D66: rekeningrijden vanaf 2025, inclusief spitsheffing

Jeroen Vos Jeroen Vos
Wat D66 betreft wordt het rekeningrijden in 2025 ingevoerd, inclusief spitsheffing. (Foto: Shutterstock (Foto: Shutterstock)

Als het aan regeringspartij D66 ligt, dan wordt het rekeningrijden in 2025 ingevoerd. Wat Tweede Kamerlid Rutger Schonis van D66 betreft wordt het tarief gebaseerd op CO2-uitstoot, plaats en het tijdstip van de reis, gecombineerd met een spitsheffing. Dat maakt D66 vandaag bekend. Hiermee voert de partij de druk op binnen de coalitie, aangezien de VVD  alleen lijkt te porren voor een andere variant, namelijk rekeningrijden specifiek voor elektrische auto’s.

In het huidige klimaatakkoord zijn drie proeven opgenomen met rekeningrijden. D66 wenst nu dat hier een vervolg aan gegeven wordt, zodat het betalen naar gebruik van de auto in 2025 kan worden ingevoerd. “Als we nu beginnen met het maken van concrete voorstellen, dan kan het volgende kabinet er direct mee aan de slag”, aldus Schonis. Naast de variant waar D66 voor pleit en de variant exclusief voor EV’s, is er nog een derde optie: rekeningrijden op basis van plaats en tijdstip, maar zonder spitsheffing.

Volgens Schonis betalen automobilisten nu alleen voor het bezit van de auto en niet voor het gebruik ervan. “Het is eerlijker om te betalen voor een auto die rijdt, dan voor een auto die stilstaat. Wat D66 betreft schaffen we de motorrijtuigenbelasting dus af.”

De Mobiliteitsalliantie lobbyt al jaren voor de invoering van betalen voor gebruik in plaats van bezit.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

D66: rekeningrijden vanaf 2025, inclusief spitsheffing | Automotive Online

D66: rekeningrijden vanaf 2025, inclusief spitsheffing

Jeroen Vos Jeroen Vos
Wat D66 betreft wordt het rekeningrijden in 2025 ingevoerd, inclusief spitsheffing. (Foto: Shutterstock (Foto: Shutterstock)

Als het aan regeringspartij D66 ligt, dan wordt het rekeningrijden in 2025 ingevoerd. Wat Tweede Kamerlid Rutger Schonis van D66 betreft wordt het tarief gebaseerd op CO2-uitstoot, plaats en het tijdstip van de reis, gecombineerd met een spitsheffing. Dat maakt D66 vandaag bekend. Hiermee voert de partij de druk op binnen de coalitie, aangezien de VVD  alleen lijkt te porren voor een andere variant, namelijk rekeningrijden specifiek voor elektrische auto’s.

In het huidige klimaatakkoord zijn drie proeven opgenomen met rekeningrijden. D66 wenst nu dat hier een vervolg aan gegeven wordt, zodat het betalen naar gebruik van de auto in 2025 kan worden ingevoerd. “Als we nu beginnen met het maken van concrete voorstellen, dan kan het volgende kabinet er direct mee aan de slag”, aldus Schonis. Naast de variant waar D66 voor pleit en de variant exclusief voor EV’s, is er nog een derde optie: rekeningrijden op basis van plaats en tijdstip, maar zonder spitsheffing.

Volgens Schonis betalen automobilisten nu alleen voor het bezit van de auto en niet voor het gebruik ervan. “Het is eerlijker om te betalen voor een auto die rijdt, dan voor een auto die stilstaat. Wat D66 betreft schaffen we de motorrijtuigenbelasting dus af.”

De Mobiliteitsalliantie lobbyt al jaren voor de invoering van betalen voor gebruik in plaats van bezit.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.