Vaco overweegt sector internet
“Je kunt de webshops verdelen in twee groepen”, vertelt branchemanager Edwin Brinksma. “De b2b shops van grossiers en b2c webshops. De b2b shops zijn niet veel anders dan de bestaande bestelmethodes via telefoon en fax. Maar de b2c webshops zijn een heel andere tak van sport.”
Hoewel Nederlandse consumenten relatief weinig banden online kopen in vergelijking met ons omringende landen, is het volgens Brinksma belangrijk dat er kwaliteitseisen komen voor internetbedrijven.
“Je ziet dat consumenten vaak verkeerde banden bestellen. Webshops moeten op een of andere manier kunnen assisteren bij het bestelproces. Verder moeten de internetbedrijven er voor zorgen dat ze voldoen aan het Besluit Beheer Autobanden, dat er een procedure bestaat voor de afhandeling van claims en dat de montage goed plaatsvindt. Dat laatste betekent dat de banden worden geleverd bij een kwalitatief goed montagebedrijf.”
Ook zullen de webwinkels vanaf november aan de bandenlabelplicht moeten voldoen. “Als een consument een band online wil kopen, moet de webshop het daarbij horende bandenlabel tonen.”
Het bestuur van Vaco is in overleg over hoe internetbedrijven een plaats zouden kunnen krijgen binnen de vereniging. “We kunnen een aparte sector internet in het leven roepen, of het reglement van de bestaande sectoren uitbreiden met het hoofdstuk internet. Daar zijn we nog niet uit”, aldus Brinksma.