Het zou mooi zijn als we meer op elkaar leken

Familiezaken | ASN Autoschade Service Vermaire in Haarlem komt op snelheid

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:
Foto: Lucien Kroon vlnr. Martin Vermaire, Ferdi Petrus, Dennis Petrus

Wanneer ben jij in het familiebedrijf gekomen?

Dennis: “In 1999, als tweede van mijn broers na Ferdi, de technicus van ons drieën.”

Martin: “Ik in 2003, door mijn vader overgehaald, vanuit een baan bij een naburige badkamergroothandel. Ik begon hier als chauffeur en ben vervolgens doorgegroeid. Het bedrijf telde toen 15 man.”

Dennis: “In 2013 kreeg onze vader een hersenbloeding. Van de ene dag op de andere werd ik directeur van een bedrijf met 24 mensen midden in crisistijd. Dat was écht wennen.”

Jullie draaien goed: 7 keer beste ASN én FD Gazelle 2017. Wat doen jullie anders?

Martin: “Mijn vader deed altijd alles om zijn klanten te helpen. Wij hebben dat zo goed mogelijk overgenomen.”

Dennis: “En we zijn heel goed georganiseerd, met heldere procedures. Onze mensen weten voor 99 procent precies wat ze moeten doen. Daarnaast hebben we technisch en cosmetisch schadeherstel gescheiden ingericht. Vooral quick repair gaat nu heel efficiënt.”

Waarin verschillen jullie het meest?

Dennis: “Ik ben rustig en gestructureerd en kan slecht tegen chaos. Martin is het tegenovergestelde. Als ik een dagje zijn werk doe op de receptie, ben ik ’s avonds kapot.”

Martin: “Ik veróórzaak ook wel eens chaos, eerlijk gezegd. Als er werk af moet en de druk moet er even extra op.”

Waarin lijken jullie op elkaar?

Dennis: “We streven allebei naar meer.”

Martin: “Het ondernemerschap en onze drive om altijd te willen helpen. Dat houdt niet op om half zes ‘s middags.”

Waarin vullen jullie elkaar goed aan?

Dennis: “Hij vult mij aan met zijn stress-bestendigheid; ik hem met mijn rust en structuur.”

Martin: “Heel eerlijk? Het verzorgen van de receptie en de planning en zo, da’s mijn ding. Dan is het heel fijn als een ander zich daar niet mee bemoeit. Maar we kunnen wel alles tegen elkaar zeggen, zakelijk en privé.”

Botst het wel eens?

Dennis: “Ja hoor. Vooral als hij ’s ochtends meteen erin vliegt. Ik moet altijd eerst even op gang komen met een kop koffie. Maar die wrijving is ook altijd snel weer weg.”

Martin: “Bij wie niet? Als je met elkaar samenwerkt, schuurt het wel eens. Maar aan het eind van de dag gaan we wel door dezelfde deur naar buiten.”

Als iets fout gaat, hoe gaan jullie daar dan mee om?

Dennis: “We houden elkaar scherp. Als we bij elkaar iets zien dat niet goed loopt, ­zeggen we dat gewoon.”

Martin: “Ik ben soms nogal een flapuit, temperamentvol. Maar even later is het dan toch weer van: Dennis, koffie?”

Wat zou je in jullie samenwerking het liefst verbeteren?

Dennis: “Dat ik iets beter bestand raak tegen chaos en hij wat rustiger en wat meer gestructureerd gaat werken.”

Martin: “Dat zou voor mijn functie wel goed zijn inderdaad, haha. Maar sorry, ik ben 42 en ik denk dat dit gewoon de aard van ‘t beestje is. Gelukkig willen we uiteindelijk altijd dezelfde kant op.”

Wat is je grootste ambitie?

Dennis: “Ons proces naar 100 procent optimaliseren zodat klanten én medewerkers daar de vruchten van plukken. Ook werken we hard aan meer merkerkenningen, zodat we zo veel mogelijk kennis in eigen huis hebben. Meer vestigingen hoef ik niet.”

Martin: “Het beste schadebedrijf van Nederland worden.”

ASN AUTOSCHADE SERVICE VERMAIRE HAARLEM

Vestigingsplaats: Haarlem / Opgericht in: 1997 / Aangesloten bij: ASN Groep Specialisme: quick repair, velgreparaties aan gepolijste velgen / Nevenvestiging(en): Zandvoort (innamepunt) / Aantal medewerkers 2017 totaal: 30 / Jaaromzet 2016: € 3,6 miljoen

Denken jullie al wel eens aan overdragen?

Martin: “Nee, eerlijk gezegd niet. Ik heb wel kinderen – van 18, 15 en 8 jaar – maar die zie ik niet in de automotive stappen.”

Dennis: “Nog niet. Je weet niet wat het leven brengt. Maar ik werk met plezier en wil nog jaren door.”

p49 aum12 pag49 familiezaken

Familiezaken | ASN Autoschade Service Vermaire in Haarlem komt op snelheid | Automotive Online
Het zou mooi zijn als we meer op elkaar leken

Familiezaken | ASN Autoschade Service Vermaire in Haarlem komt op snelheid

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:
Foto: Lucien Kroon vlnr. Martin Vermaire, Ferdi Petrus, Dennis Petrus

Wanneer ben jij in het familiebedrijf gekomen?

Dennis: “In 1999, als tweede van mijn broers na Ferdi, de technicus van ons drieën.”

Martin: “Ik in 2003, door mijn vader overgehaald, vanuit een baan bij een naburige badkamergroothandel. Ik begon hier als chauffeur en ben vervolgens doorgegroeid. Het bedrijf telde toen 15 man.”

Dennis: “In 2013 kreeg onze vader een hersenbloeding. Van de ene dag op de andere werd ik directeur van een bedrijf met 24 mensen midden in crisistijd. Dat was écht wennen.”

Jullie draaien goed: 7 keer beste ASN én FD Gazelle 2017. Wat doen jullie anders?

Martin: “Mijn vader deed altijd alles om zijn klanten te helpen. Wij hebben dat zo goed mogelijk overgenomen.”

Dennis: “En we zijn heel goed georganiseerd, met heldere procedures. Onze mensen weten voor 99 procent precies wat ze moeten doen. Daarnaast hebben we technisch en cosmetisch schadeherstel gescheiden ingericht. Vooral quick repair gaat nu heel efficiënt.”

Waarin verschillen jullie het meest?

Dennis: “Ik ben rustig en gestructureerd en kan slecht tegen chaos. Martin is het tegenovergestelde. Als ik een dagje zijn werk doe op de receptie, ben ik ’s avonds kapot.”

Martin: “Ik veróórzaak ook wel eens chaos, eerlijk gezegd. Als er werk af moet en de druk moet er even extra op.”

Waarin lijken jullie op elkaar?

Dennis: “We streven allebei naar meer.”

Martin: “Het ondernemerschap en onze drive om altijd te willen helpen. Dat houdt niet op om half zes ‘s middags.”

Waarin vullen jullie elkaar goed aan?

Dennis: “Hij vult mij aan met zijn stress-bestendigheid; ik hem met mijn rust en structuur.”

Martin: “Heel eerlijk? Het verzorgen van de receptie en de planning en zo, da’s mijn ding. Dan is het heel fijn als een ander zich daar niet mee bemoeit. Maar we kunnen wel alles tegen elkaar zeggen, zakelijk en privé.”

Botst het wel eens?

Dennis: “Ja hoor. Vooral als hij ’s ochtends meteen erin vliegt. Ik moet altijd eerst even op gang komen met een kop koffie. Maar die wrijving is ook altijd snel weer weg.”

Martin: “Bij wie niet? Als je met elkaar samenwerkt, schuurt het wel eens. Maar aan het eind van de dag gaan we wel door dezelfde deur naar buiten.”

Als iets fout gaat, hoe gaan jullie daar dan mee om?

Dennis: “We houden elkaar scherp. Als we bij elkaar iets zien dat niet goed loopt, ­zeggen we dat gewoon.”

Martin: “Ik ben soms nogal een flapuit, temperamentvol. Maar even later is het dan toch weer van: Dennis, koffie?”

Wat zou je in jullie samenwerking het liefst verbeteren?

Dennis: “Dat ik iets beter bestand raak tegen chaos en hij wat rustiger en wat meer gestructureerd gaat werken.”

Martin: “Dat zou voor mijn functie wel goed zijn inderdaad, haha. Maar sorry, ik ben 42 en ik denk dat dit gewoon de aard van ‘t beestje is. Gelukkig willen we uiteindelijk altijd dezelfde kant op.”

Wat is je grootste ambitie?

Dennis: “Ons proces naar 100 procent optimaliseren zodat klanten én medewerkers daar de vruchten van plukken. Ook werken we hard aan meer merkerkenningen, zodat we zo veel mogelijk kennis in eigen huis hebben. Meer vestigingen hoef ik niet.”

Martin: “Het beste schadebedrijf van Nederland worden.”

ASN AUTOSCHADE SERVICE VERMAIRE HAARLEM

Vestigingsplaats: Haarlem / Opgericht in: 1997 / Aangesloten bij: ASN Groep Specialisme: quick repair, velgreparaties aan gepolijste velgen / Nevenvestiging(en): Zandvoort (innamepunt) / Aantal medewerkers 2017 totaal: 30 / Jaaromzet 2016: € 3,6 miljoen

Denken jullie al wel eens aan overdragen?

Martin: “Nee, eerlijk gezegd niet. Ik heb wel kinderen – van 18, 15 en 8 jaar – maar die zie ik niet in de automotive stappen.”

Dennis: “Nog niet. Je weet niet wat het leven brengt. Maar ik werk met plezier en wil nog jaren door.”

p49 aum12 pag49 familiezaken