Hankook: “Dit is de ultieme high performance EV-band”

Advertorial • Hoe maak je een gripvaste EV-band die zelfs de extreme krachten van Formula-racing doorstaat? Daarvoor zette Hankook Tire innovatie in een hogere versnelling.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Foto: Hankook

Het ABB FIA Formula E World Championship, de elektrische tegenhanger van de Formule 1, is een klasse vol innovatie. De emissievrije races op hoog niveau vinden plaats in grote wereldsteden en brengen de race-actie dicht bij het publiek. Het futuristische racegeluid is ronduit electrifying. Uitlaatgassen zijn er niet en de hele raceklasse is net zero. Maar vooral is Formula E hot: vorig seizoen schakelden 381 miljoen televisiekijkers wereldwijd in op de live-races, en dat aantal groeit.

Perfectie

Voor de deelnemende teams en autofabrikanten – denk aan Maserati, McLaren, Jaguar, Seat/Cupra en Porsche – is de Formule E een prachtig testlab. Onder het motto Accelerating Change kunnen zij in extreme omstandigheden hun EV-technologie perfectioneren. Daar profiteren hun elektrische straatauto’s van: Jaguar bijvoorbeeld vergrootte met innovaties uit de Formula E de actieradius van de i-Pace softwarematig met maar liefst 10%.

Ook bandenproducent Hankook Tire ziet kansen. Als exclusieve bandenleverancier & technische partner van de Formula E sinds september 2022 gebruikt het de race-ervaringen voor het verder optimaliseren van haar EV-straatbanden, zodat die zelfs bij maximale belasting lang meegaan en optimaal blijven presteren. De engineers konden bij de ontwikkeling terugvallen op hun ruime ervaring met high performance EV-banden en de specifieke constructies en compounds. Die voorkennis kwam goed van pas: in de Formula E stellen de coureurs hun banden 45 minuten lang bloot aan extreem snel optrekken, enorme downforce, hoge bochtsnelheden en forse remkracht. “Daarom wilden we een band ontwikkelen die niet alleen de race overleeft, maar die zelfs aan het eind van een race ook op natte ondergrond nog genoeg grip biedt”, zegt Manfred Sandbichler, Directeur Motorsports Europe bij Hankook Tire Europe GmbH. “Het moest bovendien één type band worden die optimaal presteert op alle types asfalt en alle weersomstandigheden, van het Berlijnse vliegveldcircuit Tempelhof tot de Monaco E-Prix.”

Uniek in de autosport

“Op basis van gewicht, acceleratie en remkrachten van de Formula E-auto’s hadden we al een idee naar welk type bandconstructie en rubbersamenstelling we zochten”, zegt Sandbichler. Met veel engineering, simulaties en finetuning ontstond er een prototype voor de Ventus iON Race: de allesovertreffende Formula E band die alle pluspunten van straat- en racebanden combineert in één ultieme raceband. Met een gripvast all-weather profiel en twee verschillende compounds. “Uniek in de autosport”, aldus Sandbichler.

De band moest zich nog wel bewijzen onder een echte Formula E-auto. “Je kunt bedenken wat je wilt, maar de testrijder maakt de beslissing. Achter het stuur voelt die wat het beste uitpakt.” De missie slaagde, en de praktijk bewijst het: “Als je de banden na een Formula E race ziet, verbaast het je hoe goed ze er nog uitzien. En: er is er nog nooit een geknapt.”

Gerecycled rubber

De Hankook-ingenieurs hadden nóg een uitdaging. Gezien het duurzame DNA van het Formula E-kampioenschap – elk van de 22 deelnemende auto’s beschikt slechts over twee sets banden per raceweekend – moest de band deels niet alleen heel blijven, maar ook bestaan uit deels gerecycled rubber. “De huidige Gen3-banden bevatten voor 26 procent gerecycled materiaal, maar we willen naar veel hogere percentages. En naar closed-loop: zodat gebruikte banden de basis vormen voor nieuwe”, besluit Sandbichler. Het lijkt een kwestie van tijd dat al die Formula E bandentechnologie de overstap maakt naar de straat: duurzame en slijtvaste high performance all-weather EV-banden.

Hankook: “Dit is de ultieme high performance EV-band” | Automotive Online

Hankook: “Dit is de ultieme high performance EV-band”

Advertorial • Hoe maak je een gripvaste EV-band die zelfs de extreme krachten van Formula-racing doorstaat? Daarvoor zette Hankook Tire innovatie in een hogere versnelling.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Foto: Hankook

Het ABB FIA Formula E World Championship, de elektrische tegenhanger van de Formule 1, is een klasse vol innovatie. De emissievrije races op hoog niveau vinden plaats in grote wereldsteden en brengen de race-actie dicht bij het publiek. Het futuristische racegeluid is ronduit electrifying. Uitlaatgassen zijn er niet en de hele raceklasse is net zero. Maar vooral is Formula E hot: vorig seizoen schakelden 381 miljoen televisiekijkers wereldwijd in op de live-races, en dat aantal groeit.

Perfectie

Voor de deelnemende teams en autofabrikanten – denk aan Maserati, McLaren, Jaguar, Seat/Cupra en Porsche – is de Formule E een prachtig testlab. Onder het motto Accelerating Change kunnen zij in extreme omstandigheden hun EV-technologie perfectioneren. Daar profiteren hun elektrische straatauto’s van: Jaguar bijvoorbeeld vergrootte met innovaties uit de Formula E de actieradius van de i-Pace softwarematig met maar liefst 10%.

Ook bandenproducent Hankook Tire ziet kansen. Als exclusieve bandenleverancier & technische partner van de Formula E sinds september 2022 gebruikt het de race-ervaringen voor het verder optimaliseren van haar EV-straatbanden, zodat die zelfs bij maximale belasting lang meegaan en optimaal blijven presteren. De engineers konden bij de ontwikkeling terugvallen op hun ruime ervaring met high performance EV-banden en de specifieke constructies en compounds. Die voorkennis kwam goed van pas: in de Formula E stellen de coureurs hun banden 45 minuten lang bloot aan extreem snel optrekken, enorme downforce, hoge bochtsnelheden en forse remkracht. “Daarom wilden we een band ontwikkelen die niet alleen de race overleeft, maar die zelfs aan het eind van een race ook op natte ondergrond nog genoeg grip biedt”, zegt Manfred Sandbichler, Directeur Motorsports Europe bij Hankook Tire Europe GmbH. “Het moest bovendien één type band worden die optimaal presteert op alle types asfalt en alle weersomstandigheden, van het Berlijnse vliegveldcircuit Tempelhof tot de Monaco E-Prix.”

Uniek in de autosport

“Op basis van gewicht, acceleratie en remkrachten van de Formula E-auto’s hadden we al een idee naar welk type bandconstructie en rubbersamenstelling we zochten”, zegt Sandbichler. Met veel engineering, simulaties en finetuning ontstond er een prototype voor de Ventus iON Race: de allesovertreffende Formula E band die alle pluspunten van straat- en racebanden combineert in één ultieme raceband. Met een gripvast all-weather profiel en twee verschillende compounds. “Uniek in de autosport”, aldus Sandbichler.

De band moest zich nog wel bewijzen onder een echte Formula E-auto. “Je kunt bedenken wat je wilt, maar de testrijder maakt de beslissing. Achter het stuur voelt die wat het beste uitpakt.” De missie slaagde, en de praktijk bewijst het: “Als je de banden na een Formula E race ziet, verbaast het je hoe goed ze er nog uitzien. En: er is er nog nooit een geknapt.”

Gerecycled rubber

De Hankook-ingenieurs hadden nóg een uitdaging. Gezien het duurzame DNA van het Formula E-kampioenschap – elk van de 22 deelnemende auto’s beschikt slechts over twee sets banden per raceweekend – moest de band deels niet alleen heel blijven, maar ook bestaan uit deels gerecycled rubber. “De huidige Gen3-banden bevatten voor 26 procent gerecycled materiaal, maar we willen naar veel hogere percentages. En naar closed-loop: zodat gebruikte banden de basis vormen voor nieuwe”, besluit Sandbichler. Het lijkt een kwestie van tijd dat al die Formula E bandentechnologie de overstap maakt naar de straat: duurzame en slijtvaste high performance all-weather EV-banden.