Stichting Brandstofverlies pakt fabrikanten aan

Redactie Redactie
• Laatste update:

Stichting Brandstofverlies stelt dat fabrikanten en de EU al jaren weten dat de verbruikcijfers afwijken van de werkelijke verbruikcijfers. Consumenten zouden daardoor bewust benadeeld zijn. Op de site van de stichting worden voorbeelden gegeven van mogelijke schadebedragen, die kan oplopen tot 7.000 euro bij een benzine-auto met een fabrieksopgave van 1 op 18. Iedereen die zich wil aansluiten bij de claim moet een daarvoor een fee betalen. Bij winst gaat een deel van de toegezegde claim naar de stichting.

In de Verenigde Staten werd eerder dit jaar een zaak geschikt waarbij consumenten misleid zouden zijn door Hyundai en Kia.

Weinig kans
Harald Bresser, woordvoerder van RAI Vereniging, denkt dat de Stichting Brandstofverlies weinig kans maakt. “Wat erg vreemd is dat de stichting fabrikanten verantwoordelijk houdt voor het feit dat zij zich houden aan de Europese wetgeving. Die schrijft voor dat ze het verbruik vermelden zoals vastgelegd in Europees verband. In mijn ogen zou het logischer zijn als ze alleen de EU dagen, maar zelfs dan acht ik de kans dat ze de procedure winnen klein.”

Bresser wijst erop dat er hard gewerkt wordt aan een nieuwe testcyclus. Die komt mede op initiatief van de EU.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Stichting Brandstofverlies pakt fabrikanten aan | Automotive Online

Stichting Brandstofverlies pakt fabrikanten aan

Redactie Redactie
• Laatste update:

Stichting Brandstofverlies stelt dat fabrikanten en de EU al jaren weten dat de verbruikcijfers afwijken van de werkelijke verbruikcijfers. Consumenten zouden daardoor bewust benadeeld zijn. Op de site van de stichting worden voorbeelden gegeven van mogelijke schadebedragen, die kan oplopen tot 7.000 euro bij een benzine-auto met een fabrieksopgave van 1 op 18. Iedereen die zich wil aansluiten bij de claim moet een daarvoor een fee betalen. Bij winst gaat een deel van de toegezegde claim naar de stichting.

In de Verenigde Staten werd eerder dit jaar een zaak geschikt waarbij consumenten misleid zouden zijn door Hyundai en Kia.

Weinig kans
Harald Bresser, woordvoerder van RAI Vereniging, denkt dat de Stichting Brandstofverlies weinig kans maakt. “Wat erg vreemd is dat de stichting fabrikanten verantwoordelijk houdt voor het feit dat zij zich houden aan de Europese wetgeving. Die schrijft voor dat ze het verbruik vermelden zoals vastgelegd in Europees verband. In mijn ogen zou het logischer zijn als ze alleen de EU dagen, maar zelfs dan acht ik de kans dat ze de procedure winnen klein.”

Bresser wijst erop dat er hard gewerkt wordt aan een nieuwe testcyclus. Die komt mede op initiatief van de EU.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.