Nationale Nederlanden nummer 2 in auto’s na overname DL

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:

Aan de macht van Achmea op de markt van autoverzekeringen valt nog altijd niet te tornen: een kwart van de omzet uit autopremies komt terecht bij deze Apeldoornse maatschappij, zo blijkt uit gegevens van DNB over 2015. Maar als de aankoop van Delta Lloyd (nu de nummer 3) door Nationale Nederlanden (nu de nummer 5) in het tweede kwartaal van volgend jaar is afgerond, moet ASR zijn tweede positie op deze lijst afstaan. ASR heeft een aandeel van 10,9% in bruto premieomzet, NN komt met Delta Lloyd erbij op 16,3 procent, als we de huidige omzetten uit autopremies bij elkaar optellen (in totaal 632 miljoen euro).

Delta Lloyd en casco

De positie van Delta Lloyd, inclusief het label Ohra, is vooral sterk in cascoverzekeringen. Daar is de Amsterdamse verzekeraar de nummer twee. Samen met NN (vierde) komt het marktaandeel met een omzet van 317 miljoen euro uit op een marktaandeel van 17,7 procent, opnieuw nog ruim achter Achmea. In WA-verzekeringen speelt Delta Lloyd een iets bescheidener rol als nummer vier. Inclusief NN wordt het marktaandeel op de WA-markt vergroot tot 18,2 procent (omzet € 381 mln), opnieuw goed voor een positie als runner-up achter Achmea.Lees hier onze analyse uit september over de markt van cascoverzekeringen.

Op de cascomarkt zal NN een hele kluif hebben aan het winstgevend houden van de portefeuille van Delta Lloyd. Die zorgde in 2014 voor een brutoverlies van bijna 10 miljoen euro (verdiende premies min kosten en uitkeringen). Daarmee leverde het bedrijf ruim 6 cent in op iedere euro verdiende premie. In 2015 is het resultaat verbeterd tot een plus van 1,7 miljoen euro, maar de marge van 1 cent per euro premie is mager. Het probleem lijkt vooral in de bedrijfskosten te zitten: die zijn met 51 miljoen euro bijna het dubbele van NN maakt. Bij het label ABN Amro Schadeverzekeringen (waar Delta Lloyd de risicodrager voor is) ziet de cascoportefeuille er evenmin gezond uit, met in 2015 zo’n € 2,5 miljoen verlies, omgerekend 9 cent per euro premie. 

De naam Delta Lloyd verdwijnt.

In WA-verzekeringen is het bij de meeste verzekeraars al jaren kommer en kwel. Zo ook bij de kerverse verzekeringspartners: allebei legden ze in 2015 meer dan 30 miljoen euro toe in die tak van sport. Dat komt erop neer dat op elke euro ontvangen premie nog eens 20 cent wordt toegelegd.

Hoe de overname vorm gaat krijgen, staat nog niet voor honderd procent vast. Zeker is wel dat het merk Delta Lloyd van de autoverzekeringsmarkt gaat verdwijnen. De naam Ohra blijft gehandhaafd. Of er in de manier van schadesturing iets verandert, is niet bekend. Beide verzekeraars zijn aangesloten bij de stichting Schadegarant.

Onlangs speculeerde Deloitte nog over het verdwijnen van twee van de zes grote verzekeraars, overigens wel nadat al bekend was dat Nationale Nederlanden en Delta Lloyd “verkennende gesprekken” voerden.

Geplaatst in rubriek:
Rob van de Laar
Rob van de Laar

Rob van de Laar is als freelance journalist verbonden aan Automotive. Zijn expertise: de autoschade- en verzekeringsbranche.

Nationale Nederlanden nummer 2 in auto’s na overname DL | Automotive Online

Nationale Nederlanden nummer 2 in auto’s na overname DL

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:

Aan de macht van Achmea op de markt van autoverzekeringen valt nog altijd niet te tornen: een kwart van de omzet uit autopremies komt terecht bij deze Apeldoornse maatschappij, zo blijkt uit gegevens van DNB over 2015. Maar als de aankoop van Delta Lloyd (nu de nummer 3) door Nationale Nederlanden (nu de nummer 5) in het tweede kwartaal van volgend jaar is afgerond, moet ASR zijn tweede positie op deze lijst afstaan. ASR heeft een aandeel van 10,9% in bruto premieomzet, NN komt met Delta Lloyd erbij op 16,3 procent, als we de huidige omzetten uit autopremies bij elkaar optellen (in totaal 632 miljoen euro).

Delta Lloyd en casco

De positie van Delta Lloyd, inclusief het label Ohra, is vooral sterk in cascoverzekeringen. Daar is de Amsterdamse verzekeraar de nummer twee. Samen met NN (vierde) komt het marktaandeel met een omzet van 317 miljoen euro uit op een marktaandeel van 17,7 procent, opnieuw nog ruim achter Achmea. In WA-verzekeringen speelt Delta Lloyd een iets bescheidener rol als nummer vier. Inclusief NN wordt het marktaandeel op de WA-markt vergroot tot 18,2 procent (omzet € 381 mln), opnieuw goed voor een positie als runner-up achter Achmea.Lees hier onze analyse uit september over de markt van cascoverzekeringen.

Op de cascomarkt zal NN een hele kluif hebben aan het winstgevend houden van de portefeuille van Delta Lloyd. Die zorgde in 2014 voor een brutoverlies van bijna 10 miljoen euro (verdiende premies min kosten en uitkeringen). Daarmee leverde het bedrijf ruim 6 cent in op iedere euro verdiende premie. In 2015 is het resultaat verbeterd tot een plus van 1,7 miljoen euro, maar de marge van 1 cent per euro premie is mager. Het probleem lijkt vooral in de bedrijfskosten te zitten: die zijn met 51 miljoen euro bijna het dubbele van NN maakt. Bij het label ABN Amro Schadeverzekeringen (waar Delta Lloyd de risicodrager voor is) ziet de cascoportefeuille er evenmin gezond uit, met in 2015 zo’n € 2,5 miljoen verlies, omgerekend 9 cent per euro premie. 

De naam Delta Lloyd verdwijnt.

In WA-verzekeringen is het bij de meeste verzekeraars al jaren kommer en kwel. Zo ook bij de kerverse verzekeringspartners: allebei legden ze in 2015 meer dan 30 miljoen euro toe in die tak van sport. Dat komt erop neer dat op elke euro ontvangen premie nog eens 20 cent wordt toegelegd.

Hoe de overname vorm gaat krijgen, staat nog niet voor honderd procent vast. Zeker is wel dat het merk Delta Lloyd van de autoverzekeringsmarkt gaat verdwijnen. De naam Ohra blijft gehandhaafd. Of er in de manier van schadesturing iets verandert, is niet bekend. Beide verzekeraars zijn aangesloten bij de stichting Schadegarant.

Onlangs speculeerde Deloitte nog over het verdwijnen van twee van de zes grote verzekeraars, overigens wel nadat al bekend was dat Nationale Nederlanden en Delta Lloyd “verkennende gesprekken” voerden.

Geplaatst in rubriek:
Rob van de Laar
Rob van de Laar

Rob van de Laar is als freelance journalist verbonden aan Automotive. Zijn expertise: de autoschade- en verzekeringsbranche.