‘EV tarieven-deal tussen EU en VK in aantocht’

Groot-Brittannië • Met de nieuwe tarieven voor de deur, maken beide blokken zich zorgen over de scherpere regels.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
EU en VK werken aan een internationale overeenkomst waarmee extra heffingen op EV's worden voorkomen (Foto: Shutterstock)

Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie verwachten ‘binnenkort’ een oplossing voor de aankomende strengere Brexit regels. Dit meldt de Britse staatssecretaris voor Bedrijfsleven, Energie en Industriële Strategie, Kemi Badenoch, in een gesprek met Bloomberg.

Door de aankomende strengere regels waarschuwden automakers en de Duitse industrie dat fabrieken zullen moeten sluiten door de huidige tarieven.

“Dit is niet een probleem van het VK, maar een EU-VK probleem. Het moet van beide kanten komen”, vertelt Badenoch tijdens het Qatar Economic Forum in Doha. Ook suggereerde zij dat delen van de huidige overeenkomst aangepast moeten worden. “Veel van de afspraken die we hebben ingevoerd, werken gewoon niet met de dingen die nu gebeuren.” Hiermee doelt ze op veranderingen in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. “We moeten zo flexibel mogelijk zijn”, aldus Badenoch.

Krimpende uitvoer VK

De na-de-Brexit regels zijn onderdeel van een groeiende lijst aan uitdagingen die de autoindustrie in Groot Brittannië voor zich heeft. Volgens Automotive News Europe kromp de uitvoer van voertuigen met 10 procent,  en heeft het land geen grote nieuwe investeringen voor zich weten te winnen. Automakers kozen er vaak voor om in andere landen fabrieken neer te zetten.

Volgens oud-Aston Martin ceo en voormalig Nissan operating officer, Andy Palmer, lijden Britse automakers door “een gebrek aan actie” van de Britse overheid. Volgens hem heeft het VK de kans om weer concurrerend te worden, als er meer gekeken wordt naar handel met de VS en China. Dit vertelde hij dinsdag in het Britse Parlement.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘EV tarieven-deal tussen EU en VK in aantocht’ | Automotive Online

‘EV tarieven-deal tussen EU en VK in aantocht’

Groot-Brittannië • Met de nieuwe tarieven voor de deur, maken beide blokken zich zorgen over de scherpere regels.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
EU en VK werken aan een internationale overeenkomst waarmee extra heffingen op EV's worden voorkomen (Foto: Shutterstock)

Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie verwachten ‘binnenkort’ een oplossing voor de aankomende strengere Brexit regels. Dit meldt de Britse staatssecretaris voor Bedrijfsleven, Energie en Industriële Strategie, Kemi Badenoch, in een gesprek met Bloomberg.

Door de aankomende strengere regels waarschuwden automakers en de Duitse industrie dat fabrieken zullen moeten sluiten door de huidige tarieven.

“Dit is niet een probleem van het VK, maar een EU-VK probleem. Het moet van beide kanten komen”, vertelt Badenoch tijdens het Qatar Economic Forum in Doha. Ook suggereerde zij dat delen van de huidige overeenkomst aangepast moeten worden. “Veel van de afspraken die we hebben ingevoerd, werken gewoon niet met de dingen die nu gebeuren.” Hiermee doelt ze op veranderingen in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. “We moeten zo flexibel mogelijk zijn”, aldus Badenoch.

Krimpende uitvoer VK

De na-de-Brexit regels zijn onderdeel van een groeiende lijst aan uitdagingen die de autoindustrie in Groot Brittannië voor zich heeft. Volgens Automotive News Europe kromp de uitvoer van voertuigen met 10 procent,  en heeft het land geen grote nieuwe investeringen voor zich weten te winnen. Automakers kozen er vaak voor om in andere landen fabrieken neer te zetten.

Volgens oud-Aston Martin ceo en voormalig Nissan operating officer, Andy Palmer, lijden Britse automakers door “een gebrek aan actie” van de Britse overheid. Volgens hem heeft het VK de kans om weer concurrerend te worden, als er meer gekeken wordt naar handel met de VS en China. Dit vertelde hij dinsdag in het Britse Parlement.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.