Aircoservice in praktijk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het systeem verliest ongeveer 5-7% van het koudemiddel per jaar, waardoor de koelcapaciteit minder wordt. Minder koudemiddel betekend ook vermindering in smering en kans op compressor schade en dus een dure reparatie. Een jaarlijkse aircocheck laten uitvoeren is noodzakelijk, maar is ook een kans om je klanten weer eens te spreken en kans op extra werk! Een slecht werkende airco draagt niet bij aan verkeerveiligheid, ’s winters zorgt het voor onbeslagen ramen en ’s zomers voor een aangename apparatuur. Wanneer dit niet zo is neemt reactie en concentratievermogen af.

Het bedrijf heeft een monteur nodig met F-gassen certificaat: hierop wordt tegenwoordig goed gecontroleerd, laat u dus niet verrassen.

Investeren in R1234YF

Ja, het is de hoogste tijd! Er rijden al heel wat auto’s rond met dit nieuwe gas, sowieso per 2017 op alle nieuwe auto’s, maar ook redelijk veel auto’s die er al vanaf 2014 er mee rond rijden. Dus zowel voor dealers als het universele bedrijf is het aanschaffen van een machine een must. Een goede keuze kan zijn een machine waarin beide gassen zitten, zoals onze TEXA 780R Bigas.

Verder heeft het bedrijf keuze genoeg bij Explora en OskampAmtech, van entry level TEXA Konfort 705R tot aan TEXA Konfort 780R BiGas machine. Van alleen R134A of R1234YF, van R134A ombouw naar R1234YF of omgekeerd, geschikt voor hybride/ elektrische auto’s, machines die beide gassen kunnen doen tot de nieuwe TEXA Konfort 744 CO2 machine. Een machine die beide gassen heeft levert voordeel op! In onderhoud en service en in aanschaf. (maak dan wel een vergelijking op basis van zelfde functionaliteiten, niet direct op prijs!) Zelfs merkfabrikanten hebben deze machines gehomologeerd! Voorbeeld TEXA 780R BiGas is door Mercedes Benz gehomologeerd!

Verder zijn er vele homologaties van Volkswagen Group, Toyota/Lexus, Mercedes Benz, BMW, Mazda, Opel, Renault. Door intrede van het nieuwe koudemiddel zijn er ook andere oliën en fluor-dye nodig. En voor Hybride/Elektrische auto’s ook, dit i.v.m. de elektrische aangedreven compressor. Verder zal het bedrijf wat ook echt service gaat doen een lektester nodig hebben en een afpersset. Hiervoor hebben wij een lektester die zowel R134A, R1234YF en lekzoekgas kan detecteren. Wij raden aan om met lekzoekgas af te persen. Redenen genoeg hiervoor: levert tijdwinst op (bij het afpersen van het systeem, kan je direct lekzoeken), de waterstof molecuul behoort tot de kleinste en hierdoor vind je de kleinste lekkage, bij afpersen van stikstof alleen, laat je het stikstof af, vul je koudemiddel met daaraan toegevoegd een fluor – dye, daarna zal dus het koudemiddel weglekken en als je het lek niet zo kan vinden, klant terug laten komen om te kijken waar het fluor-dye gelekt heeft d.m.v. fluorlamp + bril) het R1234YF is relatief duur, dus weglaten lekken is dus kostbaar, en het is “brandbaar” dus alleen daarvoor is dit dé manier van werken!!

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Aircoservice in praktijk | Automotive Online

Aircoservice in praktijk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het systeem verliest ongeveer 5-7% van het koudemiddel per jaar, waardoor de koelcapaciteit minder wordt. Minder koudemiddel betekend ook vermindering in smering en kans op compressor schade en dus een dure reparatie. Een jaarlijkse aircocheck laten uitvoeren is noodzakelijk, maar is ook een kans om je klanten weer eens te spreken en kans op extra werk! Een slecht werkende airco draagt niet bij aan verkeerveiligheid, ’s winters zorgt het voor onbeslagen ramen en ’s zomers voor een aangename apparatuur. Wanneer dit niet zo is neemt reactie en concentratievermogen af.

Het bedrijf heeft een monteur nodig met F-gassen certificaat: hierop wordt tegenwoordig goed gecontroleerd, laat u dus niet verrassen.

Investeren in R1234YF

Ja, het is de hoogste tijd! Er rijden al heel wat auto’s rond met dit nieuwe gas, sowieso per 2017 op alle nieuwe auto’s, maar ook redelijk veel auto’s die er al vanaf 2014 er mee rond rijden. Dus zowel voor dealers als het universele bedrijf is het aanschaffen van een machine een must. Een goede keuze kan zijn een machine waarin beide gassen zitten, zoals onze TEXA 780R Bigas.

Verder heeft het bedrijf keuze genoeg bij Explora en OskampAmtech, van entry level TEXA Konfort 705R tot aan TEXA Konfort 780R BiGas machine. Van alleen R134A of R1234YF, van R134A ombouw naar R1234YF of omgekeerd, geschikt voor hybride/ elektrische auto’s, machines die beide gassen kunnen doen tot de nieuwe TEXA Konfort 744 CO2 machine. Een machine die beide gassen heeft levert voordeel op! In onderhoud en service en in aanschaf. (maak dan wel een vergelijking op basis van zelfde functionaliteiten, niet direct op prijs!) Zelfs merkfabrikanten hebben deze machines gehomologeerd! Voorbeeld TEXA 780R BiGas is door Mercedes Benz gehomologeerd!

Verder zijn er vele homologaties van Volkswagen Group, Toyota/Lexus, Mercedes Benz, BMW, Mazda, Opel, Renault. Door intrede van het nieuwe koudemiddel zijn er ook andere oliën en fluor-dye nodig. En voor Hybride/Elektrische auto’s ook, dit i.v.m. de elektrische aangedreven compressor. Verder zal het bedrijf wat ook echt service gaat doen een lektester nodig hebben en een afpersset. Hiervoor hebben wij een lektester die zowel R134A, R1234YF en lekzoekgas kan detecteren. Wij raden aan om met lekzoekgas af te persen. Redenen genoeg hiervoor: levert tijdwinst op (bij het afpersen van het systeem, kan je direct lekzoeken), de waterstof molecuul behoort tot de kleinste en hierdoor vind je de kleinste lekkage, bij afpersen van stikstof alleen, laat je het stikstof af, vul je koudemiddel met daaraan toegevoegd een fluor – dye, daarna zal dus het koudemiddel weglekken en als je het lek niet zo kan vinden, klant terug laten komen om te kijken waar het fluor-dye gelekt heeft d.m.v. fluorlamp + bril) het R1234YF is relatief duur, dus weglaten lekken is dus kostbaar, en het is “brandbaar” dus alleen daarvoor is dit dé manier van werken!!

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.