Autodiensten Hink heeft liever tien bordjes in de hand dan één in de lucht

In de Werkplaats | Marcel Hink doet alles, behalve apk’s

In de werkplaats • Autodiensten Hink heeft drukke maanden achter de rug. Het bedrijf werd lid van Vakgarage en verhuisde naar een nieuwe vestiging in het Noord-Hollandse Oudkarspel. Tegelijkertijd is het bedrijf wegenwachtpartner van de ANWB. De keuze om onderhoud voor reguliere klanten te combineren met werkzaamheden voor de ANWB vergt veel flexibiteit.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Marcel en Sylvia Hink zijn begin augustus verhuisd naar Oudkarspel met hun universeel autobedrijf en Vakgarage-franchisenemer Autodiensten Hink. Beeld: Jürgen Dott

Met de nieuwbouw in Oudkarspel en de keuze om Vakgarage-franchisenemer te worden, heeft Autodiensten Hink in augustus een forse uitbreiding gedaan, zegt eigenaar Marcel Hink (31). Van een werkplaats van 150 vierkante meter in Noord-Scharwoude naar een ruimte in Oudkarspel die 680 vierkante meter beslaat, het is niet niks.

Terugkijkend vertelt Hink dat hij het aan het begin van de coronacrisis in 2020 ook best spannend vond om nieuwbouw te gaan plegen. “Er werd voorspeld dat er minder kilometers gereden zouden worden, omdat mensen thuis gingen werken. En het werk op de bus voor de wegenwacht, zou volgens de ANWB (het bedrijf is wegenwachtpartner in de kop van Noord-Holland, red) ook teruglopen. Achteraf viel dat reuze mee, maar je begrijpt dat ik me zorgen maakte. Mijn vrouw Sylvia stelde mij gerust en zei dat we het zouden fiksen. En dat klopte”, zegt Hink.

Als ik alleen een keuring zou uitvoeren, kan ik niet garant staan voor goed onderhoud

De Langedijker, de dorpen Oudkarpsel en Noord-Scharwoude maken deel uit van gemeente Langedijk in Noord-Holland, startte in 2014 als zelfstandig ondernemer. Zijn vrouw Sylvia Hink-Nauta (31), mede-eigenaar van het familiebedrijf, kijkt terug op die periode. “Marcel had nog geen personeel en er kon wel wat orde worden aangebracht in zijn administratie. Alles zat in dozen, dan mis je het overzicht. Dat heb ik toen parttime voor mijn rekening genomen. Het werk voor de ANWB als wegenwacht slokte veel van Marcels tijd op, waarna wij in maart 2018 Mike Reurslag hebben aangenomen als apk-keurmeester en eerste autotechnicus. Ook ging hij rijden op de ANWB-bus. Gaandeweg de jaren hebben we het aantal werknemers uitgebreid tot vijf.”

Hetzelfde merk

De nieuwe werkplaats heeft de beschikking over 7 hefbruggen, vertelt Hink tijdens een rondleiding. “Alles is nieuw, met uitzondering van de balanceermachine. Leverancier Rocar-Tech Equipment heeft de hefbruggen van Ravaglioli geleverd. Ik heb bewust gekozen voor hetzelfde merk, omdat dat in mijn ogen het beste werkt. Alles functioneert op dezelfde wijze. Nu hebben wij twee vier-kolom hefbruggen inclusief een uitlijncomputer, drie twee-kolom hefbruggen en twee schaarbruggen. Zo is het mogelijk om groot en klein onderhoud uit te voeren en ruitschadeherstel. Daar hebben wij op de nieuwe locatie camperonderhoud aan toegevoegd. Hierdoor houden wij alles in eigen beheer”, licht hij toe.

Losse apk’s voert hij bijna niet uit, omdat dat te weinig oplevert. “Ik wil goed onderhoud plegen en daar hoort een onderhoudsbeurt bij. Als ik alleen een keuring uit zou voeren, dan kan ik niet garant staan voor goed onderhoud. Daarin zijn wij geen standaard autobedrijf. Ik verkoop ook veel meer startmotors en dynamo’s dan een gemiddeld bedrijf, vanwege ons werk voor de wegenwacht.”

Marcel Hink

BOUWJAAR: 1990
THUISSITUATIE: Getrouwd met Sylvia Hink-Nauta, drie kinderen: Fenna (5), Liz (3) en Noud (wordt in september 1)
OPLEIDING: Eerste autotechnicus en apk-keurmeester
LOOPBAAN: 14 jaar werkzaam in de automotive, waar hij zijn carrière begon als eerste autotechnicus bij een universeel autobedrijf. In 2014 gestart met autobedrijf Autodiensten Hink.

Passie

Hoewel het werk voor de wegenwacht veel tijd inneemt, levert het ook nieuwe klanten op, zegt Hink. “In de avonduren en in de weekenden geven wij voorkeur aan de ANWB. Mensen met een pechgeval moeten tenslotte worden geholpen. En het zorgt er ook voor dat wij nieuwe klanten naar ons bedrijf halen.” Een keuze maken tussen onderhoud voor reguliere klanten en het werk voor de ANWB, is lastig. Hink-Nauta: “Voor Marcel is het werk zijn hobby en passie. In het verleden ging hij in de avonduren of tussendoor altijd aan de slag voor de wegenwacht. Dat is zwaar als je geen personeel hebt en een bedrijf moet runnen. Gelukkig hebben wij werknemers die het ook erg leuk vinden en één keer in de maand een weekenddienst draaien op de wegenwachtbus.”

Investeren

Voor de komende jaren is het doel om verder te groeien, zegt Hink-Nauta. “Wij hebben camperonderhoud toegevoegd om verder te groeien en een kavel aangekocht naast ons bedrijf. Dat geeft ons de ruimte voor een eventuele aanbouw en extra parkeergelegenheid voor onze occasionverkoop.” Met de groeiende elektrificatie van het Nederlandse wagenpark houdt het tweetal rekening. Zo worden er laadpalen voor elektrische auto’s bij het bedrijf geplaatst en krijgen werknemers de mogelijkheid om certificaten te behalen. “We doen het samen en dat betekent dat wij investeren in onze werknemers. Dan moet je denken aan studiemogelijkheden, maar ook aan teambuilding. Zo zorgen wij voor een open en laagdrempelige werksfeer waarin wij eerlijk naar elkaar kunnen zijn en het ook zeggen als iets niet kan. Dan zoeken we samen naar een oplossing.”

De kengetallen van Autodiensten Hink:

AANTAL MEDEWERKERS: 5
WERKPLAATS: 680 M²
AANTAL OCCASIONS: 7

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

In de Werkplaats | Marcel Hink doet alles, behalve apk’s | Automotive Online
Autodiensten Hink heeft liever tien bordjes in de hand dan één in de lucht

In de Werkplaats | Marcel Hink doet alles, behalve apk’s

In de werkplaats • Autodiensten Hink heeft drukke maanden achter de rug. Het bedrijf werd lid van Vakgarage en verhuisde naar een nieuwe vestiging in het Noord-Hollandse Oudkarspel. Tegelijkertijd is het bedrijf wegenwachtpartner van de ANWB. De keuze om onderhoud voor reguliere klanten te combineren met werkzaamheden voor de ANWB vergt veel flexibiteit.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Marcel en Sylvia Hink zijn begin augustus verhuisd naar Oudkarspel met hun universeel autobedrijf en Vakgarage-franchisenemer Autodiensten Hink. Beeld: Jürgen Dott

Met de nieuwbouw in Oudkarspel en de keuze om Vakgarage-franchisenemer te worden, heeft Autodiensten Hink in augustus een forse uitbreiding gedaan, zegt eigenaar Marcel Hink (31). Van een werkplaats van 150 vierkante meter in Noord-Scharwoude naar een ruimte in Oudkarspel die 680 vierkante meter beslaat, het is niet niks.

Terugkijkend vertelt Hink dat hij het aan het begin van de coronacrisis in 2020 ook best spannend vond om nieuwbouw te gaan plegen. “Er werd voorspeld dat er minder kilometers gereden zouden worden, omdat mensen thuis gingen werken. En het werk op de bus voor de wegenwacht, zou volgens de ANWB (het bedrijf is wegenwachtpartner in de kop van Noord-Holland, red) ook teruglopen. Achteraf viel dat reuze mee, maar je begrijpt dat ik me zorgen maakte. Mijn vrouw Sylvia stelde mij gerust en zei dat we het zouden fiksen. En dat klopte”, zegt Hink.

Als ik alleen een keuring zou uitvoeren, kan ik niet garant staan voor goed onderhoud

De Langedijker, de dorpen Oudkarpsel en Noord-Scharwoude maken deel uit van gemeente Langedijk in Noord-Holland, startte in 2014 als zelfstandig ondernemer. Zijn vrouw Sylvia Hink-Nauta (31), mede-eigenaar van het familiebedrijf, kijkt terug op die periode. “Marcel had nog geen personeel en er kon wel wat orde worden aangebracht in zijn administratie. Alles zat in dozen, dan mis je het overzicht. Dat heb ik toen parttime voor mijn rekening genomen. Het werk voor de ANWB als wegenwacht slokte veel van Marcels tijd op, waarna wij in maart 2018 Mike Reurslag hebben aangenomen als apk-keurmeester en eerste autotechnicus. Ook ging hij rijden op de ANWB-bus. Gaandeweg de jaren hebben we het aantal werknemers uitgebreid tot vijf.”

Hetzelfde merk

De nieuwe werkplaats heeft de beschikking over 7 hefbruggen, vertelt Hink tijdens een rondleiding. “Alles is nieuw, met uitzondering van de balanceermachine. Leverancier Rocar-Tech Equipment heeft de hefbruggen van Ravaglioli geleverd. Ik heb bewust gekozen voor hetzelfde merk, omdat dat in mijn ogen het beste werkt. Alles functioneert op dezelfde wijze. Nu hebben wij twee vier-kolom hefbruggen inclusief een uitlijncomputer, drie twee-kolom hefbruggen en twee schaarbruggen. Zo is het mogelijk om groot en klein onderhoud uit te voeren en ruitschadeherstel. Daar hebben wij op de nieuwe locatie camperonderhoud aan toegevoegd. Hierdoor houden wij alles in eigen beheer”, licht hij toe.

Losse apk’s voert hij bijna niet uit, omdat dat te weinig oplevert. “Ik wil goed onderhoud plegen en daar hoort een onderhoudsbeurt bij. Als ik alleen een keuring uit zou voeren, dan kan ik niet garant staan voor goed onderhoud. Daarin zijn wij geen standaard autobedrijf. Ik verkoop ook veel meer startmotors en dynamo’s dan een gemiddeld bedrijf, vanwege ons werk voor de wegenwacht.”

Marcel Hink

BOUWJAAR: 1990
THUISSITUATIE: Getrouwd met Sylvia Hink-Nauta, drie kinderen: Fenna (5), Liz (3) en Noud (wordt in september 1)
OPLEIDING: Eerste autotechnicus en apk-keurmeester
LOOPBAAN: 14 jaar werkzaam in de automotive, waar hij zijn carrière begon als eerste autotechnicus bij een universeel autobedrijf. In 2014 gestart met autobedrijf Autodiensten Hink.

Passie

Hoewel het werk voor de wegenwacht veel tijd inneemt, levert het ook nieuwe klanten op, zegt Hink. “In de avonduren en in de weekenden geven wij voorkeur aan de ANWB. Mensen met een pechgeval moeten tenslotte worden geholpen. En het zorgt er ook voor dat wij nieuwe klanten naar ons bedrijf halen.” Een keuze maken tussen onderhoud voor reguliere klanten en het werk voor de ANWB, is lastig. Hink-Nauta: “Voor Marcel is het werk zijn hobby en passie. In het verleden ging hij in de avonduren of tussendoor altijd aan de slag voor de wegenwacht. Dat is zwaar als je geen personeel hebt en een bedrijf moet runnen. Gelukkig hebben wij werknemers die het ook erg leuk vinden en één keer in de maand een weekenddienst draaien op de wegenwachtbus.”

Investeren

Voor de komende jaren is het doel om verder te groeien, zegt Hink-Nauta. “Wij hebben camperonderhoud toegevoegd om verder te groeien en een kavel aangekocht naast ons bedrijf. Dat geeft ons de ruimte voor een eventuele aanbouw en extra parkeergelegenheid voor onze occasionverkoop.” Met de groeiende elektrificatie van het Nederlandse wagenpark houdt het tweetal rekening. Zo worden er laadpalen voor elektrische auto’s bij het bedrijf geplaatst en krijgen werknemers de mogelijkheid om certificaten te behalen. “We doen het samen en dat betekent dat wij investeren in onze werknemers. Dan moet je denken aan studiemogelijkheden, maar ook aan teambuilding. Zo zorgen wij voor een open en laagdrempelige werksfeer waarin wij eerlijk naar elkaar kunnen zijn en het ook zeggen als iets niet kan. Dan zoeken we samen naar een oplossing.”

De kengetallen van Autodiensten Hink:

AANTAL MEDEWERKERS: 5
WERKPLAATS: 680 M²
AANTAL OCCASIONS: 7

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.