Branchevereniging maakt de balans op tijdens jaarcongres

Focwa hangt schone was buiten

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Denis Maessen (links) en Nico Rothuijsen.

 Het nieuws was het Focwa-congres al vooruitgesneld: een samenwerking met Tevreden.nl voor het beoordelen van de leden door klanten en opdrachtgevers en branchevereniging door de leden, de introductie van een branchemonitor en de nieuwe voorzitter Peter Brussel. Wat viel er dan nog wel te melden?

Het afscheidscongres van voorzitter Denis Maessen bleek vooral bedoeld voor contemplatie, als afronding van een project dat het beste kan worden betiteld als Grote Schoonmaak. En dat terwijl er met geen woord werd gerept over de juridische clash met het Garantiefonds, die vorig jaar zo hoog opliep dat het toenmalige congres werd uitgesteld. “Ook wel eens leuk om een congres te organiseren dat wel doorgaat”, zei Denis Maessen tijdens het welkomstwoord nog wel, met een knipoog. Over de voormalig secretaris Karel Bukholczer, die meermalen tegenover Focwa in de rechtszaal stond, geen woord.

Er was een aantal ondernemers gevraagd om op de eerste rij plaats te nemen en hun kritische vragen en opmerkingen af te vuren op de sprekers en discussies op de bühne, en dat ging in het eerste deel van de bijeenkomst meer dan aardig. Een van deze panelleden vroeg zich openlijk af waar haar accountmanager was gebleven, waarop de dagvoorzitter vroeg of hij misschien in de zaal zat? Schaapachtig gelach, want de accountmanager waar de schadehersteller aan refereerde was ontslagen omdat er voor regiomanagers geen plek is in de Focwa nieuwe stijl. In plaats daarvan heeft de brancheorganisatie op de belangrijkste dossiers een deskundige in huis, aangevuld met een flexibele schil van experts.

Voordat Denis Maessen kwam, was Focwa zichzelf niet meer.

Nico Rothuijsen, mededirecteur van Schadenet en bestuurslid van Focwa Schadeherstel

In de afscheidsspeech refereerde Nico Rothuijsen, mededirecteur van Schadenet en bestuurslid van Focwa Schadeherstel, nog maar eens welke stappen er onder leiding van Maessen zijn gezet. “Toen hij kwam, was Focwa zichzelf niet meer. In korte tijd is hij erin geslaagd om de organisatie weer op de rit te krijgen. We kunnen op een goede manier de toekomst in, en we hebben er het volste vertrouwen in dat de nieuwe voorzitter deze koers vast kan houden.”

Fijnere erfenis

De strijdbijl tussen de individueel opererende herstellers en de ketengelieerde bedrijven lijkt begraven – een strijd die natuurlijk vooral op het hoofdkantoor werd gevoerd. Het is een publiek geheim dat toenmalig voorzitter Huffnagel door de ketendirecties op het matje werd geroepen, onder het dreigement van een collectief vertrek uit de branchevereniging. Op dat vlak krijgt Brussel een fijnere erfenis mee. Hetzelfde geldt op het Partsplan-dossier, het onderdelenplatform van Achmea en Athlon dat zou worden overgenomen door Focwa; de papieren lagen klaar om getekend te worden, tot toenmalig secretaris Bukholczer uiteindelijk de deal af liet ketsen. Maessen heeft met zijn team stappen gezet voor een nieuw bestelplatform. Hij zei het niet met zoveel woorden, maar alle signalen wijzen op een aansluiting op bestelplatform Supply-it, waarop ook de auto-importeurs verenigd in RAI afdeling Auto’s zijn aangesloten. Begin volgend jaar moet dit platform gereed zijn.

Deze deal vloeit mede voort uit het verbeterde contact met de diverse brancheverenigingen, waaronder Stiba, RAI Vereniging en ook Bovag, dat vorig jaar zelf een afdeling schadeherstel startte. De vervlechting met Bovag zal verder gaan, stelde Maessen. Bovag erkende onlangs al het kwaliteitskeurmerk van de Focwa, een belangrijke stap in een verdere samenwerking. En beide brancheverenigingen maken er geen geheim van dat ze hun leden niet met een dubbel lidmaatschap willen opzadelen. Sommige aanwezigen op het congres hadden dan ook de hoop dat er een vergaande samenwerking tussen beide verenigingen zou worden gepresenteerd, maar zover kwam het niet.

Verder saneren

“Focwa zit weer in de wedstrijd”, citeerde Rothuijsen de aftredend voorzitter, maar de selectie is nog niet bekend. Maessen wint er zelf geen doekjes om: “Laat er geen misverstand over bestaan: we zijn de branche aan het saneren.”

De uitdaging blijft, zoals bij elke branchevereniging, om meerwaarde te creëren voor zowel de kleine hersteller met drie man personeel, als de hersteller met drie vestigingen. De nieuwe voorman liet in zijn maidenspeech merken dat te beseffen. “De meeste ondernemers zitten liever met hun hoofd onder de motorkap dan in de boeken. Maar als je in gesprek gaat, blijkt meestal dat je veel waarde toevoegt.” Die meerwaarde zit onder andere in het merk Focwa, dat als het kwaliteitslabel op de markt wordt gezet. Op het congres werd daarvoor een nieuwe commercial getoond, met als pay-off: veiligheid door vakmanschap. De afsluitende cabaretier ging hier nog luchtig op in: “Ik ga daar als consument al lang vanuit hoor, dat mijn auto goed wordt hersteld. Ruzie in de tent? Bij mijn restaurant zullen ze ook wel eens herrie in de keuken hebben, maar ik heb daar nooit iets van geproefd.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Focwa hangt schone was buiten | Automotive Online
Branchevereniging maakt de balans op tijdens jaarcongres

Focwa hangt schone was buiten

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Denis Maessen (links) en Nico Rothuijsen.

 Het nieuws was het Focwa-congres al vooruitgesneld: een samenwerking met Tevreden.nl voor het beoordelen van de leden door klanten en opdrachtgevers en branchevereniging door de leden, de introductie van een branchemonitor en de nieuwe voorzitter Peter Brussel. Wat viel er dan nog wel te melden?

Het afscheidscongres van voorzitter Denis Maessen bleek vooral bedoeld voor contemplatie, als afronding van een project dat het beste kan worden betiteld als Grote Schoonmaak. En dat terwijl er met geen woord werd gerept over de juridische clash met het Garantiefonds, die vorig jaar zo hoog opliep dat het toenmalige congres werd uitgesteld. “Ook wel eens leuk om een congres te organiseren dat wel doorgaat”, zei Denis Maessen tijdens het welkomstwoord nog wel, met een knipoog. Over de voormalig secretaris Karel Bukholczer, die meermalen tegenover Focwa in de rechtszaal stond, geen woord.

Er was een aantal ondernemers gevraagd om op de eerste rij plaats te nemen en hun kritische vragen en opmerkingen af te vuren op de sprekers en discussies op de bühne, en dat ging in het eerste deel van de bijeenkomst meer dan aardig. Een van deze panelleden vroeg zich openlijk af waar haar accountmanager was gebleven, waarop de dagvoorzitter vroeg of hij misschien in de zaal zat? Schaapachtig gelach, want de accountmanager waar de schadehersteller aan refereerde was ontslagen omdat er voor regiomanagers geen plek is in de Focwa nieuwe stijl. In plaats daarvan heeft de brancheorganisatie op de belangrijkste dossiers een deskundige in huis, aangevuld met een flexibele schil van experts.

Voordat Denis Maessen kwam, was Focwa zichzelf niet meer.

Nico Rothuijsen, mededirecteur van Schadenet en bestuurslid van Focwa Schadeherstel

In de afscheidsspeech refereerde Nico Rothuijsen, mededirecteur van Schadenet en bestuurslid van Focwa Schadeherstel, nog maar eens welke stappen er onder leiding van Maessen zijn gezet. “Toen hij kwam, was Focwa zichzelf niet meer. In korte tijd is hij erin geslaagd om de organisatie weer op de rit te krijgen. We kunnen op een goede manier de toekomst in, en we hebben er het volste vertrouwen in dat de nieuwe voorzitter deze koers vast kan houden.”

Fijnere erfenis

De strijdbijl tussen de individueel opererende herstellers en de ketengelieerde bedrijven lijkt begraven – een strijd die natuurlijk vooral op het hoofdkantoor werd gevoerd. Het is een publiek geheim dat toenmalig voorzitter Huffnagel door de ketendirecties op het matje werd geroepen, onder het dreigement van een collectief vertrek uit de branchevereniging. Op dat vlak krijgt Brussel een fijnere erfenis mee. Hetzelfde geldt op het Partsplan-dossier, het onderdelenplatform van Achmea en Athlon dat zou worden overgenomen door Focwa; de papieren lagen klaar om getekend te worden, tot toenmalig secretaris Bukholczer uiteindelijk de deal af liet ketsen. Maessen heeft met zijn team stappen gezet voor een nieuw bestelplatform. Hij zei het niet met zoveel woorden, maar alle signalen wijzen op een aansluiting op bestelplatform Supply-it, waarop ook de auto-importeurs verenigd in RAI afdeling Auto’s zijn aangesloten. Begin volgend jaar moet dit platform gereed zijn.

Deze deal vloeit mede voort uit het verbeterde contact met de diverse brancheverenigingen, waaronder Stiba, RAI Vereniging en ook Bovag, dat vorig jaar zelf een afdeling schadeherstel startte. De vervlechting met Bovag zal verder gaan, stelde Maessen. Bovag erkende onlangs al het kwaliteitskeurmerk van de Focwa, een belangrijke stap in een verdere samenwerking. En beide brancheverenigingen maken er geen geheim van dat ze hun leden niet met een dubbel lidmaatschap willen opzadelen. Sommige aanwezigen op het congres hadden dan ook de hoop dat er een vergaande samenwerking tussen beide verenigingen zou worden gepresenteerd, maar zover kwam het niet.

Verder saneren

“Focwa zit weer in de wedstrijd”, citeerde Rothuijsen de aftredend voorzitter, maar de selectie is nog niet bekend. Maessen wint er zelf geen doekjes om: “Laat er geen misverstand over bestaan: we zijn de branche aan het saneren.”

De uitdaging blijft, zoals bij elke branchevereniging, om meerwaarde te creëren voor zowel de kleine hersteller met drie man personeel, als de hersteller met drie vestigingen. De nieuwe voorman liet in zijn maidenspeech merken dat te beseffen. “De meeste ondernemers zitten liever met hun hoofd onder de motorkap dan in de boeken. Maar als je in gesprek gaat, blijkt meestal dat je veel waarde toevoegt.” Die meerwaarde zit onder andere in het merk Focwa, dat als het kwaliteitslabel op de markt wordt gezet. Op het congres werd daarvoor een nieuwe commercial getoond, met als pay-off: veiligheid door vakmanschap. De afsluitende cabaretier ging hier nog luchtig op in: “Ik ga daar als consument al lang vanuit hoor, dat mijn auto goed wordt hersteld. Ruzie in de tent? Bij mijn restaurant zullen ze ook wel eens herrie in de keuken hebben, maar ik heb daar nooit iets van geproefd.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.