Glasgarage introduceert nieuwe schadecalculatie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Glasgarage gaat men in de branche uit van de brutoprijs van de auto-importeur minus de met de opdrachtgevers afgesproken kortingen. “Dit model stamt nog uit de tijd dat alle ruitschade bij de dealer terechtkwam, en dat is al jaren niet meer zo”, zegt commercieel directeur Michael Huis. Volgens Huis is de huidige methodiek ondoorzichtig. “Of er worden te hoge brutoprijzen gehanteerd, of ze zijn veel te laag omdat de importeur zelf een ruitenplan ontwikkelt. Als je van zo’n te lage brutoprijs de korting afhaalt, wordt de netto verkoopprijs lager dan de inkoopprijs. Dat is natuurlijk vreemd.” Vandaar dat Glasgarage in de toekomst uit wil gaan van de fabrikantenprijs. “Op basis van die prijs verdisconteren we vervolgens de marges en de kortingen. Een opdrachtgever zal het ons niet kwalijk nemen dat we ook nog wat geld willen verdienen. Gemiddeld genomen zullen de opdrachtgevers hetzelfde voor de ruiten betalen: sommige worden duurder, andere goedkoper. Wij denken dat zij vooral een doorzichtige prijspolitiek willen.”

De huidige prijspolitiek leidt tot wantrouwen, zegt Huis. “Het is toch vreemd dat er expertisebureaus moeten worden ingeschakeld om facturen van autoruitherstellers te controleren? Als de onvrede aanhoudt, dan gaan opdrachtgevers andere oplossingen zoeken, bijvoorbeeld een inkoopplatform voor ruiten. En dan ben je de regie kwijt.”

Glasgarage verwacht dat door een duidelijkere profilering haar aandeel in de gestuurde ruitschadestroom de komende jaren zal stijgen. Dan moet het aantal franchisenemers op ongeveer 110 liggen, dat is nu nog 80.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Glasgarage introduceert nieuwe schadecalculatie | Automotive Online

Glasgarage introduceert nieuwe schadecalculatie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Glasgarage gaat men in de branche uit van de brutoprijs van de auto-importeur minus de met de opdrachtgevers afgesproken kortingen. “Dit model stamt nog uit de tijd dat alle ruitschade bij de dealer terechtkwam, en dat is al jaren niet meer zo”, zegt commercieel directeur Michael Huis. Volgens Huis is de huidige methodiek ondoorzichtig. “Of er worden te hoge brutoprijzen gehanteerd, of ze zijn veel te laag omdat de importeur zelf een ruitenplan ontwikkelt. Als je van zo’n te lage brutoprijs de korting afhaalt, wordt de netto verkoopprijs lager dan de inkoopprijs. Dat is natuurlijk vreemd.” Vandaar dat Glasgarage in de toekomst uit wil gaan van de fabrikantenprijs. “Op basis van die prijs verdisconteren we vervolgens de marges en de kortingen. Een opdrachtgever zal het ons niet kwalijk nemen dat we ook nog wat geld willen verdienen. Gemiddeld genomen zullen de opdrachtgevers hetzelfde voor de ruiten betalen: sommige worden duurder, andere goedkoper. Wij denken dat zij vooral een doorzichtige prijspolitiek willen.”

De huidige prijspolitiek leidt tot wantrouwen, zegt Huis. “Het is toch vreemd dat er expertisebureaus moeten worden ingeschakeld om facturen van autoruitherstellers te controleren? Als de onvrede aanhoudt, dan gaan opdrachtgevers andere oplossingen zoeken, bijvoorbeeld een inkoopplatform voor ruiten. En dan ben je de regie kwijt.”

Glasgarage verwacht dat door een duidelijkere profilering haar aandeel in de gestuurde ruitschadestroom de komende jaren zal stijgen. Dan moet het aantal franchisenemers op ongeveer 110 liggen, dat is nu nog 80.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.