Op Bezoek | Lenteliefde tussen Bovag en Natuur & Milieu tijdens Brandstofdebat

Op Bezoek • Eindelijk kon Bovag dit jaar weer zijn Brandstofdebat door laten gaan. Op het programma stonden discussierondes over waterstof, biobrandstoffen en EV’s, elk met sprekers uit verschillende hoeken van de mobiliteitsbranche. En net als bij de vorige editie in 2019 bleek de animo voor waterstof beperkt. 
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Het Bovag Brandstofdebat leverde opmerkelijke eensgezindheid op. (Foto: Fotostudio7)

Voor de tweede keer organiseerde Bovag een groot Brandstofdebat. Wie tot een echt debat wil komen doet er niet goed aan om de middag te beginnen met een video van Elon Musk, die het zo ontzettend met zichzelf eens is dat elke discussie daarna overbodig lijkt. Toch kijkt de zaal enkele minuten naar een jonge Musk die gevraagd wordt waarom de toekomst voor EV’s is en niet voor waterstofauto’s. Volgens de ziener – die gisteren meldde Twitter te willen kopen – is waterstof ‘incredibly stupid’.

Die waterstofbusjes komen er niet

Peter Soonius, Natuur & Milieu

Peter Soonius (senior programmaleider Mobiliteit en Markt bij Natuur & Milieu) is het in grote lijnen eens met de boude bewerking van Musk. Al heeft hij een nuancering die zijn organisatie al langer uitdraagt: “We zijn niet tegen waterstof, maar we kijken naar de hele keten. Momenteel kan waterstof nauwelijks groen opgewerkt worden. Waterstof kan dienen als energie-opslag of brandstof in vormen van vervoer waar batterijen niet toereikend zijn. Op lange termijn is het daarom interessant voor binnenvaart en vrachtwagens. Laadstations zouden heel goed kunnen passen in havens. Alleen voor personenmobiliteit zie ik groene waterstof niet haalbaar worden.”

Potentieel

Het kan een slip of the tongue zijn geweest, maar ook tafeldame Petrouschka Werther (directeur Duurzame Mobiliteit bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) lijkt die mening ook zijn toegedaan als ze zegt: “ik verwacht ook dat personenauto’s volledig elektrisch gaan worden”.

Daarmee had de kous af kunnen zijn, maar Bovag heeft voor zijn Brandstofdebat een ondernemer gevonden die meer in waterstof ziet: ondernemer Jan-Paul Kerkhof, die een benzinestation heeft waar waterstof getankt kan worden. Hij zegt: “Juist de mix is belangrijk. We moeten nu de infrastructuur opbouwen om er straks profijt van te hebben. Kijk ook naar stadsdistributie en personenbusjes en zie een enorm potentieel voor de brandstofcel.”

Soonius maakt korte metten met dat argument: “Die busjes komen er niet.” 

Werther probeert de ondernemer nog een hart onder de riem te steken, al kan die poging als een doodsteek hebben gevoeld: “Toch is het fijn dat er ondernemers zijn zoals u die er wel iets in zien.”

Biobrandstof: meer, meer, meer

Minder debat was er over biobrandstoffen: iedereen was het erover eens dat dit onderwerp veel te laag op de agenda staat. De reden daarvoor is volgens Werther puur politiek: “Biobrandstof wordt weggezet als ‘eten in de tank’. Dat doen sommige nieuwe Kamerleden nu weer.”

Onafhankelijk klimaatstrateeg Eric van de Heuvel bevestigt dit probleem: “Kansen worden niet ontdekt door politiek, biobrandstoffen worden verkeerd geframed.” Deze optie is volgens Van de Heuvel zelfs  noodzakelijk als we de klimaatdoelen willen halen. “Zonder biobrandstoffen kan, maar dan zullen we minder moeten gaan rijden. Als we daar niet in willen snijden, moeten we naar hernieuwbare brandstoffen.”

Biobrandstof wordt verkeerd geframed door politiek

Eric van de Heuvel, onafhankelijk klimaatstrateeg

Daar lijkt in de regel iedereen het mee eens en zo eindigt dit debat met een zeldzame consensus, uitgesproken door Van den Heuvel: “In het klimaatakkoord staat een maximum op hernieuwbare brandstoffen. Die moet eraf en worden vervangen door een max op fossiel.”

EV-voortgang stokt

Ondanks verwoede pogingen lukte het gespreksleider Remco de Boer niet om echt een discussie los te krijgen op het gebied van EV’s in Nederland. De opkomst daarvan was jarenlang geweldig, maar gaat niet meer snel genoeg, zo luidde de consensus. Peter Soonius weet waar het probleem zit. “We hebben de ambitie, maar koppelen er geen maatregelen aan. Wat er in Europa gebeurt is fantastisch, maar we moeten meer willen. Die ambitie moeten we waarmaken.” Bovagstudie voorspelt: Helft minder diesel, kwart minder benzine in 2030

In zijn slotwoord kan Bovag-voorzitter Han ten Broeke zich helemaal vinden in de visie van Natuur & Milieu. Hij herhaalt in zijn slotbetoog woorden die hij enkele dagen eerder al bij Op1 sprak: “Wij willen gas geven, maar Den Haag staat op de rem. Het kabinet zegt dat er in 2030 uitsluitend nog 100 procent elektrisch mag worden verkocht. Maar dat gaat niet gebeuren. Doordat de bijtelling elk jaar wordt verhoogd, wordt het minder aantrekkelijk om voor een elektrische auto te kiezen. Dat gaat ten koste van de tweedehandsmarkt en als er geen EV-occasionmarkt komt, gaat dat ten koste van de CO2-doelstelling. Dat is ook de reden dat EV-markt nu moet worden gestimuleerd. Ik vrees dat het kabinet straks in paniek gaat raken en dan subsidiemaatregelen gaat nemen die tegen de markt ingaan. Ik zie alweer een Outlander-scenario 2.0 opdoemen.”

En weer ontluikt de onwaarschijnlijke flirt tussen de Bovag en Natuur & Milieu als een bloem in de lentezon. Zoals Ten Broeke later zegt: “Als Bovag met Natuur & Milieu zaken kan doen, kan dat ook in Den Haag. Als daar zegenend werk voor gedaan moet worden, moeten we dat voor elkaar krijgen.”

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Bovag Brandstofdebat / Waar: 13 april, DeFabrique Utrecht / Aantal bezoekers: +/- 100 / Doelgroep: Bovag-leden.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Naam:

1000 tekens te gebruiken
Op Bezoek | Lenteliefde tussen Bovag en Natuur & Milieu tijdens Brandstofdebat | Automotive Online

Op Bezoek | Lenteliefde tussen Bovag en Natuur & Milieu tijdens Brandstofdebat

Op Bezoek • Eindelijk kon Bovag dit jaar weer zijn Brandstofdebat door laten gaan. Op het programma stonden discussierondes over waterstof, biobrandstoffen en EV’s, elk met sprekers uit verschillende hoeken van de mobiliteitsbranche. En net als bij de vorige editie in 2019 bleek de animo voor waterstof beperkt. 
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Het Bovag Brandstofdebat leverde opmerkelijke eensgezindheid op. (Foto: Fotostudio7)

Voor de tweede keer organiseerde Bovag een groot Brandstofdebat. Wie tot een echt debat wil komen doet er niet goed aan om de middag te beginnen met een video van Elon Musk, die het zo ontzettend met zichzelf eens is dat elke discussie daarna overbodig lijkt. Toch kijkt de zaal enkele minuten naar een jonge Musk die gevraagd wordt waarom de toekomst voor EV’s is en niet voor waterstofauto’s. Volgens de ziener – die gisteren meldde Twitter te willen kopen – is waterstof ‘incredibly stupid’.

Die waterstofbusjes komen er niet

Peter Soonius, Natuur & Milieu

Peter Soonius (senior programmaleider Mobiliteit en Markt bij Natuur & Milieu) is het in grote lijnen eens met de boude bewerking van Musk. Al heeft hij een nuancering die zijn organisatie al langer uitdraagt: “We zijn niet tegen waterstof, maar we kijken naar de hele keten. Momenteel kan waterstof nauwelijks groen opgewerkt worden. Waterstof kan dienen als energie-opslag of brandstof in vormen van vervoer waar batterijen niet toereikend zijn. Op lange termijn is het daarom interessant voor binnenvaart en vrachtwagens. Laadstations zouden heel goed kunnen passen in havens. Alleen voor personenmobiliteit zie ik groene waterstof niet haalbaar worden.”

Potentieel

Het kan een slip of the tongue zijn geweest, maar ook tafeldame Petrouschka Werther (directeur Duurzame Mobiliteit bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) lijkt die mening ook zijn toegedaan als ze zegt: “ik verwacht ook dat personenauto’s volledig elektrisch gaan worden”.

Daarmee had de kous af kunnen zijn, maar Bovag heeft voor zijn Brandstofdebat een ondernemer gevonden die meer in waterstof ziet: ondernemer Jan-Paul Kerkhof, die een benzinestation heeft waar waterstof getankt kan worden. Hij zegt: “Juist de mix is belangrijk. We moeten nu de infrastructuur opbouwen om er straks profijt van te hebben. Kijk ook naar stadsdistributie en personenbusjes en zie een enorm potentieel voor de brandstofcel.”

Soonius maakt korte metten met dat argument: “Die busjes komen er niet.” 

Werther probeert de ondernemer nog een hart onder de riem te steken, al kan die poging als een doodsteek hebben gevoeld: “Toch is het fijn dat er ondernemers zijn zoals u die er wel iets in zien.”

Biobrandstof: meer, meer, meer

Minder debat was er over biobrandstoffen: iedereen was het erover eens dat dit onderwerp veel te laag op de agenda staat. De reden daarvoor is volgens Werther puur politiek: “Biobrandstof wordt weggezet als ‘eten in de tank’. Dat doen sommige nieuwe Kamerleden nu weer.”

Onafhankelijk klimaatstrateeg Eric van de Heuvel bevestigt dit probleem: “Kansen worden niet ontdekt door politiek, biobrandstoffen worden verkeerd geframed.” Deze optie is volgens Van de Heuvel zelfs  noodzakelijk als we de klimaatdoelen willen halen. “Zonder biobrandstoffen kan, maar dan zullen we minder moeten gaan rijden. Als we daar niet in willen snijden, moeten we naar hernieuwbare brandstoffen.”

Biobrandstof wordt verkeerd geframed door politiek

Eric van de Heuvel, onafhankelijk klimaatstrateeg

Daar lijkt in de regel iedereen het mee eens en zo eindigt dit debat met een zeldzame consensus, uitgesproken door Van den Heuvel: “In het klimaatakkoord staat een maximum op hernieuwbare brandstoffen. Die moet eraf en worden vervangen door een max op fossiel.”

EV-voortgang stokt

Ondanks verwoede pogingen lukte het gespreksleider Remco de Boer niet om echt een discussie los te krijgen op het gebied van EV’s in Nederland. De opkomst daarvan was jarenlang geweldig, maar gaat niet meer snel genoeg, zo luidde de consensus. Peter Soonius weet waar het probleem zit. “We hebben de ambitie, maar koppelen er geen maatregelen aan. Wat er in Europa gebeurt is fantastisch, maar we moeten meer willen. Die ambitie moeten we waarmaken.” Bovagstudie voorspelt: Helft minder diesel, kwart minder benzine in 2030

In zijn slotwoord kan Bovag-voorzitter Han ten Broeke zich helemaal vinden in de visie van Natuur & Milieu. Hij herhaalt in zijn slotbetoog woorden die hij enkele dagen eerder al bij Op1 sprak: “Wij willen gas geven, maar Den Haag staat op de rem. Het kabinet zegt dat er in 2030 uitsluitend nog 100 procent elektrisch mag worden verkocht. Maar dat gaat niet gebeuren. Doordat de bijtelling elk jaar wordt verhoogd, wordt het minder aantrekkelijk om voor een elektrische auto te kiezen. Dat gaat ten koste van de tweedehandsmarkt en als er geen EV-occasionmarkt komt, gaat dat ten koste van de CO2-doelstelling. Dat is ook de reden dat EV-markt nu moet worden gestimuleerd. Ik vrees dat het kabinet straks in paniek gaat raken en dan subsidiemaatregelen gaat nemen die tegen de markt ingaan. Ik zie alweer een Outlander-scenario 2.0 opdoemen.”

En weer ontluikt de onwaarschijnlijke flirt tussen de Bovag en Natuur & Milieu als een bloem in de lentezon. Zoals Ten Broeke later zegt: “Als Bovag met Natuur & Milieu zaken kan doen, kan dat ook in Den Haag. Als daar zegenend werk voor gedaan moet worden, moeten we dat voor elkaar krijgen.”

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Bovag Brandstofdebat / Waar: 13 april, DeFabrique Utrecht / Aantal bezoekers: +/- 100 / Doelgroep: Bovag-leden.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.