febi: Slijtageonderdelen voor alle personen- en bedrijfsvoertuigen

Oliebollenspecial • In de loop der jaren is febi opgeklommen naar een plaats in het rijtje van de grootste onderdelenleveranciers in de Benelux.
Redactie Redactie
(foto: Marcel Cazemier)

De bilstein group levert een slordige 70 duizend slijtageonderdelen van merken als febi, Blue Print en SWAG. En er komen er elk jaar zo’n 3.500 nieuwe producten bij. Met de overname van de Duitse turboleverancier Motair wordt alweer een volgende stap gezet.

In de loop der jaren is febi opgeklommen naar een plaats in het rijtje van de grootste onderdelenleveranciers in de Benelux. Het bedrijf onderscheidt zich naar eigen zeggen op drie vlakken: close to market, time to market en fast to market. “We hebben in elke regio eigen dochterondernemingen met mensen die de taal van het betreffende land spreken en de lokale markt echt kennen”, aldus Stijn Janssens, sales director Benelux. “Waar anderen de service terugschroeven, brengen wij die juist naar een hoger niveau. Zo hebben we in deze regio bijvoorbeeld twee technische trainers, die het afgelopen jaar ruim 70 technische trainingen hebben gegeven, zodat monteurs ook in de toekomst aan de alsmaar complexer wordende auto’s kunnen blijven sleutelen en kostenefficiënt repareren.” Inmiddels omvat het productassortiment ruim 70 duizend vervangonderdelen. Een nieuwe toevoeging die dit jaar is gedaan: de remklauwen en aandrijfassen die worden geleverd onder het merk febi. Bij alle componenten is een snelle levering gegarandeerd dankzij het nieuwe geautomatiseerde magazijn in Gelsenkirchen, dat vijf voetbalvelden beslaat en binnenkort weer wordt uitgebreid. “Want stilstaan is achteruit gaan”, aldus Janssens.

Langer doorrijden

Janssens ziet de opkomst van EV’s met hun lagere aantal slijtageonderdelen niet als een bedreiging. “We signaleren op dit moment dat mensen de aanschaf van een EV uitstellen en steeds langer rijden in hun auto met verbrandingsmotor. Overigens leveren we al ruim 7.750 onderdelen voor EVs en HEVs. We leveren alle onderdelen voor alle autotypes.” En dat aanbod wordt steeds verder uitgebreid, mede door de komst van nieuwe Chinese automerken. “Onze online catalogus omvat ook een zogeheten Future Article Notification System, waar klanten kunnen aangeven als wij voor bepaalde automodellen nog geen onderdelen leveren”, vertelt Janssens. “We hebben een team met 50 medewerkers die continu op zoek zijn naar onderdelen om aan ons gamma toe te voegen, waardoor jaarlijks circa 3.500 onderdelen aan ons aanbod worden toegevoegd. We zijn verslijt-georiënteerd en leveren de delen die de markt nodig heeft.”

Duitse turbospecialist

Afgelopen jaar werd de Duitse turbospecialist Motair overgenomen, dat OE-turbo’s van merken zoals onder andere Garrett en BorgWarner levert. In een tijdperk waarin praktisch alle nieuwe automodellen een turbomotor hebben, is dat een belangrijke toevoeging. “Motair levert turbo’s voor circa 99 procent van het Europese wagenpark”, stelt Janssens. “En dat met 100 procent OE-kwaliteit, waarbij ook de mogelijkheid bestaat om voor remanufactured te kiezen. Het is in de Benelux nog een relatief nieuw merk, dat we gaan inbedden in onze familie en vervolgens gaan we dit merk nog meer op de kaart zetten.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

febi: Slijtageonderdelen voor alle personen- en bedrijfsvoertuigen | Automotive Online

febi: Slijtageonderdelen voor alle personen- en bedrijfsvoertuigen

Oliebollenspecial • In de loop der jaren is febi opgeklommen naar een plaats in het rijtje van de grootste onderdelenleveranciers in de Benelux.
Redactie Redactie
(foto: Marcel Cazemier)

De bilstein group levert een slordige 70 duizend slijtageonderdelen van merken als febi, Blue Print en SWAG. En er komen er elk jaar zo’n 3.500 nieuwe producten bij. Met de overname van de Duitse turboleverancier Motair wordt alweer een volgende stap gezet.

In de loop der jaren is febi opgeklommen naar een plaats in het rijtje van de grootste onderdelenleveranciers in de Benelux. Het bedrijf onderscheidt zich naar eigen zeggen op drie vlakken: close to market, time to market en fast to market. “We hebben in elke regio eigen dochterondernemingen met mensen die de taal van het betreffende land spreken en de lokale markt echt kennen”, aldus Stijn Janssens, sales director Benelux. “Waar anderen de service terugschroeven, brengen wij die juist naar een hoger niveau. Zo hebben we in deze regio bijvoorbeeld twee technische trainers, die het afgelopen jaar ruim 70 technische trainingen hebben gegeven, zodat monteurs ook in de toekomst aan de alsmaar complexer wordende auto’s kunnen blijven sleutelen en kostenefficiënt repareren.” Inmiddels omvat het productassortiment ruim 70 duizend vervangonderdelen. Een nieuwe toevoeging die dit jaar is gedaan: de remklauwen en aandrijfassen die worden geleverd onder het merk febi. Bij alle componenten is een snelle levering gegarandeerd dankzij het nieuwe geautomatiseerde magazijn in Gelsenkirchen, dat vijf voetbalvelden beslaat en binnenkort weer wordt uitgebreid. “Want stilstaan is achteruit gaan”, aldus Janssens.

Langer doorrijden

Janssens ziet de opkomst van EV’s met hun lagere aantal slijtageonderdelen niet als een bedreiging. “We signaleren op dit moment dat mensen de aanschaf van een EV uitstellen en steeds langer rijden in hun auto met verbrandingsmotor. Overigens leveren we al ruim 7.750 onderdelen voor EVs en HEVs. We leveren alle onderdelen voor alle autotypes.” En dat aanbod wordt steeds verder uitgebreid, mede door de komst van nieuwe Chinese automerken. “Onze online catalogus omvat ook een zogeheten Future Article Notification System, waar klanten kunnen aangeven als wij voor bepaalde automodellen nog geen onderdelen leveren”, vertelt Janssens. “We hebben een team met 50 medewerkers die continu op zoek zijn naar onderdelen om aan ons gamma toe te voegen, waardoor jaarlijks circa 3.500 onderdelen aan ons aanbod worden toegevoegd. We zijn verslijt-georiënteerd en leveren de delen die de markt nodig heeft.”

Duitse turbospecialist

Afgelopen jaar werd de Duitse turbospecialist Motair overgenomen, dat OE-turbo’s van merken zoals onder andere Garrett en BorgWarner levert. In een tijdperk waarin praktisch alle nieuwe automodellen een turbomotor hebben, is dat een belangrijke toevoeging. “Motair levert turbo’s voor circa 99 procent van het Europese wagenpark”, stelt Janssens. “En dat met 100 procent OE-kwaliteit, waarbij ook de mogelijkheid bestaat om voor remanufactured te kiezen. Het is in de Benelux nog een relatief nieuw merk, dat we gaan inbedden in onze familie en vervolgens gaan we dit merk nog meer op de kaart zetten.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.