BMW Nederland: dealers centraal bij verkoop i-serie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Afgelopen weekend hebben de negen dealers die i-agent zijn de auto aan hun klanten gepresenteerd. Hoe is dat verlopen?
“De vraag heeft ons positief verrast. Er zijn veel proefritten uit voortgekomen. We zijn erg tevreden.”

Allemaal zakelijke klanten of toch ook particulieren?
“Ongeveer tachtig procent zakelijk en twintig procent particulier. Binnen de groep zakelijke rijders zijn er veel zzp-ers.”

Waarom doen jullie geen uitspraken over de verwachte verkoop van de i3?
“We spreken met deze auto een nieuwe doelgroep aan. Wereldwijd verwachten we dat in 2020 elektrische voertuigen, zowel volledig elektrisch als plugins, goed zijn voor zo’n 4 tot 8 procent van de totale markt.”

De agentstructuur heeft veel vragen opgeworpen over de rol van BMW-dealers. Hoe zien jullie hun positie?
“Dealers zijn de ruggengraat van onze organisatie. Om de ontwikkelingen in de markt snel te kunnen volgen, hebben we gekozen voor een agentenmodel. Groeit de markt snel, of juist niet, dan kunnen we daar snel op inspelen.”

Er wordt momenteel bij dealers een rigoureuze scheiding doorgevoerd tussen BMW en Mini. Komt die er ook tussen conventionele en i-modellen?
“Nee. In de basis is de i3 een BMW die naast andere BMW-modellen gepresenteerd wordt. De i3 verdient wel een eigen aanpak. Maar het is geen eigen merk zoals Mini.”

Er zijn negen agenten aangesteld. Worden dat er meer? En gaan jullie wellicht met andere niet-automotive partijen samenwerken?
“We houden de marktontwikkeling goed in de gaten. Er is veel bereidheid binnen onze dealerorganisatie om te investeren in BMW i. De vraag in het land is eveneens groot. Indien nodig zullen wij ons netwerk aanpassen, maar altijd binnen onze eigen dealerorganisatie.”

Is de agentstructuur een structuur die in de toekomst voor alle dealers en bij alle modellen gaat gelden?
“De agentstructuur is specifiek voor BMW i geïntroduceerd. De BMW i3 en later i8 worden via speciale i-agenten verkocht die zich op strategische plaatsen in Nederland bevinden. De `normale` dealercontracten zijn op basis van het bestaande businessmodel. Deze zijn overigens net weer getekend.”

BMW heeft met Alphabet een eigen leasemaatschappij. Wat doet Alphabet met de i3?
“Alphabet biedt de BMW i3 uiteraard aan. Bijvoorbeeld in het elektrische voertuigenprogramma AlphaElectric en sinds kort ook in het nieuwe elektrische autodeelprogramma Alphacity.”

Hoe wordt de zakelijke markt benaderd en hoe particulieren?
“In principe gaat dit op dezelfde manier als met andere BMW`s. Uniek is dat men de BMW i3 niet alleen bij de BMW i-agent kan aanschaffen, maar ook online en via de BMW i- klantenservice (BMW heeft hiervoor de hulp ingeschakeld van Marque Joosten, die dit jaar Auto.nl overdeed aan Louwman en uit de autobranche stapte, red).
Ook biedt BMW i voor zowel de zakelijke als particulier klant `360 Electric`-diensten aan die het gebruik van de BMW i-voertuigen ondersteunen. De verkoopkanalen zijn met elkaar verbonden, zodat klanten in elk deel van het aankoopproces kunnen bepalen welk kanaal ze gebruiken.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

BMW Nederland: dealers centraal bij verkoop i-serie | Automotive Online

BMW Nederland: dealers centraal bij verkoop i-serie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Afgelopen weekend hebben de negen dealers die i-agent zijn de auto aan hun klanten gepresenteerd. Hoe is dat verlopen?
“De vraag heeft ons positief verrast. Er zijn veel proefritten uit voortgekomen. We zijn erg tevreden.”

Allemaal zakelijke klanten of toch ook particulieren?
“Ongeveer tachtig procent zakelijk en twintig procent particulier. Binnen de groep zakelijke rijders zijn er veel zzp-ers.”

Waarom doen jullie geen uitspraken over de verwachte verkoop van de i3?
“We spreken met deze auto een nieuwe doelgroep aan. Wereldwijd verwachten we dat in 2020 elektrische voertuigen, zowel volledig elektrisch als plugins, goed zijn voor zo’n 4 tot 8 procent van de totale markt.”

De agentstructuur heeft veel vragen opgeworpen over de rol van BMW-dealers. Hoe zien jullie hun positie?
“Dealers zijn de ruggengraat van onze organisatie. Om de ontwikkelingen in de markt snel te kunnen volgen, hebben we gekozen voor een agentenmodel. Groeit de markt snel, of juist niet, dan kunnen we daar snel op inspelen.”

Er wordt momenteel bij dealers een rigoureuze scheiding doorgevoerd tussen BMW en Mini. Komt die er ook tussen conventionele en i-modellen?
“Nee. In de basis is de i3 een BMW die naast andere BMW-modellen gepresenteerd wordt. De i3 verdient wel een eigen aanpak. Maar het is geen eigen merk zoals Mini.”

Er zijn negen agenten aangesteld. Worden dat er meer? En gaan jullie wellicht met andere niet-automotive partijen samenwerken?
“We houden de marktontwikkeling goed in de gaten. Er is veel bereidheid binnen onze dealerorganisatie om te investeren in BMW i. De vraag in het land is eveneens groot. Indien nodig zullen wij ons netwerk aanpassen, maar altijd binnen onze eigen dealerorganisatie.”

Is de agentstructuur een structuur die in de toekomst voor alle dealers en bij alle modellen gaat gelden?
“De agentstructuur is specifiek voor BMW i geïntroduceerd. De BMW i3 en later i8 worden via speciale i-agenten verkocht die zich op strategische plaatsen in Nederland bevinden. De `normale` dealercontracten zijn op basis van het bestaande businessmodel. Deze zijn overigens net weer getekend.”

BMW heeft met Alphabet een eigen leasemaatschappij. Wat doet Alphabet met de i3?
“Alphabet biedt de BMW i3 uiteraard aan. Bijvoorbeeld in het elektrische voertuigenprogramma AlphaElectric en sinds kort ook in het nieuwe elektrische autodeelprogramma Alphacity.”

Hoe wordt de zakelijke markt benaderd en hoe particulieren?
“In principe gaat dit op dezelfde manier als met andere BMW`s. Uniek is dat men de BMW i3 niet alleen bij de BMW i-agent kan aanschaffen, maar ook online en via de BMW i- klantenservice (BMW heeft hiervoor de hulp ingeschakeld van Marque Joosten, die dit jaar Auto.nl overdeed aan Louwman en uit de autobranche stapte, red).
Ook biedt BMW i voor zowel de zakelijke als particulier klant `360 Electric`-diensten aan die het gebruik van de BMW i-voertuigen ondersteunen. De verkoopkanalen zijn met elkaar verbonden, zodat klanten in elk deel van het aankoopproces kunnen bepalen welk kanaal ze gebruiken.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.