TNO: Verschil fabrieksopgave en werkelijk brandstofverbruik neemt licht af

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het verschil in werkelijk brandstofverbruik en de fabrieksopgave op basis van de typegoedkeuring is weer aan het dalen, meldt TNO op basis van Europees onderzoek. Tussen 2001 en 2015 groeide dit verschil van 8 procent naar gemiddeld 40 procent. Sinds 2016 lijkt die trend te zijn gekeerd. Dit blijkt uit de meest recente studie van ICCT (International Council of Clean Transportation) met een bijdrage van TNO voor de Nederlandse markt. Voor 2017 geeft het onderzoek, na een jarenlange stijging en gelijkblijvende cijfers in 2016, een daling te zien van 1 procentpunt (2,5%). Dat wil zeggen dat het verschil tussen praktijkverbruik op de weg en de bij de typegoedkeuring gemeten verbruikscijfers nu nog gemiddeld 39 procent is.

Het Europees onderzoek is gebaseerd op data van circa 1,3 miljoen auto’s in acht Europese landen.

WLTP

De laatste generatie nieuwe voertuigen (2016 en 2017) die is getest volgens de oude NEDC-testmethode loopt daarmee vooruit op de effecten die worden verwacht van de introductie van de nieuwe testmethode WLTP, meldt TNO. Met de WLTP stijgt voor de meeste automodellen het bij de typegoedkeuring gemeten verbruik, en dus daalt waarschijnlijk het verschil met het praktijkverbruik.

In het onderzoek wordt verschil gemaakt tussen particulieren en zakelijke rijders. Particulieren blijken gemiddeld zuiniger te rijden. Hier is het verschil in verbruik in 36 procent (in 2017), bij zakelijk gereden auto’s is het verschil 42 procent. 

CO2-uitstoot stijgt

Een andere conclusie uit het onderzoek is dat de gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer van nieuwe voertuigen voor het eerst sinds lange tijd niet meer daalt. In Nederland hangt deze verandering ook sterk samen met de gestegen verkoop van minder zuinige voertuigen na 2015. Dit is een gevolg van de versobering van de belastingvoordelen voor voertuigen met een lage CO2-typekeuringswaarde vanaf januari 2016, stelt TNO.

TNO monitort sinds 2009, met de medewerking van Travelcard Nederland, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van personenauto’s in de praktijk.

Bekijk het volledige onderzoek in de Automotive kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

TNO: Verschil fabrieksopgave en werkelijk brandstofverbruik neemt licht af | Automotive Online

TNO: Verschil fabrieksopgave en werkelijk brandstofverbruik neemt licht af

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het verschil in werkelijk brandstofverbruik en de fabrieksopgave op basis van de typegoedkeuring is weer aan het dalen, meldt TNO op basis van Europees onderzoek. Tussen 2001 en 2015 groeide dit verschil van 8 procent naar gemiddeld 40 procent. Sinds 2016 lijkt die trend te zijn gekeerd. Dit blijkt uit de meest recente studie van ICCT (International Council of Clean Transportation) met een bijdrage van TNO voor de Nederlandse markt. Voor 2017 geeft het onderzoek, na een jarenlange stijging en gelijkblijvende cijfers in 2016, een daling te zien van 1 procentpunt (2,5%). Dat wil zeggen dat het verschil tussen praktijkverbruik op de weg en de bij de typegoedkeuring gemeten verbruikscijfers nu nog gemiddeld 39 procent is.

Het Europees onderzoek is gebaseerd op data van circa 1,3 miljoen auto’s in acht Europese landen.

WLTP

De laatste generatie nieuwe voertuigen (2016 en 2017) die is getest volgens de oude NEDC-testmethode loopt daarmee vooruit op de effecten die worden verwacht van de introductie van de nieuwe testmethode WLTP, meldt TNO. Met de WLTP stijgt voor de meeste automodellen het bij de typegoedkeuring gemeten verbruik, en dus daalt waarschijnlijk het verschil met het praktijkverbruik.

In het onderzoek wordt verschil gemaakt tussen particulieren en zakelijke rijders. Particulieren blijken gemiddeld zuiniger te rijden. Hier is het verschil in verbruik in 36 procent (in 2017), bij zakelijk gereden auto’s is het verschil 42 procent. 

CO2-uitstoot stijgt

Een andere conclusie uit het onderzoek is dat de gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer van nieuwe voertuigen voor het eerst sinds lange tijd niet meer daalt. In Nederland hangt deze verandering ook sterk samen met de gestegen verkoop van minder zuinige voertuigen na 2015. Dit is een gevolg van de versobering van de belastingvoordelen voor voertuigen met een lage CO2-typekeuringswaarde vanaf januari 2016, stelt TNO.

TNO monitort sinds 2009, met de medewerking van Travelcard Nederland, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van personenauto’s in de praktijk.

Bekijk het volledige onderzoek in de Automotive kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.