Toeleveranciers wijken uit naar Frankrijk nu Duitsland kwakkelt
Steeds meer toeleveranciers uit ons land proberen voet aan de grond te krijgen in Frankrijk nu het voelbaar minder goed gaat met de Duitse auto-industrie. Duitsland is goed voor 44 procent van de exportomzet van toeleverancers, terwijl Frankrijk goed is voor slechts 5 procent van de omzet uit export. Volgens Bram Hendrix, manager smart mobility bij branchevereniging AutomotiveNL valt er dan ook nog heel wat te winnen in Frankrijk.
Om de markt te verkennen ging de branchevereniging onlangs met 21 leden op handelsmissie naar Frankrijk. Daar werd onder andere Renault bezocht voor het project bi-directioneel laden, waarbij energie wordt teruggegeven aan het net. De leden voerden gesprekken met verschillende bedrijven en hadden matchmaking events met Saint-Gobain, Faurecia, Plastic Omnium en Faar Industry.
Volgens de brancheorganisatie hebben vooral kleine en middelgrote ondernemingen goede mogelijkheden en groeipotentieel op de Franse markt, omdat ze flexibel en wendbaar zijn. Dan gaat het bijvoorbeeld om kleine, innovatieve bedrijven, Punch Powertrain (fabrikant van aandrijfsystemen) en de ontwikkelaars van nieuwe materialen Axxor en Fiberneering.