Clepa: Onderdelenleveranciers vrezen impact Oekraïne-oorlog

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Toeleveranciers verwachten een lagere winstmarge door inflatie en grondstofschaarste. (Foto: Bosch)

Van de Europese toeleveranciers aan de auto-industrie verwacht 63 procent in de komende 12 maanden een omzetstijging te realiseren. Ondanks de negatieve impact van het grondstoffentekort en de oorlog in Oekraïne. Dat meldt brancheorganisatie Clepa op basis van een peiling onder zijn leden. Tijdens de vorige steekproef, herfst vorig jaar, verwachtte 41 procent een hogere omzet te realiseren.

De winstgevendheid lijdt echter wel onder de hoge productiekosten en de onzekerheden over de beschikbaarheid van grondstoffen. Naar verwachting komt de winstmarge voor belastingen gemiddeld zo’n 3 procentpunt lager uit dan vorig jaar. In 2020 was de gemiddelde marge 2,6 procent, in 2019 nog 5 procent. “Dit zet ook de investeringen in groene en digitale innovaties onder druk”, aldus Clepa.

Slechts 22 procent van de ondervraagde leden heeft positieve verwachtingen van de markt in de komende periode. Tijdens de vorige outlook (herfst 2021) was dit nog 27 procent. Het aantal respondenten dat de markt ziet verslechteren daalde echter ook, van 73 procent naar 45 procent.

Oorlog

Clepa verwacht dat de oorlog in Oekraïne een negatieve impact heeft op de beschikbaarheid van semiconductors, die door de Covid-crisis al te laag is. De grootste zorg op dit moment is de inflatie. Ondanks de crisis is 66 procent van plan om een significant deel van de medewerkers om te scholen om in te spelen op de ontwikkeling van ‘ACES’ (Autonomous, Connected, Electric en Shared Vehicles).

De steekproef onder de leden werd in februari uitgevoerd in samenwerking met McKinsey.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Clepa: Onderdelenleveranciers vrezen impact Oekraïne-oorlog | Automotive Online

Clepa: Onderdelenleveranciers vrezen impact Oekraïne-oorlog

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Toeleveranciers verwachten een lagere winstmarge door inflatie en grondstofschaarste. (Foto: Bosch)

Van de Europese toeleveranciers aan de auto-industrie verwacht 63 procent in de komende 12 maanden een omzetstijging te realiseren. Ondanks de negatieve impact van het grondstoffentekort en de oorlog in Oekraïne. Dat meldt brancheorganisatie Clepa op basis van een peiling onder zijn leden. Tijdens de vorige steekproef, herfst vorig jaar, verwachtte 41 procent een hogere omzet te realiseren.

De winstgevendheid lijdt echter wel onder de hoge productiekosten en de onzekerheden over de beschikbaarheid van grondstoffen. Naar verwachting komt de winstmarge voor belastingen gemiddeld zo’n 3 procentpunt lager uit dan vorig jaar. In 2020 was de gemiddelde marge 2,6 procent, in 2019 nog 5 procent. “Dit zet ook de investeringen in groene en digitale innovaties onder druk”, aldus Clepa.

Slechts 22 procent van de ondervraagde leden heeft positieve verwachtingen van de markt in de komende periode. Tijdens de vorige outlook (herfst 2021) was dit nog 27 procent. Het aantal respondenten dat de markt ziet verslechteren daalde echter ook, van 73 procent naar 45 procent.

Oorlog

Clepa verwacht dat de oorlog in Oekraïne een negatieve impact heeft op de beschikbaarheid van semiconductors, die door de Covid-crisis al te laag is. De grootste zorg op dit moment is de inflatie. Ondanks de crisis is 66 procent van plan om een significant deel van de medewerkers om te scholen om in te spelen op de ontwikkeling van ‘ACES’ (Autonomous, Connected, Electric en Shared Vehicles).

De steekproef onder de leden werd in februari uitgevoerd in samenwerking met McKinsey.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.