TotalEnergies: Van brandstof naar elektriciteit

Oliebollenspecial • Het tankstation-netwerk is per 1 januari 2024 verkocht, zodat het bedrijf zich volledig kan richten op hernieuwbare energie.
Redactie Redactie
(foto: Total)

In haar streven om netto CO2-neutraal te zijn in 2050 zet TotalEnergies in Nederland grote stappen: het tankstation-netwerk is per 1 januari 2024 verkocht, zodat het bedrijf zich volledig kan richten op hernieuwbare energie. Het winnen van snellaadconcessies in onder meer Amsterdam en Rotterdam speelt daar een belangrijke rol bij.

Het is nogal wat om afscheid te nemen van iets wat toch algemeen als de core business van het bedrijf wordt beschouwd. Volgens Stefan Evers, managing director TotalEnergies Charging Solutions Netherlands, is het echter niet zo vreemd als dat het lijkt. “Als je zoals wij de ambitie hebt om in 2050 netto CO2-neutraal te zijn, is het logisch dat je begint met datgene wat de grootste impact heeft”, stelt hij. “De naam TotalEnergies blijft de komende vijf jaar overigens wel op de gevel van de tankstations staan, het is nu eenmaal een sterk merk. En vergis je niet, TotalEnergies is al jaren bezig met bijvoorbeeld zonnepanelen, waterstofstations en accu’s.”

Snellaadconcessies

Hoewel AC-laden volgens Evers de grootste activiteit van het bedrijf blijft, worden er ook stappen gezet op het gebied van snelladen. Na het winnen van snellaadconcessies in Amsterdam, Rotterdam en de Metropoolregio Amsterdam (een samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland plus 32 gemeenten) zullen de activiteiten op dit vlak flink worden opgeschroefd. “In Amsterdam en Rotterdam zijn we de enige aanbieder van openbare snellaadpunten”, aldus Evers. “Nog dit jaar nemen we in Rotterdam de eerste snellader in gebruik, volgend jaar zullen er enkele tientallen volgen. In Amsterdam gaan we de bestaande snellaadinfrastructuur vervangen en uitbreiden met extra DC-laders.” In de MRA-regio gaat TotalEnergies het netwerk verdelen met twee andere partijen: Shell en NXT 50five. “We maken deel uit van de top 3 laadpuntoperators in Nederland en die positie willen we behouden”, aldus Evers. “We bieden niet alleen openbare laadpunten aan, maar leveren ook laadinfra aan B2B-partijen. Voor die markt voorzien we ook in laadpassen.”

Slim laden

Ook op het gebied van AC-laden worden continu stappen gezet. “EV-rijders gaven aan dat ze graag opladen op goedkope momenten”, vertelt Evers. “Daarom rollen we slim laden uit in ons AC-laadnetwerk. Daarmee slaan we drie vliegen in één klap. We maken elektrisch rijden financieel aantrekkelijker; we vergroten de vraag naar duurzame energie, en we beperken de netcongestie, doordat we de piekmomenten afvlakken.” Daarnaast is TotalEnergies een exclusief partnership aangegaan met CityCharge om slimme oplossingen voor binnensteden te ontwikkelen, wat onder meer tot de ingebruikname van een ‘laadtaarn’ in Alkmaar heeft geleid: een lantaarnpaal met twee ingebouwde laadpunten. “Door laadpunten te integreren in bestaande voorzieningen blijft het straatbeeld behouden en maken we efficiënt gebruik van de schaarse ruimte in binnensteden. We willen dit partnership verder gaan uitrollen”, besluit Evers.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

TotalEnergies: Van brandstof naar elektriciteit | Automotive Online

TotalEnergies: Van brandstof naar elektriciteit

Oliebollenspecial • Het tankstation-netwerk is per 1 januari 2024 verkocht, zodat het bedrijf zich volledig kan richten op hernieuwbare energie.
Redactie Redactie
(foto: Total)

In haar streven om netto CO2-neutraal te zijn in 2050 zet TotalEnergies in Nederland grote stappen: het tankstation-netwerk is per 1 januari 2024 verkocht, zodat het bedrijf zich volledig kan richten op hernieuwbare energie. Het winnen van snellaadconcessies in onder meer Amsterdam en Rotterdam speelt daar een belangrijke rol bij.

Het is nogal wat om afscheid te nemen van iets wat toch algemeen als de core business van het bedrijf wordt beschouwd. Volgens Stefan Evers, managing director TotalEnergies Charging Solutions Netherlands, is het echter niet zo vreemd als dat het lijkt. “Als je zoals wij de ambitie hebt om in 2050 netto CO2-neutraal te zijn, is het logisch dat je begint met datgene wat de grootste impact heeft”, stelt hij. “De naam TotalEnergies blijft de komende vijf jaar overigens wel op de gevel van de tankstations staan, het is nu eenmaal een sterk merk. En vergis je niet, TotalEnergies is al jaren bezig met bijvoorbeeld zonnepanelen, waterstofstations en accu’s.”

Snellaadconcessies

Hoewel AC-laden volgens Evers de grootste activiteit van het bedrijf blijft, worden er ook stappen gezet op het gebied van snelladen. Na het winnen van snellaadconcessies in Amsterdam, Rotterdam en de Metropoolregio Amsterdam (een samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland plus 32 gemeenten) zullen de activiteiten op dit vlak flink worden opgeschroefd. “In Amsterdam en Rotterdam zijn we de enige aanbieder van openbare snellaadpunten”, aldus Evers. “Nog dit jaar nemen we in Rotterdam de eerste snellader in gebruik, volgend jaar zullen er enkele tientallen volgen. In Amsterdam gaan we de bestaande snellaadinfrastructuur vervangen en uitbreiden met extra DC-laders.” In de MRA-regio gaat TotalEnergies het netwerk verdelen met twee andere partijen: Shell en NXT 50five. “We maken deel uit van de top 3 laadpuntoperators in Nederland en die positie willen we behouden”, aldus Evers. “We bieden niet alleen openbare laadpunten aan, maar leveren ook laadinfra aan B2B-partijen. Voor die markt voorzien we ook in laadpassen.”

Slim laden

Ook op het gebied van AC-laden worden continu stappen gezet. “EV-rijders gaven aan dat ze graag opladen op goedkope momenten”, vertelt Evers. “Daarom rollen we slim laden uit in ons AC-laadnetwerk. Daarmee slaan we drie vliegen in één klap. We maken elektrisch rijden financieel aantrekkelijker; we vergroten de vraag naar duurzame energie, en we beperken de netcongestie, doordat we de piekmomenten afvlakken.” Daarnaast is TotalEnergies een exclusief partnership aangegaan met CityCharge om slimme oplossingen voor binnensteden te ontwikkelen, wat onder meer tot de ingebruikname van een ‘laadtaarn’ in Alkmaar heeft geleid: een lantaarnpaal met twee ingebouwde laadpunten. “Door laadpunten te integreren in bestaande voorzieningen blijft het straatbeeld behouden en maken we efficiënt gebruik van de schaarse ruimte in binnensteden. We willen dit partnership verder gaan uitrollen”, besluit Evers.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.