‘Diesels mogen vanaf 2017 twee keer de norm uitstoten’

Redactie Redactie
• Laatste update:

In september 2017 wordt de Real Driving Emissions Test ingevoerd, die uitgaat van een praktijktest in plaats van de huidige laboratoriumtest. Omdat er een fors verschil zit in de uitstoot volgens de huidige en de nieuwe test, had de Europese Commissie een overgangsfase voorgesteld waarbij de norm van 80 mg/km tussen 2017-2019 met 60 procent mocht worden overschreden, en vanaf 2020 met 20 procent. Over dit plan waren de Europese landen erg verdeeld. Vooral autoproducerende landen ageerden tegen de norm en de snelheid van invoering. In het besluit van de lidstaten mag de norm met niet 60 procent, maar 110 procent worden overschreden.

`Stuitend`
EU-parlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) vindt het besluit stuitend, zo citeert Nu.nl. “Dit zet de geloofwaardigheid van Europa op het spel. Je zou mogen verwachten dat de fraude bij Volkswagen en het gesjoemel met tests zou leiden tot strenge normen en handhaving. Het tegendeel gebeurt.”

Naar verluidt was Nederland het enige land dat tegen stemde. Staatssecretaris Mansveld sprak zich naar aanleiding van dieselgate uit voor strenge nieuwe testmethode. Mansveld diende vanochtend haar ontslag in naar aanleiding van het rapport van de Parlementair enquête commissie over de Fyra. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.