Autotelex: Leaf nee, Ampera ja

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volledig afschrijven
Vooral de forse afschrijving op het accupakket maakt dat een volledig elektrisch voertuig snel in (rest)waarde daalt, stelt Autotelex. “Een accupakket kost zo’n achtduizend euro en heeft een levenscyclus van vijf jaar of 140 duizend kilometer; in die tijd moet hij dus volledig worden afgeschreven en dat drukt de restwaarde van de auto.”

Autotelex baseert haar visie op gegevens van de Nissan Leaf. “Dit is de eerste reëel geprijsde, breed inzetbare C-segment elektrische auto waarvan alle informatie voorhanden is en die vanaf juni 2011 op de Nederlandse markt leverbaar wordt. De auto moet 32.839 euro gaan kosten, inclusief accupakket”, zegt Joost Klaren, hoofd restwaarde bij Autotelex.  “Het aanbod van de concurrentie begint in deze klasse ruim onder de 20.000 euro. Dat is nogal een verschil.”

Omleiding
Daarnaast noemt Autotelex de beperkte actieradius (160 kilometer) als probleem, en het feit dat door een nog beperkt aantal oplaadpalen, opladen ook thuis moet gebeuren. “Mensen houden graag rekening met het onvoorziene, zoals een omleiding. Er zal dus snel sprake moeten zijn van een tweede auto en daarmee vervalt het voordeel van de 0% bijtelling.”
Er is ook een aantal voordelen: de afschrijving van het voertuig zonder accu is relatief klein omdat er vrijwel geen slijtdelen zijn.

Nissan: accu herbruikbaar
Bart van Thienen, woordvoerder van Nissan Nederland, plaatst kanttekeningen bij de visie van Autotelex. “Wij hebben nooit onze accuprijzen gecommuniceerd. Daarin zit het belangrijkste concurrentievoordeel, dus dat geef je niet zomaar prijs.”

Daarnaast is het niet zo dat de accu in vijf jaar volledig moet zijn afgeschreven, volgens Van Thienen. “Na acht tot tien jaar heeft de accu nog ongeveer 70 procent van zijn capaciteit over. Hij is dan niet meer geschikt voor de elektrische auto, maar wel voor heel veel andere toepassingen. We zijn nu druk met het opzetten van een aftermarktkanaal voor het accupakket. De praktijk moet leren hoeveel de accu waard is na acht jaar.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autotelex: Leaf nee, Ampera ja | Automotive Online

Autotelex: Leaf nee, Ampera ja

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volledig afschrijven
Vooral de forse afschrijving op het accupakket maakt dat een volledig elektrisch voertuig snel in (rest)waarde daalt, stelt Autotelex. “Een accupakket kost zo’n achtduizend euro en heeft een levenscyclus van vijf jaar of 140 duizend kilometer; in die tijd moet hij dus volledig worden afgeschreven en dat drukt de restwaarde van de auto.”

Autotelex baseert haar visie op gegevens van de Nissan Leaf. “Dit is de eerste reëel geprijsde, breed inzetbare C-segment elektrische auto waarvan alle informatie voorhanden is en die vanaf juni 2011 op de Nederlandse markt leverbaar wordt. De auto moet 32.839 euro gaan kosten, inclusief accupakket”, zegt Joost Klaren, hoofd restwaarde bij Autotelex.  “Het aanbod van de concurrentie begint in deze klasse ruim onder de 20.000 euro. Dat is nogal een verschil.”

Omleiding
Daarnaast noemt Autotelex de beperkte actieradius (160 kilometer) als probleem, en het feit dat door een nog beperkt aantal oplaadpalen, opladen ook thuis moet gebeuren. “Mensen houden graag rekening met het onvoorziene, zoals een omleiding. Er zal dus snel sprake moeten zijn van een tweede auto en daarmee vervalt het voordeel van de 0% bijtelling.”
Er is ook een aantal voordelen: de afschrijving van het voertuig zonder accu is relatief klein omdat er vrijwel geen slijtdelen zijn.

Nissan: accu herbruikbaar
Bart van Thienen, woordvoerder van Nissan Nederland, plaatst kanttekeningen bij de visie van Autotelex. “Wij hebben nooit onze accuprijzen gecommuniceerd. Daarin zit het belangrijkste concurrentievoordeel, dus dat geef je niet zomaar prijs.”

Daarnaast is het niet zo dat de accu in vijf jaar volledig moet zijn afgeschreven, volgens Van Thienen. “Na acht tot tien jaar heeft de accu nog ongeveer 70 procent van zijn capaciteit over. Hij is dan niet meer geschikt voor de elektrische auto, maar wel voor heel veel andere toepassingen. We zijn nu druk met het opzetten van een aftermarktkanaal voor het accupakket. De praktijk moet leren hoeveel de accu waard is na acht jaar.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.