardoor de waardevermindering beperkt is. Bij de dealers worden bedragen genoemd variërend van “minder dan duizend euro per auto” tot “zeker 2.500 euro per auto”. Naast het financiële aspect was er voor Pon een tweede complicatie: een groot deel van de auto’s waarvoor al een kenteken was aangevraagd, was ook al verkocht: die klanten wilden een ‘2022-auto’.  

Schijnbeweging 

Bij Kia Nederland bleef algemeen directeur Léan Verstoep de hele week volhouden dat Kia geen ‘gekke dingen’ zou doen om de eerste plaats veilig te stellen. Gezien het beperkte aantal Open Inschrijvingen leek die uitspraak logisch. Tot de importeur  op 30 december toch nog 1.700 kentekens aanvroeg. Dat kan alleen als de auto’s fysiek al in Nederland zijn. Voor al deze auto’s had Kia op de 31e een Deel 1B (de tenaamstelling) kunnen aanvragen.

Op oudejaarsdag herhaalde Verstoep dat Kia geen auto’s zou registreren met als enige doel om Volkswagen voor te blijven op de verkoopranglijst. 

Beweging in Leusden

En hoewel de Volkswagen-dealers in de afgelopen week “de activiteit in Leusden zagen toenemen”, was het de vraag of de importeur wel zou inzetten op die nummer-1 positie door vlak voor het sluiten van de markt nog een flink aantal auto’s te registreren. Maar Volkswagen Nederland-directeur Rinke van Keimpema en Pon Automotive-baas Willem Trip bleken niet genegen om de nummer één positie zomaar op te geven. Daarbij speelt mee dat binnen Pon men echt baalt dat de fabriek niet meer auto’s kon (of wilde) leveren, anders was men sowieso de grootste geworden.    

Desondanks bleef een verzoek van Pon aan de dealers om auto’s te naam te stellen lang uit. Dat verzoek kwam pas op vrijdagmiddag 31 december, hoewel slechts bij een beperkt aantal dealers. Die moesten flink aan de bak: elke auto die kon worden geregistreerd, moest te naam worden gesteld.

Taigo

De druk werd daarbij dus opgevoerd door de eerder genoemde ‘schijnbeweging’ van Kia, dat op 30 december voor 1.700 auto’s een kenteken aanvroeg. Terwijl Kia zijn medewerkers en dealers echter een rustige oudjaarsavond gunde, moesten binnen de Volkswagen-organisatie een aantal vol aan de bak. Tot in de avond werd er doorgewerkt om alle auto’s geregistreerd te krijgen. Uiteindelijk werden er op de 31e 800 zelfregistraties uitgevoerd en werden er door leasemaatschappijen (voornamelijk VWPFS) 600 auto’s geregistreerd.  

Dat Pon zich toch wel zorgen maakte om Kia blijkt uit het feit dat er 43 Taigo’s geregistreerd werden. Van dit model start de uitlevering officieel pas half januari. Tot vorige week kregen dealers – zo vertellen ze aan Automotive – te horen dat ze de Taigo’s om die reden nog niet te naam mochten stellen.

Teleurstelling verwerkt

Verstoep kreeg op vrijdagmiddag ook al de signalen mee dat Pon toch een push zou doen en wist derhalve direct dat Kia wederom op de tweede plek zou eindigen. De teleurstelling heeft hij naar eigen zeggen snel verwerkt. “Het was nooit een doel op zich om de grootste te worden”, zegt hij. “En dat betekende dat we ook niet ten koste van alles nog een eindejaarspush zouden doen. We zijn er trots op dat onze klanten Kia omarmen en dat we samen met onze dealers wederom uitstekend hebben gepresteerd.”

De vier pijlers onder het succes van Kia

Hoewel Kia nét niet het meest verkochte automerk van Nederland is, is het een bijzondere prestatie dat het merk de tweede positie op de ranglijst wist vast te houden. Vorig jaar profiteerde het nog bovenmatig van zijn elektrische Niro, maar dit jaar zijn er talloze (EV-)concurrenten bijgekomen. Dat een ander merk Volkswagen het vuur zo na aan de schenen legt, is ook al een tijd geleden. Er zijn vier pijlers waarop dit succes van Kia is gebouwd.

Faillissement Kroymans

Eerder dit jaar keken we in onze rubriek Grijs Verleden terug op het faillissement van toenmalig Kia-importeur Kroymans. Daar werd zonder meer de basis gelegd voor het succes van Kia vandaag de dag. Het faillissement en de doorstart door Kia Motors Europe gaf de nieuwe importorganisatie de kans om afscheid te nemen van een groot aantal dealers en nieuw netwerk op te bouwen. In de jaren na het faillissement koos Kia structureel voor grote, sterke dealerholdings als partner. Van de oorspronkelijke partners uit de jaren ’90 is praktisch niemand nog (zelfstandig) dealer. Door het aansluiten als partijen als Van Mossel, Zeeuw&Zeeuw en Louwman verkreeg het enorme verkoopkracht.

Zeker kleinere Kia-dealers klaagden in het recente verleden nog wel over hun verdienpotentieel; alleen bij veel volume rendeerde een Kia-dealerschap. Met de huidige aantallen en het steeds kleinere aantal contractanten neemt de tevredenheid over het verdienmodel toe. Ten opzichte van 1998 zagen Kia-dealers de verkoop per vestiging het meest stijgen. En dat maakt dat de dealers ook veel wilden investeren in de verdere groei Kia.

7 jaar garantie

Een andere pijler onder het succes is het verbeterde imago. Op de particuliere markt maakte de Picanto van Kia in Nederland een volumemerk. Er zijn inmiddels meer dan 140 duizend van in Nederland verkocht. De Kia Rio staat met 50 duizend stuks op respectabele afstand van de Picanto. Maar de Picanto trok vooral koopjesjagers. Om de twijfelaars – het imago van Kia en Hyundai lag vorig decennium nog lang niet op het niveau van andere volumemerken – te overtuigen van de kwaliteit introduceerde de importeur zeven jaar garantie. Dat deed het in een tijd dat twee jaar de norm was. 

Niro

Zonder geluk vaart niemand wel. En dat geldt ook voor Kia. Op de zakelijke markt won het merk de afgelopen jaren aan populariteit, maar bij lange na niet voldoende om Volkswagen – zelfs in een zwak jaar als 2021 – uit te kunnen dagen. Maar met de elektrische Niro had de importeur op het juiste moment de juiste auto in handen. De e-Niro is al jaren een van de populairste elektrische auto’s. Zustermerk Hyundai kwam met de Kona, maar die bleek voor zakelijke rijders net een slagje te klein. Nog steeds staan er grote aantallen onverkochte Kona’s in de haven. Had Kia de Kona gekregen en Hyundai de Niro, dan had Kia de verkoopranglijst vorig jaar niet zo lang aangevoerd.

Stabiliteit

Nadat bekend werd dat Volkswagen Kia toch nipt voor bleef, zal men in Sassenheim, op het hoofdkantoor van Hyundai, een zucht van verlichting hebben geslaakt. In bijna alle markten doet Hyundai het beter of net zo goed als Kia, behalve in Nederland. Dat Kia dan uitgerekend in Nederland als eerste merk van de fabrikant de grootste zou worden, lijkt voor de Koreanen bij Hyundai Nederland een onmogelijk te verteren situatie.

Zowel bij Hyundai als Kia geldt dat er boven de Nederlandse directeur een Koreaanse president staat. Volgens de dealers drukken de Koreanen in Sassenheim echter een te grote negatieve stempel op de bedrijfsvoering. Dat komt mede tot uiting in het feit dat Hyundai in een paar jaar tijd meerdere directeuren versleet. Ook in Breukelen – waar het hoofdkantoor van Kia staat – zijn de Koreanen dominant aanwezig, maar krijgt het Nederlandse management tijd en ruimte om zijn langetermijnplanning voort te zetten.

De importeur is dan ook al vele jaren toonbeeld van rust en stabiliteit, en telde in de afgelopen 14 jaar slechts twee verschillende directeuren (Cor Baltus en Léan Verstoep, die ook werd genomineerd voor de Automotive Manager of the Year-award).

Bij Hyundai wordt nu ook hard gesaneerd in het dealernetwerk en is de importeur bezig een langetermijnstrategie uit te rollen. Na alle onrust in de afgelopen jaren is in de tweede helft van 2021 de stemming rond het merk Hyundai aan het verbeteren.

Premium  

Een vierde pijler onder het succes van Kia (en ook van Hyundai) betreft de inspanningen van de fabrikant. In Korea zijn de ambities nooit onder stoelen of banken gestoken; Hyundai Motor Group moet een van de leidende autofabrikanten in de wereld worden. Dat gaat stapsgewijs, maar levert voor beide merken nu al een gamma op waarmee groei gerealiseerd kan worden.

De stappen die de fabrikant zet zijn groot. Met de komst van de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 wil de fabrikant in één keer de stap maken van een volumemerk naar een premium-volumemerk, zoals Volkswagen. Afgaande op de reacties van pers, publiek en ook het Automotive Autonieuws-panel, slagen ze daar in. De toekomst van Kia ziet er derhalve goed uit, zeker met grote concurrent Stellantis dat zich nog helemaal moet oprichten. En de Koreanen investeren ongelofelijk veel in elektrificering, meer dan de meeste concurrenten, waardoor het de komende jaren een enorm aantal nieuwe producten kan verwachten.

Of Kia zijn tweede plek kan vasthouden moet blijken, maar het fundament voor langdurig succes is gelegd.  

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Achtergrond | Hoe Pon toch nog de overwinning pakte | Automotive Online

Achtergrond | Hoe Pon toch nog de overwinning pakte

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Volkswagen werd in 2021 voor de zeventiende keer op rij het grootste merk van Nederland. En dat terwijl Kia Nederland stond op 31 december nog een – zij het bescheiden – voorsprong had op Volkswagen. In tegenstelling tot de Koreanen besloot VW-importeur Pon wel tot een ‘eindejaarspush’.

Heel 2021 was er sprake van een nek-aan-nekrace tussen Volkswagen en Kia. In een ‘normaal’ jaar zou Volkswagen sowieso de grootste zijn geworden. Maar de mondiale chipcrisis raakte Volkswagen beduidend harder dan Kia. En zo ging Kia de laatste week van december in met duizend registraties meer dan Volkswagen, maar met bijna vierduizend minder Open Inschrijvingen (Delen 1A). In het begin van week 52 was al bekend dat indien beide merken alle ‘noodzakelijke’ registraties van onder meer de EV’s zouden verwerken (door het Deel 1B aan te vragen), ze zo goed als gelijk gingen eindigen.

Op oudejaarsdag vroeg Kia nog 1.700 Delen 1A aan; daarmee had het merk alles in eigen hand, want Kia kon als het wilde voor een groot deel van deze auto’s een Deel 1B aanvragen.

Leeswijzer

Een Open Inschrijving staat ook wel bekend als Deel 1A. Daarmee wordt een kenteken aangevraagd. Dit kan alleen als de auto in Nederland is. Met een Deel 1B wordt de auto tenaamgesteld. Pas op dat moment telt de auto als registratie.

Twijfel

Ook Pon had, gezien het aantal geregistreerde Delen 1A, de mogelijkheid om op de valreep nog veel auto’s te registreren. Dealers twijfelden echter of de importeur het bijbehorende financiële offer zou willen brengen. Met een registratie 1B is een auto immers in één klap een – zij het zeer jonge – occasion. Zelf vonden de dealers het wel best om de titel aan Kia te laten; het was immers een bijzonder jaar en dankzij enorme backorderportefeuilles zou Volkswagen in 2022 zeker weer de grootste worden.

Met een zelfregistratie wordt een nieuwe auto een occasion en heeft hij dus een lagere waarde

Daarbij stellen de dealers dat het economische nut zou moeten overheersen. Ook bij Pon liet men doorschemeren dat het financiële belang belangrijker was dan het ten koste van alles toch nummer één worden. Over wat een eindejaarsregistratie kost zijn de meningen verdeeld.

Bij de importeur denken ze dat het offer beperkt is omdat door het tekort aan nieuwe auto’s de op de 31e geregistreerde auto’s alsnog snel een koper zullen vinden; waardoor de waardevermindering beperkt is. Bij de dealers worden bedragen genoemd variërend van “minder dan duizend euro per auto” tot “zeker 2.500 euro per auto”. Naast het financiële aspect was er voor Pon een tweede complicatie: een groot deel van de auto’s waarvoor al een kenteken was aangevraagd, was ook al verkocht: die klanten wilden een ‘2022-auto’.  

Schijnbeweging 

Bij Kia Nederland bleef algemeen directeur Léan Verstoep de hele week volhouden dat Kia geen ‘gekke dingen’ zou doen om de eerste plaats veilig te stellen. Gezien het beperkte aantal Open Inschrijvingen leek die uitspraak logisch. Tot de importeur  op 30 december toch nog 1.700 kentekens aanvroeg. Dat kan alleen als de auto’s fysiek al in Nederland zijn. Voor al deze auto’s had Kia op de 31e een Deel 1B (de tenaamstelling) kunnen aanvragen.

Op oudejaarsdag herhaalde Verstoep dat Kia geen auto’s zou registreren met als enige doel om Volkswagen voor te blijven op de verkoopranglijst. 

Beweging in Leusden

En hoewel de Volkswagen-dealers in de afgelopen week “de activiteit in Leusden zagen toenemen”, was het de vraag of de importeur wel zou inzetten op die nummer-1 positie door vlak voor het sluiten van de markt nog een flink aantal auto’s te registreren. Maar Volkswagen Nederland-directeur Rinke van Keimpema en Pon Automotive-baas Willem Trip bleken niet genegen om de nummer één positie zomaar op te geven. Daarbij speelt mee dat binnen Pon men echt baalt dat de fabriek niet meer auto’s kon (of wilde) leveren, anders was men sowieso de grootste geworden.    

Desondanks bleef een verzoek van Pon aan de dealers om auto’s te naam te stellen lang uit. Dat verzoek kwam pas op vrijdagmiddag 31 december, hoewel slechts bij een beperkt aantal dealers. Die moesten flink aan de bak: elke auto die kon worden geregistreerd, moest te naam worden gesteld.

Taigo

De druk werd daarbij dus opgevoerd door de eerder genoemde ‘schijnbeweging’ van Kia, dat op 30 december voor 1.700 auto’s een kenteken aanvroeg. Terwijl Kia zijn medewerkers en dealers echter een rustige oudjaarsavond gunde, moesten binnen de Volkswagen-organisatie een aantal vol aan de bak. Tot in de avond werd er doorgewerkt om alle auto’s geregistreerd te krijgen. Uiteindelijk werden er op de 31e 800 zelfregistraties uitgevoerd en werden er door leasemaatschappijen (voornamelijk VWPFS) 600 auto’s geregistreerd.  

Dat Pon zich toch wel zorgen maakte om Kia blijkt uit het feit dat er 43 Taigo’s geregistreerd werden. Van dit model start de uitlevering officieel pas half januari. Tot vorige week kregen dealers – zo vertellen ze aan Automotive – te horen dat ze de Taigo’s om die reden nog niet te naam mochten stellen.

Teleurstelling verwerkt

Verstoep kreeg op vrijdagmiddag ook al de signalen mee dat Pon toch een push zou doen en wist derhalve direct dat Kia wederom op de tweede plek zou eindigen. De teleurstelling heeft hij naar eigen zeggen snel verwerkt. “Het was nooit een doel op zich om de grootste te worden”, zegt hij. “En dat betekende dat we ook niet ten koste van alles nog een eindejaarspush zouden doen. We zijn er trots op dat onze klanten Kia omarmen en dat we samen met onze dealers wederom uitstekend hebben gepresteerd.”

De vier pijlers onder het succes van Kia

Hoewel Kia nét niet het meest verkochte automerk van Nederland is, is het een bijzondere prestatie dat het merk de tweede positie op de ranglijst wist vast te houden. Vorig jaar profiteerde het nog bovenmatig van zijn elektrische Niro, maar dit jaar zijn er talloze (EV-)concurrenten bijgekomen. Dat een ander merk Volkswagen het vuur zo na aan de schenen legt, is ook al een tijd geleden. Er zijn vier pijlers waarop dit succes van Kia is gebouwd.

Faillissement Kroymans

Eerder dit jaar keken we in onze rubriek Grijs Verleden terug op het faillissement van toenmalig Kia-importeur Kroymans. Daar werd zonder meer de basis gelegd voor het succes van Kia vandaag de dag. Het faillissement en de doorstart door Kia Motors Europe gaf de nieuwe importorganisatie de kans om afscheid te nemen van een groot aantal dealers en nieuw netwerk op te bouwen. In de jaren na het faillissement koos Kia structureel voor grote, sterke dealerholdings als partner. Van de oorspronkelijke partners uit de jaren ’90 is praktisch niemand nog (zelfstandig) dealer. Door het aansluiten als partijen als Van Mossel, Zeeuw&Zeeuw en Louwman verkreeg het enorme verkoopkracht.

Zeker kleinere Kia-dealers klaagden in het recente verleden nog wel over hun verdienpotentieel; alleen bij veel volume rendeerde een Kia-dealerschap. Met de huidige aantallen en het steeds kleinere aantal contractanten neemt de tevredenheid over het verdienmodel toe. Ten opzichte van 1998 zagen Kia-dealers de verkoop per vestiging het meest stijgen. En dat maakt dat de dealers ook veel wilden investeren in de verdere groei Kia.

7 jaar garantie

Een andere pijler onder het succes is het verbeterde imago. Op de particuliere markt maakte de Picanto van Kia in Nederland een volumemerk. Er zijn inmiddels meer dan 140 duizend van in Nederland verkocht. De Kia Rio staat met 50 duizend stuks op respectabele afstand van de Picanto. Maar de Picanto trok vooral koopjesjagers. Om de twijfelaars – het imago van Kia en Hyundai lag vorig decennium nog lang niet op het niveau van andere volumemerken – te overtuigen van de kwaliteit introduceerde de importeur zeven jaar garantie. Dat deed het in een tijd dat twee jaar de norm was. 

Niro

Zonder geluk vaart niemand wel. En dat geldt ook voor Kia. Op de zakelijke markt won het merk de afgelopen jaren aan populariteit, maar bij lange na niet voldoende om Volkswagen – zelfs in een zwak jaar als 2021 – uit te kunnen dagen. Maar met de elektrische Niro had de importeur op het juiste moment de juiste auto in handen. De e-Niro is al jaren een van de populairste elektrische auto’s. Zustermerk Hyundai kwam met de Kona, maar die bleek voor zakelijke rijders net een slagje te klein. Nog steeds staan er grote aantallen onverkochte Kona’s in de haven. Had Kia de Kona gekregen en Hyundai de Niro, dan had Kia de verkoopranglijst vorig jaar niet zo lang aangevoerd.

Stabiliteit

Nadat bekend werd dat Volkswagen Kia toch nipt voor bleef, zal men in Sassenheim, op het hoofdkantoor van Hyundai, een zucht van verlichting hebben geslaakt. In bijna alle markten doet Hyundai het beter of net zo goed als Kia, behalve in Nederland. Dat Kia dan uitgerekend in Nederland als eerste merk van de fabrikant de grootste zou worden, lijkt voor de Koreanen bij Hyundai Nederland een onmogelijk te verteren situatie.

Zowel bij Hyundai als Kia geldt dat er boven de Nederlandse directeur een Koreaanse president staat. Volgens de dealers drukken de Koreanen in Sassenheim echter een te grote negatieve stempel op de bedrijfsvoering. Dat komt mede tot uiting in het feit dat Hyundai in een paar jaar tijd meerdere directeuren versleet. Ook in Breukelen – waar het hoofdkantoor van Kia staat – zijn de Koreanen dominant aanwezig, maar krijgt het Nederlandse management tijd en ruimte om zijn langetermijnplanning voort te zetten.

De importeur is dan ook al vele jaren toonbeeld van rust en stabiliteit, en telde in de afgelopen 14 jaar slechts twee verschillende directeuren (Cor Baltus en Léan Verstoep, die ook werd genomineerd voor de Automotive Manager of the Year-award).

Bij Hyundai wordt nu ook hard gesaneerd in het dealernetwerk en is de importeur bezig een langetermijnstrategie uit te rollen. Na alle onrust in de afgelopen jaren is in de tweede helft van 2021 de stemming rond het merk Hyundai aan het verbeteren.

Premium  

Een vierde pijler onder het succes van Kia (en ook van Hyundai) betreft de inspanningen van de fabrikant. In Korea zijn de ambities nooit onder stoelen of banken gestoken; Hyundai Motor Group moet een van de leidende autofabrikanten in de wereld worden. Dat gaat stapsgewijs, maar levert voor beide merken nu al een gamma op waarmee groei gerealiseerd kan worden.

De stappen die de fabrikant zet zijn groot. Met de komst van de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 wil de fabrikant in één keer de stap maken van een volumemerk naar een premium-volumemerk, zoals Volkswagen. Afgaande op de reacties van pers, publiek en ook het Automotive Autonieuws-panel, slagen ze daar in. De toekomst van Kia ziet er derhalve goed uit, zeker met grote concurrent Stellantis dat zich nog helemaal moet oprichten. En de Koreanen investeren ongelofelijk veel in elektrificering, meer dan de meeste concurrenten, waardoor het de komende jaren een enorm aantal nieuwe producten kan verwachten.

Of Kia zijn tweede plek kan vasthouden moet blijken, maar het fundament voor langdurig succes is gelegd.  

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.