Bovag wil eenduidig beleid Europese milieuzones

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Europa kent nog geen uniform systeem voor milieuzones. (Foto: Shutterstock)

Bovag pleit voor een eenduidig en eenvoudig systeem voor milieuzones in Europa. Paul de Waal, woordvoerder van Bovag, is blij dat Nederland vanaf volgend jaar meer duidelijkheid biedt over milieuzones. Dan hanteren de Nederlandse steden, als ze voor een milieuzone kiezen, een leeftijdsgrens van de auto van 15 of 20 jaar. “Wij pleiten nu met onze partners voor een uniform systeem in Europa”, aldus de woordvoerder tegenover Automotive.Lees hier meer over de milieuzones die vanaf 2020 landelijk ingaan.

Volgens De Waal zijn Europese landen individueel van start gegaan met milieuzones. “In het ene land geldt een emissieklasse, in het andere land is leeftijd van de auto bepalend”. Volgens De Waal moet er op Europees niveau worden bepaald welke verkeersborden voor milieuzones bij een stad komen te staan. “Dit kan je vrij makkelijk centraal regelen, de Duitse vignets voor milieuzones werken ook”. De Waal heeft ook geen voorkeur, zolang het plan maar eenvoudig en eenduidig is.

“In Nederland moeten steden ook zelf overwegen of milieuzones nodig zijn. Bij politieke besluiten worden automobilisten al snel buitenspel gezet, terwijl de fijnstof in de stad voor 20 procent van auto’s komt”, aldus de woordvoerder.

Eerder al zei Wim van de Camp, CDA-Europarlementariër tegenover BNR Nieuwsradio dat de Europese lidstaten nog zelfstandig beslissen over dit onderwerp en vooralsnog weinig bereidheid tonen om samen te werken. Dit komt volgens hem ook door het verschil in autogebruik in verschillende landen. “In lidstaten zoals Nederland en Duitsland worden meer milieuzones ingesteld, dan bijvoorbeeld in Tsjechië. Landen blijven hun eigen hobby’s houden”, aldus Van de Camp.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.