Bonden roepen op tot 48 uursstakingen in metaalsector

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Vakbonden CNV en FNV organiseren volgende week 48 uursstakingen in Friesland. Dat melden ze vandaag. Ze doen dat in verband met het vastlopen van de onderhandelingen voor een nieuwe cao Metaal & Techniek. De cao geldt voor zo’n 320 duizend werknemers, waaronder 18 duizend werknemers uit de schadeherstel- en carrosseriebranche, en is per 1 oktober 2021 verlopen.

Tot nu toe was er sprake van kleinschalige acties. De bonden zijn vooral ontstemd over het loonbod van gemiddeld 1,4 procent. “Het wordt hoog tijd dat de werkgevers wakker worden en inzien dat dit in deze tijd totaal niet realistisch is. We gaan daarom volgende week de druk opvoeren, met een staking van 48 uur in Friesland”, zegt regionaal actieleider Tristan Westra van CNV Vakmensen. 

Eerder stoppen

CNV Vakmensen vraagt 3 procent per jaar, met een minimum van 110 euro per maand. “Dat zijn echt redelijke eisen in deze tijd, zeker als je weet hoe groot de vraag naar vakmensen nu is. Werkgevers moeten laten zien dat ze jonge werknemers iets te bieden hebben. Daarnaast willen we een regeling voor oudere werknemers, zodat ze drie jaar voor hun AOW-leeftijd kunnen stoppen met werken als ze dat willen.”

Werkgevers in de sector Metaal&Techniek laten de vakbonden eerder weten dat als ze verder willen praten over een nieuwe cao, die gesprekken aan de onderhandelingstafel moeten worden gevoerd

Werkgevers herhalen de oproep aan vakbonden om de besprekingen te hervatten. De in oktober gedane voorstellen van werkgevers zijn niet in beton gegoten. “Alleen via onderhandelingen kunnen we tot nieuwe cao’s komen. Dat lukt niet via stakingen”, zegt Ron Follon, algemeen secretaris Federatie Werkgeversorganisaties Techniek. 

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.