Het snelgroeiende Leseman Car Care startte vorig jaar met overnight repair

Interview | Bas Leseman: ‘Ik sta er middenin, dus zie gelijk wat er beter kan’

Interview • Hij is het archetype van de selfmade ondernemer. Zonder diploma’s startte Bas Leseman een eigen poetsbedrijfje, dat uitgroeide naar een onderneming met vier vestigingen en ambitieuze toekomstplannen. Leseman wil graag innoveren in reconditionering, mede door de inzet van data.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
(Foto's: Jeroen van Eijndhoven)

Van autopoetser tot succesvol ondernemer met vier vestigingen en een jaaromzet van 10 miljoen. Hoe is dat gegaan?

“Ik ben zo’n vijftien jaar geleden begonnen als autopoetser. Dat deed ik toen als bijbaantje, naast mijn opleiding als accountant. Met die opleiding ben ik vrij snel gestopt, omdat ik het niet interessant vond. Ik heb dus geen diploma behaald. Ik kreeg in die tijd wel steeds meer autopoetswerk binnen. Op een gegeven moment kon ik geld lenen en ben ik voor mezelf begonnen met een poetsbedrijf dat nieuwe en gebruikte auto’s klaarmaakte voor aflevering en verkoop. Vervolgens kon ik opschalen, mensen aannemen en zodoende kregen we ook meer werk. En naast het poetsen, vroegen klanten ook steeds vaker aanvullende diensten. Of we de auto’s ook konden ophalen en afleveren, kleine lakschades konden repareren en de auto’s ook meteen konden fotograferen voor de verkoop. Dat regelde ik dan. Zo kwam er steeds meer bij: van inname en technische inspectie tot het transport, cosmetische herstel van binnen- en buitenkant, auto-opslag en een bandenhotel.”

Hoe kwam je op het idee van overnight repair, dat je met jullie schadebedrijf Valet introduceerden?

“Nog voordat we begonnen met nachtelijk schadeherstel, waren we in de avonduren vaak al bezig met autopoetsen voor bedrijven. We merkten dat veel autobedrijven last hebben van afleverstress. Het scheelt voor hen veel als ze hun auto’s hier aan het einde van de dag kunnen afleveren. Wij poetsen die auto’s dan ’s nachts en hebben ze de volgende ochtend afleverklaar. Dat bespaart veel tijd en geld. Hiermee nemen we dealer- en garagebedrijven en leasemaatschappijen veel regelwerk uit handen. Vanuit die gedachte zijn we ook met overnight repair begonnen. Veel opdrachtgevers, waaronder fleetowners, kunnen hun (bedrijfs)wagens maar moeilijk missen. Dan is ’s nachts herstellen een goede oplossing. We beperken ons tot cosmetische carrosserieschade. De meer complexe schades mogen andere bedrijven doen. Daar hebben wij de kennis en tijd niet voor.”

In het kort: Bas Leseman

Geboren: 1-3-1986 / Geboorteplaats: ’s-Gravenhage / Woonplaats: Goirle / Opleiding: Havo (niet afgerond), mbo bedrijfsadministratie (niet afgerond) / Carrière: oprichting Leseman Car Care 2005-heden / Relatie: samenwonend / Kinderen: twee / Hobby’s: vakantie vieren, boksen

Het bedrijf is fors gegroeid en telt nu vier vestigingen (Tilburg, Veghel, Breda en Utrecht sinds deze maand) en 200 medewerkers. Wat zijn jullie verdere plannen?

bas leseman leseman car care tilburg 2021 jeroenvaneijndhoven“Wij willen vooral innovatief zijn in reconditionering en het morgen beter doen dan vandaag. We zetten nu vol in op data en hopen nog een efficiencyslag te kunnen maken in de planning en doorlooptijd. We streven naar een Coolblue-aanpak waarin alles transparant is en online te volgen. Als we processen nog beter op elkaar kunnen afstemmen, kunnen we de kosten beter beheersbaar houden en meer concurrerende tarieven rekenen.”

En dat betekent ook landelijke uitbreiding?

“We willen een landelijke partij worden met verschillende vestigingen door het land. Uitbreiding is belangrijk, maar het moet weloverwogen gaan; zonder groeipijn en haast, op een beheerste, rustige manier. Als Utrecht open is, gaan we plannen maken voor de rest van het land. Tilburg is nu een belangrijke vestiging, maar je moet uitkijken dat je met één grote vestiging niet een soort Titanic wordt die makkelijk kan kapseizen. Wij geloven in een compact netwerk van een aantal satellietvestigingen die nauw met elkaar samenwerken. Ik denk trouwens ook dat het belangrijk is dat je dichtbij je klanten zit, zodat je snel op hun vragen kunt ingaan.”

Hoe zorg je ervoor dat de organisatie beheersbaar blijft met zo’n snelle groei?

“Sinds vorig jaar heb ik een partner binnengehaald en aandelen verkocht aan Alexander Gimbrère, die hier eerst een jaar heeft meegedraaid. Ik geloof in het binnenhalen van kennis en expertise die je zelf niet hebt. Zelf sta ik middenin het proces en werk ik tussen de mensen, ook om te zien hoe processen beter of sneller kunnen. Alexander is analytisch en operationeel, bekijkt de zaken vanuit een ander oogpunt en ziet daardoor andere dingen. Juist daardoor kunnen we de volgende strategische stap maken.”

Moest je er erg aan wennen om niet meer voor 100 procent directeur-eigenaar te zijn en niet meer alles zelf te kunnen beslissen?

“Haha, veel mensen dachten dat dat moeilijk voor me zou zijn, maar ik heb er juist snel aan kunnen wennen. Ook omdat ik ervan overtuigd ben dat we er gezamenlijk echt sterker en beter van worden. Als zelfstandig ondernemer moet je erg bedacht zijn op bedrijfsblindheid. Daarom vind ik het belangrijk om mensen om me heen te verzamelen die kritisch durven te zijn. Ik ben iemand die altijd wil winnen en heb van jongs af aan geleerd om in mijn eentje door te zetten, ongeacht de omstandigheden. Ik verwacht dus veel van mezelf én van anderen. Dat maakt het misschien niet altijd makkelijk, omdat ik ook van hen vaak een bovengemiddelde inzet verwacht. Daar staat tegenover dat ik mensen veel verantwoordelijkheid geef en eigen initiatief op prijs stel. Ik wil dat mensen niet bang zijn om fouten te maken, maar juist van fouten leren en hun verantwoordelijkheid voelen.”

Hoe houd je het ondernemerschap in balans met je privéleven?

“Ondernemen is topsport. Ik heb jarenlang dag en nacht doorgewerkt, maar tegenwoordig houd ik het weekend echt vrij voor vrouw en kinderen. En ik vind sporten heel belangrijk. Ik boks al vanaf mijn kindertijd. Het is een sport waar je veel van leert: tactisch inzicht, uithoudingsvermogen en veel discipline. Dat zijn allemaal kwaliteiten die je ook nodig hebt als ondernemer.”

We streven naar een aanpak zoals Coolblue, waarbij het hele schade-proces online is te volgen

Inmiddels is je bedrijf ook een heus familiebedrijf geworden waar je broer Tim, je vrouw Karen en je moeder Caroline ook werken. Hoe belangrijk is dat?

“Het geeft een extra dimensie aan het ondernemerschap dat we een familiebedrijf zijn, ook omdat je elkaars achtergrond goed kent. Mijn vrouw werkt hier twee dagen per week. Dat gaat prima, ook omdat we niet direct met elkaar samenwerken. Thuis praat ik zo min mogelijk over het bedrijf. Natuurlijk denk ik er wel aan, maar ik probeer het er niet teveel over te hebben.”

Over Leseman Car Care

Leseman Car Care organiseert en doet alles rondom het afleveren van nieuwe of gebruikte auto’s: technische inspectie, controles op schade, transport (Leseman beschikt over tien eigen vrachtwagens), poetsen van de binnen- en buitenkant van de auto en het herstel van cosmetische carrosserieschade. Ook beschikt het bedrijf over een eigen fotostudio voor de fotografie van de auto’s. Daarnaast is er een bandenhotel voor de opslag van zomer- en winterbanden en kunnen opdrachtgevers hun auto’s tijdelijk opslaan bij Leseman.

Tilburg

De klanten van Leseman variëren van lokale dealer- en autobedrijven tot landelijke opdrachtgevers, fleetowners en leasemaatschappijen. De hoofdvestiging van Leseman is gevestigd in Tilburg in een bedrijfspand dat circa 25 duizend vierkante meters telt. Daarnaast zijn er vestigingen in Breda, Veghel en sinds deze maand is er ook een locatie in Utrecht geopend. Leseman heeft een jaaromzet van zo’n 10 miljoen euro. Er werken in totaal 200 medewerkers bij het bedrijf.

Directeur-oprichter Bas Leseman heeft in zijn personeelsbeleid extra aandacht voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Als je deze mensen niet helpt hun moeilijkheden op te lossen, heeft een baan voor hen geen zin, vindt hij. Daarom heeft Leseman een life coach in dienst die hen met allerlei zaken ondersteunt.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Interview | Bas Leseman: ‘Ik sta er middenin, dus zie gelijk wat er beter kan’ | Automotive Online
Het snelgroeiende Leseman Car Care startte vorig jaar met overnight repair

Interview | Bas Leseman: ‘Ik sta er middenin, dus zie gelijk wat er beter kan’

Interview • Hij is het archetype van de selfmade ondernemer. Zonder diploma’s startte Bas Leseman een eigen poetsbedrijfje, dat uitgroeide naar een onderneming met vier vestigingen en ambitieuze toekomstplannen. Leseman wil graag innoveren in reconditionering, mede door de inzet van data.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
(Foto's: Jeroen van Eijndhoven)

Van autopoetser tot succesvol ondernemer met vier vestigingen en een jaaromzet van 10 miljoen. Hoe is dat gegaan?

“Ik ben zo’n vijftien jaar geleden begonnen als autopoetser. Dat deed ik toen als bijbaantje, naast mijn opleiding als accountant. Met die opleiding ben ik vrij snel gestopt, omdat ik het niet interessant vond. Ik heb dus geen diploma behaald. Ik kreeg in die tijd wel steeds meer autopoetswerk binnen. Op een gegeven moment kon ik geld lenen en ben ik voor mezelf begonnen met een poetsbedrijf dat nieuwe en gebruikte auto’s klaarmaakte voor aflevering en verkoop. Vervolgens kon ik opschalen, mensen aannemen en zodoende kregen we ook meer werk. En naast het poetsen, vroegen klanten ook steeds vaker aanvullende diensten. Of we de auto’s ook konden ophalen en afleveren, kleine lakschades konden repareren en de auto’s ook meteen konden fotograferen voor de verkoop. Dat regelde ik dan. Zo kwam er steeds meer bij: van inname en technische inspectie tot het transport, cosmetische herstel van binnen- en buitenkant, auto-opslag en een bandenhotel.”

Hoe kwam je op het idee van overnight repair, dat je met jullie schadebedrijf Valet introduceerden?

“Nog voordat we begonnen met nachtelijk schadeherstel, waren we in de avonduren vaak al bezig met autopoetsen voor bedrijven. We merkten dat veel autobedrijven last hebben van afleverstress. Het scheelt voor hen veel als ze hun auto’s hier aan het einde van de dag kunnen afleveren. Wij poetsen die auto’s dan ’s nachts en hebben ze de volgende ochtend afleverklaar. Dat bespaart veel tijd en geld. Hiermee nemen we dealer- en garagebedrijven en leasemaatschappijen veel regelwerk uit handen. Vanuit die gedachte zijn we ook met overnight repair begonnen. Veel opdrachtgevers, waaronder fleetowners, kunnen hun (bedrijfs)wagens maar moeilijk missen. Dan is ’s nachts herstellen een goede oplossing. We beperken ons tot cosmetische carrosserieschade. De meer complexe schades mogen andere bedrijven doen. Daar hebben wij de kennis en tijd niet voor.”

In het kort: Bas Leseman

Geboren: 1-3-1986 / Geboorteplaats: ’s-Gravenhage / Woonplaats: Goirle / Opleiding: Havo (niet afgerond), mbo bedrijfsadministratie (niet afgerond) / Carrière: oprichting Leseman Car Care 2005-heden / Relatie: samenwonend / Kinderen: twee / Hobby’s: vakantie vieren, boksen

Het bedrijf is fors gegroeid en telt nu vier vestigingen (Tilburg, Veghel, Breda en Utrecht sinds deze maand) en 200 medewerkers. Wat zijn jullie verdere plannen?

bas leseman leseman car care tilburg 2021 jeroenvaneijndhoven“Wij willen vooral innovatief zijn in reconditionering en het morgen beter doen dan vandaag. We zetten nu vol in op data en hopen nog een efficiencyslag te kunnen maken in de planning en doorlooptijd. We streven naar een Coolblue-aanpak waarin alles transparant is en online te volgen. Als we processen nog beter op elkaar kunnen afstemmen, kunnen we de kosten beter beheersbaar houden en meer concurrerende tarieven rekenen.”

En dat betekent ook landelijke uitbreiding?

“We willen een landelijke partij worden met verschillende vestigingen door het land. Uitbreiding is belangrijk, maar het moet weloverwogen gaan; zonder groeipijn en haast, op een beheerste, rustige manier. Als Utrecht open is, gaan we plannen maken voor de rest van het land. Tilburg is nu een belangrijke vestiging, maar je moet uitkijken dat je met één grote vestiging niet een soort Titanic wordt die makkelijk kan kapseizen. Wij geloven in een compact netwerk van een aantal satellietvestigingen die nauw met elkaar samenwerken. Ik denk trouwens ook dat het belangrijk is dat je dichtbij je klanten zit, zodat je snel op hun vragen kunt ingaan.”

Hoe zorg je ervoor dat de organisatie beheersbaar blijft met zo’n snelle groei?

“Sinds vorig jaar heb ik een partner binnengehaald en aandelen verkocht aan Alexander Gimbrère, die hier eerst een jaar heeft meegedraaid. Ik geloof in het binnenhalen van kennis en expertise die je zelf niet hebt. Zelf sta ik middenin het proces en werk ik tussen de mensen, ook om te zien hoe processen beter of sneller kunnen. Alexander is analytisch en operationeel, bekijkt de zaken vanuit een ander oogpunt en ziet daardoor andere dingen. Juist daardoor kunnen we de volgende strategische stap maken.”

Moest je er erg aan wennen om niet meer voor 100 procent directeur-eigenaar te zijn en niet meer alles zelf te kunnen beslissen?

“Haha, veel mensen dachten dat dat moeilijk voor me zou zijn, maar ik heb er juist snel aan kunnen wennen. Ook omdat ik ervan overtuigd ben dat we er gezamenlijk echt sterker en beter van worden. Als zelfstandig ondernemer moet je erg bedacht zijn op bedrijfsblindheid. Daarom vind ik het belangrijk om mensen om me heen te verzamelen die kritisch durven te zijn. Ik ben iemand die altijd wil winnen en heb van jongs af aan geleerd om in mijn eentje door te zetten, ongeacht de omstandigheden. Ik verwacht dus veel van mezelf én van anderen. Dat maakt het misschien niet altijd makkelijk, omdat ik ook van hen vaak een bovengemiddelde inzet verwacht. Daar staat tegenover dat ik mensen veel verantwoordelijkheid geef en eigen initiatief op prijs stel. Ik wil dat mensen niet bang zijn om fouten te maken, maar juist van fouten leren en hun verantwoordelijkheid voelen.”

Hoe houd je het ondernemerschap in balans met je privéleven?

“Ondernemen is topsport. Ik heb jarenlang dag en nacht doorgewerkt, maar tegenwoordig houd ik het weekend echt vrij voor vrouw en kinderen. En ik vind sporten heel belangrijk. Ik boks al vanaf mijn kindertijd. Het is een sport waar je veel van leert: tactisch inzicht, uithoudingsvermogen en veel discipline. Dat zijn allemaal kwaliteiten die je ook nodig hebt als ondernemer.”

We streven naar een aanpak zoals Coolblue, waarbij het hele schade-proces online is te volgen

Inmiddels is je bedrijf ook een heus familiebedrijf geworden waar je broer Tim, je vrouw Karen en je moeder Caroline ook werken. Hoe belangrijk is dat?

“Het geeft een extra dimensie aan het ondernemerschap dat we een familiebedrijf zijn, ook omdat je elkaars achtergrond goed kent. Mijn vrouw werkt hier twee dagen per week. Dat gaat prima, ook omdat we niet direct met elkaar samenwerken. Thuis praat ik zo min mogelijk over het bedrijf. Natuurlijk denk ik er wel aan, maar ik probeer het er niet teveel over te hebben.”

Over Leseman Car Care

Leseman Car Care organiseert en doet alles rondom het afleveren van nieuwe of gebruikte auto’s: technische inspectie, controles op schade, transport (Leseman beschikt over tien eigen vrachtwagens), poetsen van de binnen- en buitenkant van de auto en het herstel van cosmetische carrosserieschade. Ook beschikt het bedrijf over een eigen fotostudio voor de fotografie van de auto’s. Daarnaast is er een bandenhotel voor de opslag van zomer- en winterbanden en kunnen opdrachtgevers hun auto’s tijdelijk opslaan bij Leseman.

Tilburg

De klanten van Leseman variëren van lokale dealer- en autobedrijven tot landelijke opdrachtgevers, fleetowners en leasemaatschappijen. De hoofdvestiging van Leseman is gevestigd in Tilburg in een bedrijfspand dat circa 25 duizend vierkante meters telt. Daarnaast zijn er vestigingen in Breda, Veghel en sinds deze maand is er ook een locatie in Utrecht geopend. Leseman heeft een jaaromzet van zo’n 10 miljoen euro. Er werken in totaal 200 medewerkers bij het bedrijf.

Directeur-oprichter Bas Leseman heeft in zijn personeelsbeleid extra aandacht voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Als je deze mensen niet helpt hun moeilijkheden op te lossen, heeft een baan voor hen geen zin, vindt hij. Daarom heeft Leseman een life coach in dienst die hen met allerlei zaken ondersteunt.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.