Miljoenennota: mobiliteit moet slimmer en groener

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

“Om Nederland in beweging te houden moet niet alleen bestaande infrastructuur worden uitgebreid, maar moeten ook nieuwe, slimmere vormen van reizen worden geïntroduceerd.” Dat staat in de miljoenennota die vandaag tijdens Prinsjesdag is gepresenteerd. “Mensen willen zo efficiënt en comfortabel mogelijk van A naar B en daarbij soepel overstappen tussen verschillende vervoermiddelen. Welk vervoermiddel dat is, wordt steeds minder van belang. Mobiliteit wordt een dienst.”

De overheid wil op tijd klaar zijn voor ontwikkelingen als zelfrijdende auto’s, E-bikes en speed pedelecs, smart shipping, drones, energieneutrale en duurzame infrastructuur en vervoermiddelen door het tijdig aanpassen van infrastructuur en regelgeving. Voor deze aanpassingen zijn in de begroting geen nieuwe investeringen te vinden. De 6,2 miljard euro die de overheid volgend jaar uittrekt aan wegen, vaarwegen, bruggen en sluizen waren al begroot. Van dit bedrag gaat 2,6 miljard euro naar het bestaande hoofdwegennet en 2,2 miljard euro wordt gestoken in een nieuwe dienstregeling op het spoor waarbij er zes intercity’s per uur gaan rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. 

In een reactie op de miljoenennota laat de Mobiliteitsalliantie, waarin onder meer RAI Vereniging, Bovag en ANWB verenigd zijn, weten blij te zijn met de integrale aanpak die de overheid voorstaat. Maar het mobiliteitsverbond benadrukt wel dat een nieuw kabinet structureel extra geld beschikbaar moet maken voor investeringen in (duurzame) mobiliteit. Volgens de alliantie is er ten minste 1 miljard euro extra per jaar nodig om Nederland bereikbaar, economisch aantrekkelijk en leefbaar te houden.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Miljoenennota: mobiliteit moet slimmer en groener | Automotive Online

Miljoenennota: mobiliteit moet slimmer en groener

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

“Om Nederland in beweging te houden moet niet alleen bestaande infrastructuur worden uitgebreid, maar moeten ook nieuwe, slimmere vormen van reizen worden geïntroduceerd.” Dat staat in de miljoenennota die vandaag tijdens Prinsjesdag is gepresenteerd. “Mensen willen zo efficiënt en comfortabel mogelijk van A naar B en daarbij soepel overstappen tussen verschillende vervoermiddelen. Welk vervoermiddel dat is, wordt steeds minder van belang. Mobiliteit wordt een dienst.”

De overheid wil op tijd klaar zijn voor ontwikkelingen als zelfrijdende auto’s, E-bikes en speed pedelecs, smart shipping, drones, energieneutrale en duurzame infrastructuur en vervoermiddelen door het tijdig aanpassen van infrastructuur en regelgeving. Voor deze aanpassingen zijn in de begroting geen nieuwe investeringen te vinden. De 6,2 miljard euro die de overheid volgend jaar uittrekt aan wegen, vaarwegen, bruggen en sluizen waren al begroot. Van dit bedrag gaat 2,6 miljard euro naar het bestaande hoofdwegennet en 2,2 miljard euro wordt gestoken in een nieuwe dienstregeling op het spoor waarbij er zes intercity’s per uur gaan rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. 

In een reactie op de miljoenennota laat de Mobiliteitsalliantie, waarin onder meer RAI Vereniging, Bovag en ANWB verenigd zijn, weten blij te zijn met de integrale aanpak die de overheid voorstaat. Maar het mobiliteitsverbond benadrukt wel dat een nieuw kabinet structureel extra geld beschikbaar moet maken voor investeringen in (duurzame) mobiliteit. Volgens de alliantie is er ten minste 1 miljard euro extra per jaar nodig om Nederland bereikbaar, economisch aantrekkelijk en leefbaar te houden.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.