Exposanten AutoRAI denken voorzichtig aan 2017-editie

Redactie Redactie
• Laatste update:

De importeurs zijn tevreden over het aantal bezoekers, ondanks dat de door Amsterdam RAI voorspelde 300 duizend op een haar na niet gehaald is. “Het was een geslaagd evenement”, zegt Léan Verstoep, managing director bij importeur Kia Motors Nederland. “Absoluut een positief signaal dat we goed kunnen gebruiken binnen de branche.”

Showroom
Ook de nieuwe opzet werd goed ontvangen. Dit jaar was er gekozen voor een middenweg tussen de dure fabrikantenstands uit het verleden, en de budgetstands van de 2009-editie. Organisator Amsterdam RAI verzorgde de standbouw, maar de importeurs bepaalden zelf de invulling.

“Deze opzet pakte beter uit dan verwacht”, zegt Verstoep. “Doordat de stands enigszins waren afgesloten van de gangpaden, vormden ze echt een verlengstuk van de showroom. Het was daardoor minder druk op de paden, en drukker op de stands. Dat leidde voor ons tot meer leads dan verwacht.”

“Wij vonden het nieuwe concept er heel goed uit zien”, zegt woordvoerder Guido Roozekrans van Louwman & Parqui. De importeur stond er met de merken Toyota en Lexus. “Het was visueel sterk. Ik zie hierin mogelijkheden voor toekomstige beurzen.”

Ook Ford Nederland kijkt terug op een geslaagde AutoRAI, vertelt woordvoerder Sebastiaan van de Pol. “Het was voor alle doelgroepen een goede show. We kregen positieve aandacht en schreven veel leads.”

Overigens doet geen van de genoemde importeurs uitspraken over hoeveel leads ze hebben geschreven.

Exposant voor exposanten
Vreemde eend in de bijt was In de Wal Auto’s. Het remarketingbedrijf had twee keer eerder op de Autosalon van Rotterdam gestaan en stond dit jaar voor het eerst op de AutoRAI. Het bedrijf kwam echter niet voor de consumenten, maar voor hun exposerende klanten: dealers en importeurs. “Het was een geweldig evenement”, zegt directeur Willem Beukenkamp. “We hebben onze klanten op de AutoRAI geholpen door ze van goede en gegarandeerde biedingen op inruilauto’s te voorzien.”

Van de partij in 2017
Amsterdam RAI heeft de AutoRAI 2017 al op de agenda gezet. Ondanks het enthousiasme van de beursorganisatie doen de importeurs nog geen harde toezeggingen voor de volgende editie. Alleen In de Wal Auto’s zegt al wel de volgende editie van de partij te zijn. “Als we weer welkom zijn, zijn we er graag weer bij. We praten nu ook over deelname aan de BedrijfsautoRAI, in oktober. Daar kijken we eerst naar.”

De importeurs zien de toekomst van de AutoRAI in ieder geval rooskleurig in. Zo ook Citroën, zegt pr-directeur Anne Lobbes. “Het concept sloeg aan en de algehele sfeer was erg goed. De AutoRAI zoals die nu is georganiseerd, is zeker toekomstbestendig.”

Niet niks
Ook Van de Pol is positief over een vervolg. “Het is niet niks dat er na vier jaar stilte zo’n evenement is neergezet. Als de bezoekersaantallen enorm waren tegengevallen, hadden we kunnen concluderen dat er bij het publiek geen behoefte meer aan is.”

Verstoep sluit zich daarbij aan. “We hebben de afgelopen week kunnen zien dat de AutoRAI nog steeds leeft onder consumenten.”

Tevreden met beperkt aanbod
Nissan koos ervoor om alleen zijn elektrische modellen – de Leaf en de e-NV200 – te presenteren op de beurs. Die keuze is goed bevallen, zegt woordvoerder Bart van Thienen. “Natuurlijk kwam er af en toe iemand vragen waar de GT-R staat, maar ervaring leert dat weinig bezoekers daadwerkelijk overwegen een GT-R te kopen. We hebben de leads voor de modellen die niet op de beurs stonden, natuurlijk doorgespeeld naar de dealers. Maar verder hebben we ons helemaal kunnen richten op het overbrengen van de boodschap: wij zijn groot in elektrisch vervoer.”

Ook Van Thienen doet nog geen toezegging voor 2017, maar denkt al wel voorzichtig na over hoe hij zijn merk dan eventueel zou presenteren. “Als we gaan, dan weer met een duidelijke boodschap. Ik weet niet of dat dan weer alleen het elektrische gamma zal zijn. Als je specifiek met bijvoorbeeld één aandrijving, of één nieuwe modellijn staat, komt de boodschap veel beter over bij het publiek.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Exposanten AutoRAI denken voorzichtig aan 2017-editie | Automotive Online

Exposanten AutoRAI denken voorzichtig aan 2017-editie

Redactie Redactie
• Laatste update:

De importeurs zijn tevreden over het aantal bezoekers, ondanks dat de door Amsterdam RAI voorspelde 300 duizend op een haar na niet gehaald is. “Het was een geslaagd evenement”, zegt Léan Verstoep, managing director bij importeur Kia Motors Nederland. “Absoluut een positief signaal dat we goed kunnen gebruiken binnen de branche.”

Showroom
Ook de nieuwe opzet werd goed ontvangen. Dit jaar was er gekozen voor een middenweg tussen de dure fabrikantenstands uit het verleden, en de budgetstands van de 2009-editie. Organisator Amsterdam RAI verzorgde de standbouw, maar de importeurs bepaalden zelf de invulling.

“Deze opzet pakte beter uit dan verwacht”, zegt Verstoep. “Doordat de stands enigszins waren afgesloten van de gangpaden, vormden ze echt een verlengstuk van de showroom. Het was daardoor minder druk op de paden, en drukker op de stands. Dat leidde voor ons tot meer leads dan verwacht.”

“Wij vonden het nieuwe concept er heel goed uit zien”, zegt woordvoerder Guido Roozekrans van Louwman & Parqui. De importeur stond er met de merken Toyota en Lexus. “Het was visueel sterk. Ik zie hierin mogelijkheden voor toekomstige beurzen.”

Ook Ford Nederland kijkt terug op een geslaagde AutoRAI, vertelt woordvoerder Sebastiaan van de Pol. “Het was voor alle doelgroepen een goede show. We kregen positieve aandacht en schreven veel leads.”

Overigens doet geen van de genoemde importeurs uitspraken over hoeveel leads ze hebben geschreven.

Exposant voor exposanten
Vreemde eend in de bijt was In de Wal Auto’s. Het remarketingbedrijf had twee keer eerder op de Autosalon van Rotterdam gestaan en stond dit jaar voor het eerst op de AutoRAI. Het bedrijf kwam echter niet voor de consumenten, maar voor hun exposerende klanten: dealers en importeurs. “Het was een geweldig evenement”, zegt directeur Willem Beukenkamp. “We hebben onze klanten op de AutoRAI geholpen door ze van goede en gegarandeerde biedingen op inruilauto’s te voorzien.”

Van de partij in 2017
Amsterdam RAI heeft de AutoRAI 2017 al op de agenda gezet. Ondanks het enthousiasme van de beursorganisatie doen de importeurs nog geen harde toezeggingen voor de volgende editie. Alleen In de Wal Auto’s zegt al wel de volgende editie van de partij te zijn. “Als we weer welkom zijn, zijn we er graag weer bij. We praten nu ook over deelname aan de BedrijfsautoRAI, in oktober. Daar kijken we eerst naar.”

De importeurs zien de toekomst van de AutoRAI in ieder geval rooskleurig in. Zo ook Citroën, zegt pr-directeur Anne Lobbes. “Het concept sloeg aan en de algehele sfeer was erg goed. De AutoRAI zoals die nu is georganiseerd, is zeker toekomstbestendig.”

Niet niks
Ook Van de Pol is positief over een vervolg. “Het is niet niks dat er na vier jaar stilte zo’n evenement is neergezet. Als de bezoekersaantallen enorm waren tegengevallen, hadden we kunnen concluderen dat er bij het publiek geen behoefte meer aan is.”

Verstoep sluit zich daarbij aan. “We hebben de afgelopen week kunnen zien dat de AutoRAI nog steeds leeft onder consumenten.”

Tevreden met beperkt aanbod
Nissan koos ervoor om alleen zijn elektrische modellen – de Leaf en de e-NV200 – te presenteren op de beurs. Die keuze is goed bevallen, zegt woordvoerder Bart van Thienen. “Natuurlijk kwam er af en toe iemand vragen waar de GT-R staat, maar ervaring leert dat weinig bezoekers daadwerkelijk overwegen een GT-R te kopen. We hebben de leads voor de modellen die niet op de beurs stonden, natuurlijk doorgespeeld naar de dealers. Maar verder hebben we ons helemaal kunnen richten op het overbrengen van de boodschap: wij zijn groot in elektrisch vervoer.”

Ook Van Thienen doet nog geen toezegging voor 2017, maar denkt al wel voorzichtig na over hoe hij zijn merk dan eventueel zou presenteren. “Als we gaan, dan weer met een duidelijke boodschap. Ik weet niet of dat dan weer alleen het elektrische gamma zal zijn. Als je specifiek met bijvoorbeeld één aandrijving, of één nieuwe modellijn staat, komt de boodschap veel beter over bij het publiek.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.