Schaeffler Group voert omzet ruim 10 procent op
Schaeffler Group heeft een uitstekend halfjaar achter de rug. De omzet van de Duitse groep ging met 10,1 procent omhoog naar 8,2 miljard euro. Dit was vooral te danken aan hogere volumes in de automotive divisies in combinatie met ‘gunstige gevolgen van verkoopprijzen in alle drie divisies’. De winst (EBIT) voor bijzondere posten kwam met 625 miljoen 36,4 procent hoger uit. De brutomarge lag daarmee op 7,6 procent vergeleken met 6,1 procent in dezelfde periode vorig jaar.
De divisie Automotive Aftermarket zag de volumes in de onafhankelijke aftermarket-business in Europa fors toenemen en kon de omzet daardoor met 17,6 procent verhogen. Bij Automotive Technologies kwamen de verkopen 8,3 procent hoger uit, door hogere volumes in alle segmenten. Automotive Techologies droeg daarmee 4,84 miljard euro bij aan de omzet, Automotive Aftermarket 1,13 miljard. Beide divisies konden ook hun operationele winst verder opvoeren, zo stelde topman Klaus Rosenfeld. Geografisch scoorde Europa het beste met 14 procent hogere verkopen. In China was dit 5,6 procent.
Verwachtingen
Door de goede cijfers stelt Schaeffler Group de verwachtingen voor heel 2023 naar boven bij. De leverancier verwacht nu voor Automotive Technologies een groei die 0 tot 3 procentpunten boven die van de wereldwijde autoproductie zal zijn. De brutomarge zal daarmee liggen tussen de 3 en 5 procent. Bij Automotive Aftermarket wordt gemikt op een groei van tussen de 10 en 12 procent, terwijl eerder 5 tot 7 procent was voorspeld. Deze divisie kan daarmee een marge genereren van 14 tot 16 procent.