Ruitherstellers blijven plakken bij Focwa
De ruitspecialisten voerden in het afgelopen jaar concrete gesprekken met Bovag, dat sinds twee jaar een eigen schadeafdeling heeft. Uiteindelijk is toch besloten om bij de Focwa te blijven, als onderdeel van de Focwa Vereniging Specialisten, vertelt Sjoerd van Esch, interim-voorzitter bij de vakgroep. “Uiteindelijk zit bij de Focwa de meeste kennis van herstel. Ruit- en carrosserieschade komen steeds dichter bij elkaar te liggen. Dan heb je een stevige organisatie nodig waarbinnen je veel kennis deelt. Dat laatste punt was voor ons essentieel. Zo hadden wij voorheen geen toegang tot de technische data van Focwa Schadeherstel, maar nu krijgen we die wel – er staat immers ook informatie in die van belang is voor ruitherstel. Het kunnen intensiveren van de samenwerking was de belangrijkste reden om bij de Focwa te blijven.”
Tijd en moeite
Een andere mogelijkheid die is verkend, was verzelfstandiging. “Maar een eigen organisatie optuigen kost veel tijd en moeite en ook moet je de expertise opnieuw opbouwen. Terwijl die al zit bij de club waar je dan vertrekt – dat voelde onlogisch.”
Naast interim-voorzitter Sjoerd van Esch (namens Autoglaz) bestaat het bestuur van de vakgroep uit Douwe Bekius (Belron) en Emil Voorhorst (Glasgarage, onderdeel van Belron). Er zijn twee posities vacant, die moeten worden ingevuld door mensen van de niet-ketengebonden bedrijven.
Onder de Federatie Focwa vallen naast de Vereniging Focwa Specialisten (650 leden, waarvan 337 van de vakgroep Autoruitherstel) ook Focwa Schadeherstel (1.000 leden) en RAI CarrosserieNL (300 leden, inclusief de aanhangwagen-bouwbedrijven), voorheen Vereniging CarrosserieNL. 337 leden zijn aangesloten bij de Vakgroep Autoruitherstel.