25 Jaar Automotive | Van nieuwkomer tot marktleider
Het aardige van een gedrukt magazine is dat het colofon ook na een kwarteeuw nog keurig weergeeft wie er van aan de wieg stonden. Hoofdredacteur van de eerste editie van Automotive was de in 2011 overleden Gert Enklaar, die de titel in 1996 met twee compagnons oprichtte als tegenhanger van het kort ervoor aan Kluwer verkochte Automobiel Management. Volgens Ron Brokking, van 1999 tot 2012 uitgever bij RAI Langfords, was het Enklaar die bedacht dat het nieuwe vakblad geen krant, maar een full colour magazine moest worden. “Bij Amsterdam RAI wilden we in die tijd rond alle belangrijkste beurzen ook een periodiek vakblad maken om het hele jaar door in contact te zijn met stakeholders. Als vakblad rond de AutoRAI en AutovakRAI hebben we daarvoor het initiatief van Enklaar omarmd.”
Beperkte vrijheid
De eerste jaren werd Automotive gemaakt door een club van freelance redacteuren, die elk met hun eigen expertise hun deel van de branche bestreken. “Het doel was vanaf dag één om een echt journalistiek product te maken”, zegt Brokking. “Maar in de praktijk was de redactionele vrijheid beperkt, doordat Enklaar tegelijk een pr-bureau runde dat de RAI Vereniging en een aantal importeurs als klant had. In 2000 hebben we daarom de drie oprichters uitgekocht en Jaap Rijlaarsdam aangesteld als hoofdredacteur en Ric van Vugt als commercieel manager.”
Vanaf dag één was het doel om er een journalistiek product van te maken
Vanaf dat moment begon Automotive aan een gestage groei. Met de aanstelling van enkele vaste redacteuren en een scherpere journalistieke koers veroverde het blad binnen enkele jaren een toonaangevende positie in de branche. In 2002 werd de spin-off Fleetmotive gelanceerd, een vakblad over wagenparkbeheer, in 2003 volgde de Automotive Manager van het Jaar verkiezing en in 2006 de vacaturebank Jobmotive. Brokking: “Echt alle lof voor Ric en Jaap, die het merk met hard werken en veel nieuwe initiatieven op de kaart hebben gezet.” Ook commercieel ging het Automotive na een verlieslatende beginperiode inmiddels voor de wind. Brokking “Door altijd bovenop het nieuws zitten en dankzij een netwerk van goede informanten kreeg het blad autoriteit in de branche. Daardoor kreeg het een steeds grote schare lezers en adverteerders.”
Zwaar weer
Door de opkomst van internet, de opmars van techbedrijven in onlinemarketing en de financiële crisis, die de autobranche en de advertentiemarkt hard raakte, kwam RAI Langfords in 2009 in zwaar weer terecht en werd Automotive uiteindelijk verkocht aan het zittende management. Dat verlegde de koers naar online first: de website automotive-online.nl werd het centrale platform, waaraan behalve het blad ook steeds meer andere diensten werden geknoopt: een kennisbank, doelgroep- en netwerkevenementen en sinds 2016 een Nationaal Automotive Congres.
Brokking “Uiteraard ben ik het ook na de verkoop blijven volgen en het DNA is hetzelfde is gebleven. Niemand zit zo bezeten boven op het nieuws als de mensen bij Automotive. Dat is altijd zo geweest en zo hoort het ook. Het is uitstekend om vrienden te hebben in de branche en het is nog fijner als ze adverteren. Maar het belangrijkste is je journalistieke onafhankelijkheid. Als er ergens stront aan de knikker is dan moet je er over kunnen schrijven. Anders houd je het geen 25 jaar vol.”