RAI Vereniging: Een bizar plan

Amsterdam weert vanaf 2030 brandstofauto’s

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Milieudefensie reageert verheugd. (Foto: Shutterstock)

De gemeente Amsterdam weert met ingang van 2030 auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Dat staat in het Actieplan Schone Lucht, dat het college van B&W vandaag heeft gepresenteerd. Volgens de gemeente is de maatregel nodig om de luchtkwaliteit te verbeteren. Amsterdammers zouden gemiddeld enkele jaren korter leven door de fijnstofuitstoot. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan nog niet zeggen of de plannen van Amsterdam wettelijk zijn toegestaan, dat gaat het nu onderzoeken, zegt een woordvoerder tegen RTL Nieuws.

Onlangs werden in Amsterdam de parkeertarieven fors verhoogd.

Milieudefensie reageert verheugd op het besluit. “Amsterdam is de eerste stad die besluit naar emissieloos verkeer te gaan. Dat is nodig, want de lucht in de stad is ongezond”, stelt woordvoerder Anne Knol.    

Milieuzone

Amsterdam gaat vanaf komend jaar ook diesels van voor 2005 weren. De stad, die al milieuzones kent maar nog niet voor personenauto’s, kiest daarmee voor de strengste van de twee varianten die het kabinet vorige maand voorstelde. Vanaf 2025 moet al een groot deel van het overige gemotoriseerd vervoer in Amsterdam emissievrij zijn.

Buiten de realiteit

“Een bizar plan waarmee Amsterdam zich volledig buiten de realiteit zet”, reageert Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, op de plannen van de hoofdstad om vanaf 2030 geen diesel- of benzineauto’s meer toe te laten.

Volgens Van Eijck staan hiermee straks tienduizenden Amsterdamse gezinnen die geen geld hebben voor een nieuwe auto, in de kou. “Amsterdam is een stad waar iedereen mee moet kunnen doen, niet alleen de rijken. Vanzelfsprekend wordt in de toekomst al het vervoer emissieloos, dat moet ook en dat hebben we afgesproken in het Klimaatakkoord van Parijs. In de overgangsperiode worden komende jaren naast elektrische auto’s, ook allerlei schone (plug in) hybrides, diesel en benzineauto’s geïntroduceerd die prima passen in een stedelijk luchtbeleid.”

Ook Bovag reageert verbolgen. “Amsterdam wil de stad op slot gooien. Niet iedereen kan zich dit veroorloven. Dus je zet een hek om de stad, alleen de elite kan de stad in”, zegt woordvoerder Tom Huyskens. De brancheorganisatie ziet ook dat de er nu landelijke voorschriften zijn voor milieuzones. “En die zijn expliciet niet voor benzine-auto’s en zijn bedoeld om een einde te maken aan de lappendeken van regeltjes die steden zelf opstellen.”

In het Parool reageert ook VVD-kamerlid Remco Dijkstra op de plannen: “Er is momenteel helemaal geen wetgeving die een ban op benzineauto’s in de stad mogelijk maakt. Het kabinet heeft niet al te lang geleden een plan naar buiten gebracht om een einde te maken aan de lappendeken van milieuzones in het land, daar levert dit voorstel niet bepaald een bijdrage aan.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Amsterdam weert vanaf 2030 brandstofauto’s | Automotive Online
RAI Vereniging: Een bizar plan

Amsterdam weert vanaf 2030 brandstofauto’s

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Milieudefensie reageert verheugd. (Foto: Shutterstock)

De gemeente Amsterdam weert met ingang van 2030 auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Dat staat in het Actieplan Schone Lucht, dat het college van B&W vandaag heeft gepresenteerd. Volgens de gemeente is de maatregel nodig om de luchtkwaliteit te verbeteren. Amsterdammers zouden gemiddeld enkele jaren korter leven door de fijnstofuitstoot. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan nog niet zeggen of de plannen van Amsterdam wettelijk zijn toegestaan, dat gaat het nu onderzoeken, zegt een woordvoerder tegen RTL Nieuws.

Onlangs werden in Amsterdam de parkeertarieven fors verhoogd.

Milieudefensie reageert verheugd op het besluit. “Amsterdam is de eerste stad die besluit naar emissieloos verkeer te gaan. Dat is nodig, want de lucht in de stad is ongezond”, stelt woordvoerder Anne Knol.    

Milieuzone

Amsterdam gaat vanaf komend jaar ook diesels van voor 2005 weren. De stad, die al milieuzones kent maar nog niet voor personenauto’s, kiest daarmee voor de strengste van de twee varianten die het kabinet vorige maand voorstelde. Vanaf 2025 moet al een groot deel van het overige gemotoriseerd vervoer in Amsterdam emissievrij zijn.

Buiten de realiteit

“Een bizar plan waarmee Amsterdam zich volledig buiten de realiteit zet”, reageert Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, op de plannen van de hoofdstad om vanaf 2030 geen diesel- of benzineauto’s meer toe te laten.

Volgens Van Eijck staan hiermee straks tienduizenden Amsterdamse gezinnen die geen geld hebben voor een nieuwe auto, in de kou. “Amsterdam is een stad waar iedereen mee moet kunnen doen, niet alleen de rijken. Vanzelfsprekend wordt in de toekomst al het vervoer emissieloos, dat moet ook en dat hebben we afgesproken in het Klimaatakkoord van Parijs. In de overgangsperiode worden komende jaren naast elektrische auto’s, ook allerlei schone (plug in) hybrides, diesel en benzineauto’s geïntroduceerd die prima passen in een stedelijk luchtbeleid.”

Ook Bovag reageert verbolgen. “Amsterdam wil de stad op slot gooien. Niet iedereen kan zich dit veroorloven. Dus je zet een hek om de stad, alleen de elite kan de stad in”, zegt woordvoerder Tom Huyskens. De brancheorganisatie ziet ook dat de er nu landelijke voorschriften zijn voor milieuzones. “En die zijn expliciet niet voor benzine-auto’s en zijn bedoeld om een einde te maken aan de lappendeken van regeltjes die steden zelf opstellen.”

In het Parool reageert ook VVD-kamerlid Remco Dijkstra op de plannen: “Er is momenteel helemaal geen wetgeving die een ban op benzineauto’s in de stad mogelijk maakt. Het kabinet heeft niet al te lang geleden een plan naar buiten gebracht om een einde te maken aan de lappendeken van milieuzones in het land, daar levert dit voorstel niet bepaald een bijdrage aan.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.