De Meo (Acea) ziet EU-merken strijd verliezen op EV-markt

Acea • Het Green Deal Industry Plan wordt gezien als het Europese antwoord op de Amerikaanse Inflation Reduction Act (IRA).
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
De Meo (Acea) waarschuwt voor achterlopen EU op de EV markt.
Acea is van mening dat het plan, indien het met succes wordt uitgevoerd, een eerste stap kan zijn om investeringen in de EU te houden. (Foto: Acea)

Luca de Meo, voorzitter van de Europese vereniging van autofabrikanten (Acea) en ceo van Renault Group, dringt er bij EU-leiders op aan om een industriebeleid voor de autoindustrie op te zetten, dat kan concurreren met de rest van de wereld. Dit doet hij vooruitlopend op de onthulling van het Green Deal Industry Plan.

De Meo is bezorgd over het afnemende concurrentievermogen van de EU-industrie op het wereldtoneel. In een open brief aan beleidsmakers deed hij een oproep voor een ambitieus en gestructureerd industriebeleid voor de autoindustrie.

“Onze industrie heeft lange tijd een concurrentievoordeel gehad in de gehele waardeketen van voertuigen met verbrandingsmotor”, aldus De Meo tijdens een persconferentie. “Dit zal niet langer het geval zijn met elektrische voertuigen, althans niet op korte termijn. Onze concurrenten hebben veel kaarten in handen die wij nog niet hebben. Ze staan namelijk hoger in de toeleveringsketen van bijvoorbeeld batterijen. Bovendien is hun steun van nationale en lokale overheden enorm geweest. In China en de VS neemt die steun nog steeds toe.”

IRA

Het Green Deal Industry Plan wordt gezien als het Europese antwoord op de Amerikaanse Inflation Reduction Act (IRA). Acea is van mening dat het plan, indien het met succes wordt uitgevoerd, een eerste stap kan zijn om investeringen in de EU te houden, terwijl de vrije handel over de hele wereld gewaarborgd blijft.

De sector heeft ook goede hoop dat de Critical Raw Materials Act de binnenlandse capaciteit voor de winning, raffinage en verwerking van grondstoffen zal vergroten en de leveringszekerheid ervan zal verbeteren. Anders blijven autofabrikanten in de EU in een nadelige positie ten opzichte van hun collega’s uit andere werelddelen, waarschuwt de Acea.

De Meo (Acea) ziet EU-merken strijd verliezen op EV-markt | Automotive Online

De Meo (Acea) ziet EU-merken strijd verliezen op EV-markt

Acea • Het Green Deal Industry Plan wordt gezien als het Europese antwoord op de Amerikaanse Inflation Reduction Act (IRA).
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
De Meo (Acea) waarschuwt voor achterlopen EU op de EV markt.
Acea is van mening dat het plan, indien het met succes wordt uitgevoerd, een eerste stap kan zijn om investeringen in de EU te houden. (Foto: Acea)

Luca de Meo, voorzitter van de Europese vereniging van autofabrikanten (Acea) en ceo van Renault Group, dringt er bij EU-leiders op aan om een industriebeleid voor de autoindustrie op te zetten, dat kan concurreren met de rest van de wereld. Dit doet hij vooruitlopend op de onthulling van het Green Deal Industry Plan.

De Meo is bezorgd over het afnemende concurrentievermogen van de EU-industrie op het wereldtoneel. In een open brief aan beleidsmakers deed hij een oproep voor een ambitieus en gestructureerd industriebeleid voor de autoindustrie.

“Onze industrie heeft lange tijd een concurrentievoordeel gehad in de gehele waardeketen van voertuigen met verbrandingsmotor”, aldus De Meo tijdens een persconferentie. “Dit zal niet langer het geval zijn met elektrische voertuigen, althans niet op korte termijn. Onze concurrenten hebben veel kaarten in handen die wij nog niet hebben. Ze staan namelijk hoger in de toeleveringsketen van bijvoorbeeld batterijen. Bovendien is hun steun van nationale en lokale overheden enorm geweest. In China en de VS neemt die steun nog steeds toe.”

IRA

Het Green Deal Industry Plan wordt gezien als het Europese antwoord op de Amerikaanse Inflation Reduction Act (IRA). Acea is van mening dat het plan, indien het met succes wordt uitgevoerd, een eerste stap kan zijn om investeringen in de EU te houden, terwijl de vrije handel over de hele wereld gewaarborgd blijft.

De sector heeft ook goede hoop dat de Critical Raw Materials Act de binnenlandse capaciteit voor de winning, raffinage en verwerking van grondstoffen zal vergroten en de leveringszekerheid ervan zal verbeteren. Anders blijven autofabrikanten in de EU in een nadelige positie ten opzichte van hun collega’s uit andere werelddelen, waarschuwt de Acea.