Amsterdam komt met sloopregeling voor oude diesels

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De gemeente stelt 4 miljoen beschikbaar. (Foto:Shutterstock)

De gemeente Amsterdam voert een sloopregeling in voor oude diesels van voor 2005. De subsidie varieert van 500 tot 2.000 euro. Dat maakt de gemeente vandaag bekend. In totaal is er 4 miljoen euro beschikbaar gesteld.

De subsidie is aan te vragen vanaf 1 januari 2020 en geldt voor bestel- en personenauto’s. Vanaf november volgend jaar mogen dieselpersonen- en bestelauto’s van voor 2005 niet meer binnen de ring A10 rijden. Er zijn uitzonderingen voor bepaalde aangepaste voertuigen voor gehandicapten, oldtimers van 40 jaar en ouder en kampeerwagens van inwoners van een milieuzonegebied. Amsterdam kijkt nog of er nog meer ontheffingen moeten komen.

Ongeveer 8.000 Amsterdammers hebben een dieselvoertuig van voor 2005. Bij een aanvraag voor 31 maart bedraagt de subsidie 750 euro, daarna 500 euro. Voor mensen met een lager inkomen zijn er aanvullende subsidies (tot 1.250 euro). 

Keuze

Steden kunnen vanaf volgend jaar kiezen voor één van de twee milieuzones. Amsterdam kiest voor de strengste variant. De ring zelf blijft bereikbaar voor oude diesels. 

Bovag voert al weken lobby voor een sloopregeling voor oude bestelwagens.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Amsterdam komt met sloopregeling voor oude diesels | Automotive Online

Amsterdam komt met sloopregeling voor oude diesels

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De gemeente stelt 4 miljoen beschikbaar. (Foto:Shutterstock)

De gemeente Amsterdam voert een sloopregeling in voor oude diesels van voor 2005. De subsidie varieert van 500 tot 2.000 euro. Dat maakt de gemeente vandaag bekend. In totaal is er 4 miljoen euro beschikbaar gesteld.

De subsidie is aan te vragen vanaf 1 januari 2020 en geldt voor bestel- en personenauto’s. Vanaf november volgend jaar mogen dieselpersonen- en bestelauto’s van voor 2005 niet meer binnen de ring A10 rijden. Er zijn uitzonderingen voor bepaalde aangepaste voertuigen voor gehandicapten, oldtimers van 40 jaar en ouder en kampeerwagens van inwoners van een milieuzonegebied. Amsterdam kijkt nog of er nog meer ontheffingen moeten komen.

Ongeveer 8.000 Amsterdammers hebben een dieselvoertuig van voor 2005. Bij een aanvraag voor 31 maart bedraagt de subsidie 750 euro, daarna 500 euro. Voor mensen met een lager inkomen zijn er aanvullende subsidies (tot 1.250 euro). 

Keuze

Steden kunnen vanaf volgend jaar kiezen voor één van de twee milieuzones. Amsterdam kiest voor de strengste variant. De ring zelf blijft bereikbaar voor oude diesels. 

Bovag voert al weken lobby voor een sloopregeling voor oude bestelwagens.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.