Kristiaan van der Sandt over Clean desk policy in de werkplaats

In de werkplaats | Van den Udenhout laat zien wat er gebeurt

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Jeroen van Eijndhoven

Den Bosch is de bakermat van Van den Udenhout, dat hier in 1957 begon als VW-dealer. De vorige vestiging dateerde uit de jaren 70 en werd gesloopt om plaats te maken voor de nieuwe, vertelt Kristiaan van der Sandt, directeur operations bij de dealerorganisatie. Sloop en nieuwbouw vonden in 14 maanden plaats. Het resultaat mag er zijn: twee aparte showrooms voor Audi en VW, gescheiden door een sfeervolle ‘huiskamer’ met horecavoorzieningen. Achter de showroom is een aannamestraat gebouwd, waar klanten hun auto voor reparatie kunnen aanbieden. Kleine reparaties – ruitenwissers, even iets doormeten – worden ter plekke gedaan. Voor grotere reparaties of onderhoud gaan de auto’s de werkplaats in, die wordt gedeeld door Volkswagen, Audi en Volkswagen bedrijfswagens. Voor dat laatste merk zijn er enkele heavy duty bruggen aanwezig, waaronder een oprijbrug van Rotary Lift met een hefvermogen van 6.500 kilo.

Stempelbruggen

De 44 bruggen zijn links en rechts van de langwerpige werkplaats geplaatst. Het bedrijf heeft daarbij gekozen voor de tweekoloms Square stempelbrug met zwenkarmen van Maha. “Die biedt veel werkruimte voor de monteurs en de stempels zakken vrijwel geheel weg in de vloer”, zegt Van der Sandt, die veel waarde hecht aan een lege en opgeruimde werkplaats. Daarom zijn ook de leidingen voor olie (5W30 en 10W40 uit bulktanks), ruitensproeienvloeistof, koelvloeistof, lucht en elektra hoog aan de wanden geplaatst. Daarbij valt op dat er ook een acculader is, én een 11 kW 380 Volts aansluiting voor EV’s. “Wij verkopen nu al heel wat elektrische VW’s en Audi’s en dat wordt de komende jaren snel meer”, denkt hij. “Zo kunnen we EV’s, terwijl eraan gewerkt wordt, vlot even bijladen. Ook de keuze voor hefbruggen met zwenkarmen is afgestemd op de toekomstige groei van het elektrisch wagenpark. Dan kunnen accupakketten eenvoudig onderlangs worden verwijderd.” 

Elke monteur heeft in principe zijn eigen brug, werkbank, gereedschapswagen en diagnoseapparaat. Daarbij geldt een clean desk policy: na afloop van het werk dient alles weer brandschoon te zijn. Om dat ook optisch te benadrukken zijn de airco-apparaten, olie-opvangbakken en de pompkrik verstopt achter een wand. Met een kleurencode is aangegeven of het apparaat direct na het gebruik terug moet worden gezet, of dat het kan wachten tot eind van de dag.

p64 van den udenhout

Naam: Kristiaan van der Sandt
Bouwjaar: 1975
Opleiding: studie bedrijfskunde, Rijksuniversiteit Groningen
Loopbaan: begonnen als aftersalesmanager bij Century, later ook diverse functies bij Huiskes Kokkeler en Pon. Daar verantwoordelijk voor dealercertificering en trainingsprogramma’s. Sinds 2013 directeur operations bij Van den Udenhout.
Thuis: getrouwd

Bandenstraat

De grootschaligheid van de werkplaats is ook terug te vinden in de bandenstraat. Aan het eind van een werkdag in april staan zo’n zestig bandensets klaar voor onderdak in het bandenhotel. Om al die bandenwissels vlot te laten verlopen is er een geautomatiseerd bandenapparaat, de S1000 evoluzione van Size. “Het werkt net zo snel als een gewoon apparaat, maar scheelt veel tillen en bukken”, vertelt de monteur die er dagelijks mee werkt. Voor het uitlijnen is er een door VW gehomologeerde 3D-uitlijnbank van Hunter. 

De werkplaats van de toekomst, zoals Van den Udenhout de werkplaats in Den Bosch graag noemt, heeft glazen zijwanden, zodat de klanten kunnen zien hoe er aan hun auto gewerkt wordt. Dankzij een brede luifel komen die wanden niet in de volle zon en boven de werkplaats zorgt een overdekte parkeerplaats voor een isolerende laag. Zo blijft de werkplaats koel in de zomer en warm in de winter, aldus Van der Sandt. Het hoort bij het duurzame en toekomstgerichte karakter van de werkplaats, die ook nog een apart gedeelte kent voor de revisie van EV-accu’s. Enigszins onverwacht is die al volop in gebruik wegens een terugroepactie bij de e-Golf. De toekomst is soms niet ver weg.

Van Den Udenhout

Van den Udenhout is zelfstandig dealer voor de VAG-merken in Zuid-Nederland, met vestigingen in Den Bosch, Eindhoven, Helmond, Oss, Son, Veghel en Veldhoven. Naast verkoop en onderhoud van Volkswagen, Audi, Volkswagen bedrijfswagens, Seat en Skoda biedt Van den Udenhout ook autoverhuur, lease, schadeherstel en bedrijfswageninbouw. Het bedrijf werd in 1957 opgericht en maakte van 1974 tot 2011 deel uit van Dealer Groep Pon. De meest recente overname was in 2018, toen het bedrijf de Seat/Skoda dealer-vestigingen in Oss en Den Bosch overnam van Noordhoek Autogroep. Het bedrijf staat op plek 12 in de Automotive Dealerholding Top 60

Kerngetallen

Van den Udenhout Den Bosch (alleen werkplaats Audi/VW)
aantal medewerkers: 36 | aantal hefbruggen: 44 | aantal diagnosetesters: 30 | aantal doorgangen: 600 per week | oppervlakte werkplaats: 3.000 m2 | aantal verkochte banden: 7.000 per jaar | aantal verkochte liters olie: 20.000 per jaar | aantal apk-keuringen: 2.500 per jaar.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

In de werkplaats | Van den Udenhout laat zien wat er gebeurt | Automotive Online
Kristiaan van der Sandt over Clean desk policy in de werkplaats

In de werkplaats | Van den Udenhout laat zien wat er gebeurt

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Jeroen van Eijndhoven

Den Bosch is de bakermat van Van den Udenhout, dat hier in 1957 begon als VW-dealer. De vorige vestiging dateerde uit de jaren 70 en werd gesloopt om plaats te maken voor de nieuwe, vertelt Kristiaan van der Sandt, directeur operations bij de dealerorganisatie. Sloop en nieuwbouw vonden in 14 maanden plaats. Het resultaat mag er zijn: twee aparte showrooms voor Audi en VW, gescheiden door een sfeervolle ‘huiskamer’ met horecavoorzieningen. Achter de showroom is een aannamestraat gebouwd, waar klanten hun auto voor reparatie kunnen aanbieden. Kleine reparaties – ruitenwissers, even iets doormeten – worden ter plekke gedaan. Voor grotere reparaties of onderhoud gaan de auto’s de werkplaats in, die wordt gedeeld door Volkswagen, Audi en Volkswagen bedrijfswagens. Voor dat laatste merk zijn er enkele heavy duty bruggen aanwezig, waaronder een oprijbrug van Rotary Lift met een hefvermogen van 6.500 kilo.

Stempelbruggen

De 44 bruggen zijn links en rechts van de langwerpige werkplaats geplaatst. Het bedrijf heeft daarbij gekozen voor de tweekoloms Square stempelbrug met zwenkarmen van Maha. “Die biedt veel werkruimte voor de monteurs en de stempels zakken vrijwel geheel weg in de vloer”, zegt Van der Sandt, die veel waarde hecht aan een lege en opgeruimde werkplaats. Daarom zijn ook de leidingen voor olie (5W30 en 10W40 uit bulktanks), ruitensproeienvloeistof, koelvloeistof, lucht en elektra hoog aan de wanden geplaatst. Daarbij valt op dat er ook een acculader is, én een 11 kW 380 Volts aansluiting voor EV’s. “Wij verkopen nu al heel wat elektrische VW’s en Audi’s en dat wordt de komende jaren snel meer”, denkt hij. “Zo kunnen we EV’s, terwijl eraan gewerkt wordt, vlot even bijladen. Ook de keuze voor hefbruggen met zwenkarmen is afgestemd op de toekomstige groei van het elektrisch wagenpark. Dan kunnen accupakketten eenvoudig onderlangs worden verwijderd.” 

Elke monteur heeft in principe zijn eigen brug, werkbank, gereedschapswagen en diagnoseapparaat. Daarbij geldt een clean desk policy: na afloop van het werk dient alles weer brandschoon te zijn. Om dat ook optisch te benadrukken zijn de airco-apparaten, olie-opvangbakken en de pompkrik verstopt achter een wand. Met een kleurencode is aangegeven of het apparaat direct na het gebruik terug moet worden gezet, of dat het kan wachten tot eind van de dag.

p64 van den udenhout

Naam: Kristiaan van der Sandt
Bouwjaar: 1975
Opleiding: studie bedrijfskunde, Rijksuniversiteit Groningen
Loopbaan: begonnen als aftersalesmanager bij Century, later ook diverse functies bij Huiskes Kokkeler en Pon. Daar verantwoordelijk voor dealercertificering en trainingsprogramma’s. Sinds 2013 directeur operations bij Van den Udenhout.
Thuis: getrouwd

Bandenstraat

De grootschaligheid van de werkplaats is ook terug te vinden in de bandenstraat. Aan het eind van een werkdag in april staan zo’n zestig bandensets klaar voor onderdak in het bandenhotel. Om al die bandenwissels vlot te laten verlopen is er een geautomatiseerd bandenapparaat, de S1000 evoluzione van Size. “Het werkt net zo snel als een gewoon apparaat, maar scheelt veel tillen en bukken”, vertelt de monteur die er dagelijks mee werkt. Voor het uitlijnen is er een door VW gehomologeerde 3D-uitlijnbank van Hunter. 

De werkplaats van de toekomst, zoals Van den Udenhout de werkplaats in Den Bosch graag noemt, heeft glazen zijwanden, zodat de klanten kunnen zien hoe er aan hun auto gewerkt wordt. Dankzij een brede luifel komen die wanden niet in de volle zon en boven de werkplaats zorgt een overdekte parkeerplaats voor een isolerende laag. Zo blijft de werkplaats koel in de zomer en warm in de winter, aldus Van der Sandt. Het hoort bij het duurzame en toekomstgerichte karakter van de werkplaats, die ook nog een apart gedeelte kent voor de revisie van EV-accu’s. Enigszins onverwacht is die al volop in gebruik wegens een terugroepactie bij de e-Golf. De toekomst is soms niet ver weg.

Van Den Udenhout

Van den Udenhout is zelfstandig dealer voor de VAG-merken in Zuid-Nederland, met vestigingen in Den Bosch, Eindhoven, Helmond, Oss, Son, Veghel en Veldhoven. Naast verkoop en onderhoud van Volkswagen, Audi, Volkswagen bedrijfswagens, Seat en Skoda biedt Van den Udenhout ook autoverhuur, lease, schadeherstel en bedrijfswageninbouw. Het bedrijf werd in 1957 opgericht en maakte van 1974 tot 2011 deel uit van Dealer Groep Pon. De meest recente overname was in 2018, toen het bedrijf de Seat/Skoda dealer-vestigingen in Oss en Den Bosch overnam van Noordhoek Autogroep. Het bedrijf staat op plek 12 in de Automotive Dealerholding Top 60

Kerngetallen

Van den Udenhout Den Bosch (alleen werkplaats Audi/VW)
aantal medewerkers: 36 | aantal hefbruggen: 44 | aantal diagnosetesters: 30 | aantal doorgangen: 600 per week | oppervlakte werkplaats: 3.000 m2 | aantal verkochte banden: 7.000 per jaar | aantal verkochte liters olie: 20.000 per jaar | aantal apk-keuringen: 2.500 per jaar.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.