AFP: ‘Volledige top Renault betrokken bij emissiefraude’

Rob Blom Rob Blom
• Laatste update:

Ghosn zou volgens het rapport van de Franse antifraudedienst DGCCRF direct aansprakelijk zijn. Verder zou een voormalig Renault-medewerker in het rapport verklaren dat er al sinds 1990 met emissietests en uitslagen geknoeid wordt bij Renault. De Franse overheid zelf heeft nog niets naar buiten gebracht over nieuwe beschuldigingen.    

Groupe Renault laat in een officieel statement weten niet te inhoudelijk te kunnen reageren op de beschuldigingen. “Het onderzoek loopt nog en we hebben zelf geen inzage in de documenten waar de Franse media uit citeren. We kunnen de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van het genoemde artikel daarom niet bevestigen”, aldus Renault. De Franse autofabrikant benadrukt in de reactie wel dat het de regels niet heeft overtreden en ontkent dat er sjoemelsoftware is gebruikt in Renault-modellen om emissies te manipuleren.

Renault Nederland bevestigt het statement desgevraagd aan Automotive.

Frauduleus emissiebeleid

De Franse autoriteiten verklaarden halverwege 2016 dat Renault geen software zou gebruiken om de emissies laag te houden. Desondanks ontdekte het DGCCRF volgens AFP en de Franse krant Libération nu toch een frauduleus emissiebeleid.

Renault wordt er, net zoals Volkswagen Groep, van beticht emissies en tests te manipuleren met software. De verdenking komt voort uit emissietests van een Franse onderzoekscommissie die te hoge uitstootwaarden bij onder de Renault Clio en Captur met een dieselmotor constateerden. 

Ook PSA Group en Fiat Chrysler worden onderzocht op emissiefraude en gisteren was er een inval bij Audi.