Europees Parlement scherpt eisen laadstations verder aan

Redactie Redactie
• Laatste update:
uiterlijk eind 2025 moeten laadstations een output hebben van minimaal 600 kW en minstens één laadpunt met een output van minstens 300 kW (foto: Shutterstock)

Er moeten niet alleen laadstations voor EV’s komen op elke 60 kilometer van het hoofdwegennet, zoals de Europese Commissie had voorgesteld, die laadpunten moeten ook nog eens uiterlijk eind 2025 een output hebben van minimaal 600 kW en minstens één laadpunt met een output van minstens 300 kW, dubbel zoveel als de Brusselse voorstellen.

Ook wil het EP dat er elke 100 kilometer een vulstation voor waterstof komt terwijl de Commissie nog uitging van 150 kilometer. Dat zou ook al in 2028 gerealiseerd moeten zijn, drie jaar eerder dan de oorspronkelijke voorstellen. Verder moeten de 27 lidstaten uiterlijk in 2024 hun plannen bekendmaken hoe ze aan de vastgestelde nationale minimumeisen voor laadinfrastructuur denken te voldoen.

AFIR

Dat heeft het EP besloten tijdens de behandeling van de Commissie-voorstellen voor de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR). Een andere eis is dat laad- en vulstations toegankelijk moeten zijn voor voertuigen van alle merken en dat er ook makkelijk afgerekend kan worden. De laadpunten moeten, wat het EP betreft, de prijs per kWh of per kg vermelden ‘en die prijzen moeten betaalbaar en vergelijkbaar zijn.’

In 2027 moet er bovendien toegang zijn tot een database over alternatieve brandstoffen met informatie over de beschikbaarheid, de wachttijden en de prijzen bij de verschillende stations in heel Europa. Wil je alles weten over elektrische mobiliteit? Kom naar de Fleet Expo 2022

Green Deal

De Duitse rapporteur voor de AFIR Ismail Ertug: “Op dit moment hebben we 377 duizend laadstations in de EU maar dat is maar de helft van wat er bereikt had kunnen zijn als de EU-landen zich aan hun beloften hadden gehouden. We hebben vijf of zes jaar verloren. We moeten deze decarbonisatie flessenhals aanpassen en snel de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen uitrollen om de Green Deal te redden.” In die Green Deal, een taak van de Nederlandse EU-commissaris Frans Timmermans, heeft de Commissie uitgestippeld hoe Europa in 2050 klimaatneutraal moet worden.

Ertug wijst er verder nog op dat de voorstellen zijn gegoten in de vorm van een Regulering. Zo’n Europese wetgeving wordt direct na finale goedkeuring van kracht in de hele EU, in tegenstelling tot een richtlijn die eerst in nationale wetgeving moet worden omgezet. 

Volgens het Europese verbond van autofabrikanten Acea is het Laadpaalbesluit van het Europees Parlement een goeie eerste stap maar verzorgt slechts ‘minimale infrastructuur.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Europees Parlement scherpt eisen laadstations verder aan | Automotive Online

Europees Parlement scherpt eisen laadstations verder aan

Redactie Redactie
• Laatste update:
uiterlijk eind 2025 moeten laadstations een output hebben van minimaal 600 kW en minstens één laadpunt met een output van minstens 300 kW (foto: Shutterstock)

Er moeten niet alleen laadstations voor EV’s komen op elke 60 kilometer van het hoofdwegennet, zoals de Europese Commissie had voorgesteld, die laadpunten moeten ook nog eens uiterlijk eind 2025 een output hebben van minimaal 600 kW en minstens één laadpunt met een output van minstens 300 kW, dubbel zoveel als de Brusselse voorstellen.

Ook wil het EP dat er elke 100 kilometer een vulstation voor waterstof komt terwijl de Commissie nog uitging van 150 kilometer. Dat zou ook al in 2028 gerealiseerd moeten zijn, drie jaar eerder dan de oorspronkelijke voorstellen. Verder moeten de 27 lidstaten uiterlijk in 2024 hun plannen bekendmaken hoe ze aan de vastgestelde nationale minimumeisen voor laadinfrastructuur denken te voldoen.

AFIR

Dat heeft het EP besloten tijdens de behandeling van de Commissie-voorstellen voor de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR). Een andere eis is dat laad- en vulstations toegankelijk moeten zijn voor voertuigen van alle merken en dat er ook makkelijk afgerekend kan worden. De laadpunten moeten, wat het EP betreft, de prijs per kWh of per kg vermelden ‘en die prijzen moeten betaalbaar en vergelijkbaar zijn.’

In 2027 moet er bovendien toegang zijn tot een database over alternatieve brandstoffen met informatie over de beschikbaarheid, de wachttijden en de prijzen bij de verschillende stations in heel Europa. Wil je alles weten over elektrische mobiliteit? Kom naar de Fleet Expo 2022

Green Deal

De Duitse rapporteur voor de AFIR Ismail Ertug: “Op dit moment hebben we 377 duizend laadstations in de EU maar dat is maar de helft van wat er bereikt had kunnen zijn als de EU-landen zich aan hun beloften hadden gehouden. We hebben vijf of zes jaar verloren. We moeten deze decarbonisatie flessenhals aanpassen en snel de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen uitrollen om de Green Deal te redden.” In die Green Deal, een taak van de Nederlandse EU-commissaris Frans Timmermans, heeft de Commissie uitgestippeld hoe Europa in 2050 klimaatneutraal moet worden.

Ertug wijst er verder nog op dat de voorstellen zijn gegoten in de vorm van een Regulering. Zo’n Europese wetgeving wordt direct na finale goedkeuring van kracht in de hele EU, in tegenstelling tot een richtlijn die eerst in nationale wetgeving moet worden omgezet. 

Volgens het Europese verbond van autofabrikanten Acea is het Laadpaalbesluit van het Europees Parlement een goeie eerste stap maar verzorgt slechts ‘minimale infrastructuur.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.