Eurotax wil concurreren met Audatex

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Maar de markt vraagt een tweede aanbieder”, zegt directeur Louis Ploegmakers van EurotaxOlyslager. “Audatex is duur, per opvraging kost het aardig wat geld. In de branche wordt het wel als gezond beschouwd dat er een nog een aanbieder komt. We gaan dus de concurrentie aan, momenteel praten we al met Focwa, RAI en een aantal verzekeraars.”

Gratis?
Bij RAI afdeling Auto’s bevestigt Theo Hooning dat er een werkgroep is gevormd. “Audatex wil zelf de samenwerkingsovereenkomst nog eens kritisch doornemen. En nu heeft dus Olyslager zich gemeld. We gaan beide systemen beoordelen.” De afdeling bestudeert het verzoek van EurotaxOlyslager serieus. “Het is voor de importeurs natuurlijk makkelijk dat er één systeem is. Maar het hoort ook bij deze tijd dat er meer concurrentie is.” De voorwaarden voor levering van gegevens worden heroverwogen. Tot nu toe leveren de importeurs Audatex de gegevens over prijzen, tijden, vergoedingen e.d. gratis. “We gaan dat nog eens goed tegen het licht houden”, zegt Hooning. “Feitelijk kunnen partijen als Audatex producten in de markt zetten op basis van onze gegevens. We gaan nu eerst bekijken wat voor informatie we gaan verstrekken, en tegen welke prijs. Daarna gaan we vaststellen wat die ondernemingen met onze gegevens in feite mogen doen.”

Aartslui
Schade-ondernemer Alfred Möller uit Rotterdam ziet wel ruimte voor een tweede taxatiesysteem. “Audatex is natuurlijk een echte monopolist, ze zijn aartslui geweest. Wat dat betreft is het goed als er nog een systeem op de markt komt. Maar van de andere kant is niemand gebaat bij weer een systeem erbij. Als ieder schadebedrijf met negen protocollen moet gaan werken schiet het niet op. Van de andere kant, in Italië, Frankrijk, Duitsland en Engeland werken ze met wel vier systemen. Afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij wordt met een bepaald taxatiesysteem gewerkt. Het kan dus wel.”

Tijden aanpassen
Ook Ben Geerlings van de Focwa hoopt dat een eventuele tweede calculatiesysteem voor het schadeherstelbedrijf niet tot nodeloze complicaties leidt. Bovendien moet een tweede systeem net als Audatex werken met aangepaste fabriekstijden. Dat wordt bij Audatex gedaan door het pro-merkenoverleg, waarin mensen uit de schade-, verzekerings- en autowereld zijn vertegenwoordigd. Zij zorgen ervoor dat door de fabriek opgegeven reparatietijden waar nodig worden aangepast aan de praktijk, zodat een calculatiebedrag niet achteraf hoeft te worden aangepast en gebruikt kan worden als factuurbedrag. “Als Eurotax dat voor elkaar krijgt, dan is hun komst voor ons geen probleem.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Eurotax wil concurreren met Audatex | Automotive Online

Eurotax wil concurreren met Audatex

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Maar de markt vraagt een tweede aanbieder”, zegt directeur Louis Ploegmakers van EurotaxOlyslager. “Audatex is duur, per opvraging kost het aardig wat geld. In de branche wordt het wel als gezond beschouwd dat er een nog een aanbieder komt. We gaan dus de concurrentie aan, momenteel praten we al met Focwa, RAI en een aantal verzekeraars.”

Gratis?
Bij RAI afdeling Auto’s bevestigt Theo Hooning dat er een werkgroep is gevormd. “Audatex wil zelf de samenwerkingsovereenkomst nog eens kritisch doornemen. En nu heeft dus Olyslager zich gemeld. We gaan beide systemen beoordelen.” De afdeling bestudeert het verzoek van EurotaxOlyslager serieus. “Het is voor de importeurs natuurlijk makkelijk dat er één systeem is. Maar het hoort ook bij deze tijd dat er meer concurrentie is.” De voorwaarden voor levering van gegevens worden heroverwogen. Tot nu toe leveren de importeurs Audatex de gegevens over prijzen, tijden, vergoedingen e.d. gratis. “We gaan dat nog eens goed tegen het licht houden”, zegt Hooning. “Feitelijk kunnen partijen als Audatex producten in de markt zetten op basis van onze gegevens. We gaan nu eerst bekijken wat voor informatie we gaan verstrekken, en tegen welke prijs. Daarna gaan we vaststellen wat die ondernemingen met onze gegevens in feite mogen doen.”

Aartslui
Schade-ondernemer Alfred Möller uit Rotterdam ziet wel ruimte voor een tweede taxatiesysteem. “Audatex is natuurlijk een echte monopolist, ze zijn aartslui geweest. Wat dat betreft is het goed als er nog een systeem op de markt komt. Maar van de andere kant is niemand gebaat bij weer een systeem erbij. Als ieder schadebedrijf met negen protocollen moet gaan werken schiet het niet op. Van de andere kant, in Italië, Frankrijk, Duitsland en Engeland werken ze met wel vier systemen. Afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij wordt met een bepaald taxatiesysteem gewerkt. Het kan dus wel.”

Tijden aanpassen
Ook Ben Geerlings van de Focwa hoopt dat een eventuele tweede calculatiesysteem voor het schadeherstelbedrijf niet tot nodeloze complicaties leidt. Bovendien moet een tweede systeem net als Audatex werken met aangepaste fabriekstijden. Dat wordt bij Audatex gedaan door het pro-merkenoverleg, waarin mensen uit de schade-, verzekerings- en autowereld zijn vertegenwoordigd. Zij zorgen ervoor dat door de fabriek opgegeven reparatietijden waar nodig worden aangepast aan de praktijk, zodat een calculatiebedrag niet achteraf hoeft te worden aangepast en gebruikt kan worden als factuurbedrag. “Als Eurotax dat voor elkaar krijgt, dan is hun komst voor ons geen probleem.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.