Autobinck verwacht winstgroei na roerig 2014

Redactie Redactie
• Laatste update:

Er gebeurde in 2014 veel bij Autobinck. Zo stopte het importschap van Hyundai (het bedrijf kreeg daarvoor een compensatie van 8,5 miljoen euro van de fabrikant). Ook gaf het een kleine 24 miljoen euro aan goodwill uit bij verschillende overnames. Zo werden in Nederland onder andere drie BWM-dealers, een paar grote grossiers en een deel van onderdelendistributeur AD Benelux ingelijfd. Tot slot werd Paul Zekhuis aangetrokken als nieuwe ceo.

Goed 2015 verwacht
In 2014 droegen bijna alle divisies bij aan het resultaat, met Business Lease als cash cow (winst: 11 miljoen euro). De onderdelentak bleef daarbij achter met een verlies van anderhalf miljoen euro. “We hebben vorig jaar natuurlijk veel grossiers overgenomen en uiteindelijk ook AD. Daarbij hebben we de gelegenheid benut om alle activiteiten te reorganiseren en ons nieuwe logistieke systeem te implementeren. Dit jaar is de divisie absoluut wel winstgevend”, aldus Cornelissen.

Hij denkt dat 2015 een goed jaar wordt voor het bedrijf. “We zijn als bedrijf nauwelijks meer afhankelijk van de Nederlandse nieuwverkoop. De onderdelen- en leasemarkt trekt aan en in Centraal-Europa en dan met name Tsjechië gaat het goed met de autoverkoop.”

Nieuwe acquisities
In 2015 verwacht Cornelissen nog meer verschuivingen. “We zijn met meerdere partijen in gesprek. Dat zou later dit jaar kunnen resulteren in nieuwe acquisities.” Door alle overnames zal het omzetverschil met 2014 (toen er in Nederland nog ruim zesduizend Hyundai’s werd verkocht) beperkt zijn.

Wel ligt het voor de hand dat het zwaartepunt meer in Centraal Europa komt te liggen. In 2014 werd 49 procent van de omzet gerealiseerd in Centraal-Europa, tegen 44 procent in 2013. “Daar groeit onze business harder dan in Nederland en dat zal naar verwachting zo blijven.” Nieuwverkoop Autobinck

2014 2013 +/-
Hyundai (import)

11.037

17.003 -35%
Mitsubishi (import) 2.266 1.590 42%
Jaguar/Land Rover (import) 260 233 12%
Dealerschappen (NL) 4.665 2.719 72%
Dealerschappen (Centraal Europa) 14.331 11.961 20%
Totaal 32.559 33.506 -3%

Omzetverdeling Autobinck 

business unit

aandeel totale
omzet `14

aandeel totale
omzet `13
Business Lease 31,4% 32,2%
Import (auto) 23% 30,6%
Retail (auto) 35,2% 26,9%
Brezan 10,4% 10,3%
Autobinck verwacht winstgroei na roerig 2014 | Automotive Online

Autobinck verwacht winstgroei na roerig 2014

Redactie Redactie
• Laatste update:

Er gebeurde in 2014 veel bij Autobinck. Zo stopte het importschap van Hyundai (het bedrijf kreeg daarvoor een compensatie van 8,5 miljoen euro van de fabrikant). Ook gaf het een kleine 24 miljoen euro aan goodwill uit bij verschillende overnames. Zo werden in Nederland onder andere drie BWM-dealers, een paar grote grossiers en een deel van onderdelendistributeur AD Benelux ingelijfd. Tot slot werd Paul Zekhuis aangetrokken als nieuwe ceo.

Goed 2015 verwacht
In 2014 droegen bijna alle divisies bij aan het resultaat, met Business Lease als cash cow (winst: 11 miljoen euro). De onderdelentak bleef daarbij achter met een verlies van anderhalf miljoen euro. “We hebben vorig jaar natuurlijk veel grossiers overgenomen en uiteindelijk ook AD. Daarbij hebben we de gelegenheid benut om alle activiteiten te reorganiseren en ons nieuwe logistieke systeem te implementeren. Dit jaar is de divisie absoluut wel winstgevend”, aldus Cornelissen.

Hij denkt dat 2015 een goed jaar wordt voor het bedrijf. “We zijn als bedrijf nauwelijks meer afhankelijk van de Nederlandse nieuwverkoop. De onderdelen- en leasemarkt trekt aan en in Centraal-Europa en dan met name Tsjechië gaat het goed met de autoverkoop.”

Nieuwe acquisities
In 2015 verwacht Cornelissen nog meer verschuivingen. “We zijn met meerdere partijen in gesprek. Dat zou later dit jaar kunnen resulteren in nieuwe acquisities.” Door alle overnames zal het omzetverschil met 2014 (toen er in Nederland nog ruim zesduizend Hyundai’s werd verkocht) beperkt zijn.

Wel ligt het voor de hand dat het zwaartepunt meer in Centraal Europa komt te liggen. In 2014 werd 49 procent van de omzet gerealiseerd in Centraal-Europa, tegen 44 procent in 2013. “Daar groeit onze business harder dan in Nederland en dat zal naar verwachting zo blijven.” Nieuwverkoop Autobinck

2014 2013 +/-
Hyundai (import)

11.037

17.003 -35%
Mitsubishi (import) 2.266 1.590 42%
Jaguar/Land Rover (import) 260 233 12%
Dealerschappen (NL) 4.665 2.719 72%
Dealerschappen (Centraal Europa) 14.331 11.961 20%
Totaal 32.559 33.506 -3%

Omzetverdeling Autobinck 

business unit

aandeel totale
omzet `14

aandeel totale
omzet `13
Business Lease 31,4% 32,2%
Import (auto) 23% 30,6%
Retail (auto) 35,2% 26,9%
Brezan 10,4% 10,3%