‘OEM’s besparen miljarden aan reparatiekosten in VS met over-the-air updates’

Terugroepacties • Bijna 10 miljoen auto’s werden vorig jaar in de VS teruggeroepen met softwareproblemen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Steeds problemen kunnen 'op afstand' met een software-update worden opgelost. (Foto: Shutterstock.)

Volgens databedrijf ABI Research zullen autofabrikanten in de Verenigde Staten vanaf 2028 jaarlijks 1,5 miljard dollar besparen dankzij over-the-air software-updates.

Momenteel kost het uitvoeren van software-updates en bijbehorende terugroepacties in de Verenigde Staten de automakers ruim een half miljard dollar per jaar.

Terugroepacties komen steeds vaker voor naarmate software complexer wordt, zo schrijft ABI in haar onderzoek. In de VS werden in 2022 bijna 10 miljoen auto’s teruggeroepen vanwege softwaregerelateerde problemen, waarbij bijna de helft software-updates nodig had.

“OTA-updates zijn essentieel voor autofabrikanten en vormen een belangrijke inkomstenbron”, stelt Dylan Khoo, smart mobility en automotive analist bij ABI Research. “Het verbetert daarnaast de digitale ervaring van de bestuurder en vergemakkelijkt de autonome rijfuncties.” Op korte termijn levert het een ook kostenbesparing op. In 2023 verwacht ADI dat fabrikanten in de Verenigde Staten bijna 500 miljoen dollar besparen.

Terugroepacties Nederland

RDW meldde medio januari dat in Nederland vorig jaar circa 317 duizend auto’s zijn teruggeroepen. Bij dat aantal staat Mercedes Benz Vans bovenaan (77.538). Tweede in de lijst is Tesla met 54.802 en kort daarop volgt Stellantis (alle merken) met 51.298 voertuigen. Tesla eindigt vooral zo hoog door een massale terugroepactie van 37.446 Models 3.

RDW-woordvoerder Esther van Schaik vertelt tegenover Automotive dat zij op dit moment niet de data beschikbaar hebben van het aantal terugroepacties in Nederland dat softwaregerelateerde problemen als oorzaak had.

Auto’s terugroepen

ABI Research stelt verder dat de meeste nieuwe auto’s al OTA-updates kunnen ontvangen, maar dat het nog niet bij alle auto’s is toegepast. Zo riep Toyota in 2022 wereldwijd meer dan 500 duizend auto’s terug om softwaregerelateerde redenen. Geen van deze problemen werden op afstand opgelost, ondanks dat het vaak ging om nieuwere modellen.

Tesla is momenteel de koploper op het gebied van software-updates op afstand. Het Amerikaanse automerk heeft nog nooit een auto teruggeroepen voor een software-update op locatie. In Nederland wist Tesla ruim 6 duizend problemen met het noodoproepsysteem op te lossen met een update op afstand. Dat blijkt uit cijfers van RDW.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘OEM’s besparen miljarden aan reparatiekosten in VS met over-the-air updates’ | Automotive Online

‘OEM’s besparen miljarden aan reparatiekosten in VS met over-the-air updates’

Terugroepacties • Bijna 10 miljoen auto’s werden vorig jaar in de VS teruggeroepen met softwareproblemen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Steeds problemen kunnen 'op afstand' met een software-update worden opgelost. (Foto: Shutterstock.)

Volgens databedrijf ABI Research zullen autofabrikanten in de Verenigde Staten vanaf 2028 jaarlijks 1,5 miljard dollar besparen dankzij over-the-air software-updates.

Momenteel kost het uitvoeren van software-updates en bijbehorende terugroepacties in de Verenigde Staten de automakers ruim een half miljard dollar per jaar.

Terugroepacties komen steeds vaker voor naarmate software complexer wordt, zo schrijft ABI in haar onderzoek. In de VS werden in 2022 bijna 10 miljoen auto’s teruggeroepen vanwege softwaregerelateerde problemen, waarbij bijna de helft software-updates nodig had.

“OTA-updates zijn essentieel voor autofabrikanten en vormen een belangrijke inkomstenbron”, stelt Dylan Khoo, smart mobility en automotive analist bij ABI Research. “Het verbetert daarnaast de digitale ervaring van de bestuurder en vergemakkelijkt de autonome rijfuncties.” Op korte termijn levert het een ook kostenbesparing op. In 2023 verwacht ADI dat fabrikanten in de Verenigde Staten bijna 500 miljoen dollar besparen.

Terugroepacties Nederland

RDW meldde medio januari dat in Nederland vorig jaar circa 317 duizend auto’s zijn teruggeroepen. Bij dat aantal staat Mercedes Benz Vans bovenaan (77.538). Tweede in de lijst is Tesla met 54.802 en kort daarop volgt Stellantis (alle merken) met 51.298 voertuigen. Tesla eindigt vooral zo hoog door een massale terugroepactie van 37.446 Models 3.

RDW-woordvoerder Esther van Schaik vertelt tegenover Automotive dat zij op dit moment niet de data beschikbaar hebben van het aantal terugroepacties in Nederland dat softwaregerelateerde problemen als oorzaak had.

Auto’s terugroepen

ABI Research stelt verder dat de meeste nieuwe auto’s al OTA-updates kunnen ontvangen, maar dat het nog niet bij alle auto’s is toegepast. Zo riep Toyota in 2022 wereldwijd meer dan 500 duizend auto’s terug om softwaregerelateerde redenen. Geen van deze problemen werden op afstand opgelost, ondanks dat het vaak ging om nieuwere modellen.

Tesla is momenteel de koploper op het gebied van software-updates op afstand. Het Amerikaanse automerk heeft nog nooit een auto teruggeroepen voor een software-update op locatie. In Nederland wist Tesla ruim 6 duizend problemen met het noodoproepsysteem op te lossen met een update op afstand. Dat blijkt uit cijfers van RDW.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.