Mediabestedingen 10% gedaald, Renault grootste adverteerder
Uit de cijfers van Adfact blijkt dat importeurs bij de offline media het meeste geld uitgeven aan campagnes voor het medium tv. Van alle media wordt echter het meeste geld uitgegeven aan online campagnes (ongeveer 60 miljoen euro). Dit is echter een schatting: Adfact kan dit niet onderbouwen met harde cijfers. Het bureau verwacht dat de online bestedingen dit jaar nog verder zullen toenemen.
Renault was met 14 miljoen euro de grootste adverteerder. Op modelniveau is de hoogste mediawaarde geregistreerd voor de nieuwe Kia Picanto (5,6 miljoen euro) gevolgd door de Peugeot 308 (5,1 miljoen euro) en de Hyundai i20 (4,9 miljoen euro).
De merkentop 5 over de eerste helft van dit jaar ziet er als volgt uit:
merk |
bedrag x mln euro |
Renault |
14,1 |
Ford |
12,3 |
Peugeot |
12 |
Nissan |
11 |
Hyundai |
10,4 |