Daimler en Toray starten joint venture

Redactie Redactie
• Laatste update:

Doel van de samenwerking is het vervaardigen van zogeheten CFRP-parts ( carbon fiber reïnforced plastic), ofwel kunststof (carrosserie) delen voor de auto’s van Daimler. De productie zal plaatsvinden in Baden-Württemberg. 

Gewicht
In 2012 zullen de eerste onderdelen die de joint venture produceert worden gebruikt voor de cabrio’s Mercedes SL en SL AMG. Later volgen andere personenauto’s, maar Mercedes sluit niet uit dat het nieuwe bedrijf ook kunststof(carrosserie)delen voor  bestel- en vrachtwagens gaat maken.
Koolstofvezel is ongeveer 50 procent lichter dan staal en 30 procent lichter dan aluminium. Deze gewichtsbesparing is vooral interessant bij hybridevoertuigen, die zware accu’s aan boord hebben. Daimler wil sowieso gewicht besparen op  zijn auto’s. Het heeft de doelstelling nieuwe modellen op termijn zo’n 10 procent lichter te maken dan zijn huidige auto’s.

Ook BMW is ook bezig met gewichtsbesparing. Deze autofabrikant richtte een joint venture op met de Amerikaanse kunststofproducent SGL.

Daimler en Toray starten joint venture | Automotive Online

Daimler en Toray starten joint venture

Redactie Redactie
• Laatste update:

Doel van de samenwerking is het vervaardigen van zogeheten CFRP-parts ( carbon fiber reïnforced plastic), ofwel kunststof (carrosserie) delen voor de auto’s van Daimler. De productie zal plaatsvinden in Baden-Württemberg. 

Gewicht
In 2012 zullen de eerste onderdelen die de joint venture produceert worden gebruikt voor de cabrio’s Mercedes SL en SL AMG. Later volgen andere personenauto’s, maar Mercedes sluit niet uit dat het nieuwe bedrijf ook kunststof(carrosserie)delen voor  bestel- en vrachtwagens gaat maken.
Koolstofvezel is ongeveer 50 procent lichter dan staal en 30 procent lichter dan aluminium. Deze gewichtsbesparing is vooral interessant bij hybridevoertuigen, die zware accu’s aan boord hebben. Daimler wil sowieso gewicht besparen op  zijn auto’s. Het heeft de doelstelling nieuwe modellen op termijn zo’n 10 procent lichter te maken dan zijn huidige auto’s.

Ook BMW is ook bezig met gewichtsbesparing. Deze autofabrikant richtte een joint venture op met de Amerikaanse kunststofproducent SGL.