5 vragen aan Martin Kaspers, voormalig directeur PSA Retail:

Voormalig PSA Retail-directeur Kaspers: ‘Ik lag wel eens wakker van hoe hard we groeiden’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Martin Kaspers heeft een hectische maar mooie tijd beleefd bij PSA Retail. (Foto: Martin Kaspers)

 Waarom gaat u weg bij PSA Retail?

“Vooropgesteld: het was een heel mooie opdracht om zo’n bedrijf op te bouwen. Het was een unieke kans om in een corporate omgeving een nieuw bedrijf op te zetten. We hebben net de integratie met Opel afgerond. Dat zette me al aan het denken: wat is de volgende stap? Ook in het licht van de integratie met FCA, dacht ik: ik moet nu kiezen of ik iets anders wil doen, want als die fusie er komt wil ik niet halverwege het integratieproces afhaken. Na de piek door de integratie van Opel kwam corona en kreeg ik de tijd om daar meer over na te denken. Je neemt dan toch automatisch meer afstand. Toen hebben we de knoop definitief doorgehakt.”

Was er geen mogelijkheid bij PSA, in een andere rol of functie?

“Ongetwijfeld, maar daar heb ik nu bijna vier jaar gewerkt en ik denk dat ik me meer thuis voel in een lokale, ondernemende organisatie. Dat was PSA Retail ook.”

U heeft bij Euromaster en Pon gewerkt, en bij PSA bracht u het universele en merkkanaal bij elkaar. Groeien deze werelden naar elkaar toe?

“Dat weet ik niet. Bij Euromaster hebben we de markt van leaseonderhoud – voor nieuwe auto’s dus – onderzocht. Dan heb je het over 800 duizend auto’s, waar je veel meer werk voor moet verzetten – denk aan fabrieksgarantie, het bijhouden van de technologische ontwikkelingen en het verwerken van recalls – dan voor oudere auto’s. Terwijl die laatste markt juist tien keer zo groot is. Dus waarom zou je als universeel nieuwe auto’s willen? Voor dealers geldt dat andersom. Ze zijn gewend aan die structuur, die echt wezenlijk anders is. Een universeel concept kun je daar niet zomaar even bij doen.”

Het opzetten van de distributietak Distrigo ging niet zonder wrijving, bijvoorbeeld met de dealernetwerken. Hoe hectisch was de afgelopen periode?

“We begonnen in 2016 met een eenvoudig plan: het opzetten van een logistieke keten die de onderdelendistributie voor zijn rekening nam voor zowel de IAM als OEM delen (respectievelijk universele en merk-onderdelen, red). Ik startte letterlijk alleen en had in het begin een aantal Franse consultants ter ondersteuning. Het oorspronkelijke plan was om alles te outsourcen, maar dat paste niet binnen het budget. Dus werd het echt een eigen bedrijf. De eerste veertig mensen heb ik zelf binnengehaald.”

Ik startte alleen, met een aantal Franse consultants ter ondersteuning

“Natuurlijk ontstond er in die tijd wrijving met de dealers: We hadden opstartproblemen en gingen naar een nieuwe margestructuur. Toen stonden we tijdens presentaties bij wijze van spreken eieren en tomaten te ontwijken en zaten we soms wel even met de handen in het haar. Maar inmiddels staat er een solide bedrijf. Later zagen de dealers ook beter in welke plannen PSA met zijn distributietak heeft. Inmiddels leveren we ook allang niet meer alleen de eigen onderdelen, maar ook die van andere aftermarket spelers als Valeo en SKF.”

“De druk is in al die jaren continu aanwezig gebleven. Bij de integratie van Opel groeiden we ineens zo hard, met meer dan 60 procent, dat er een extern recruitmentbureau nodig was. Toen heb ik wel wakker gelegen: als je wel de omzet hebt maar niet de mensen, ploft het model zo in elkaar. Wat ik van deze tijd vooral heb geleerd: hoe uitdagend het probleem ook is, met de juiste mensen en inzet vind je altijd een oplossing.”

Wat gaat u nu doen?

“Dat weet ik nog niet. Ook niet of het binnen of buiten de branche is. Als ik zie wat er voor investeringsmogelijkheden zijn bij techbedrijven als Uber en Takeaway, dan lijkt me dat ook wel wat. Maar de dynamiek in de autobranche blijft voor mij heel aantrekkelijk. Er komen ook heel veel veranderingen aan, juist op technologisch vlak en ook het retailmodel verandert. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van internetverkoop en private lease. Daar wil ik ook wel bij zijn. Ik ga daar nu rustig over nadenken en vooral heel veel oriënterende gesprekken voeren. Ik houd er in ieder geval wel van om niet meteen in de comfortzone te zitten: het moet ondernemend en uitdagend zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Voormalig PSA Retail-directeur Kaspers: ‘Ik lag wel eens wakker van hoe hard we groeiden’ | Automotive Online
5 vragen aan Martin Kaspers, voormalig directeur PSA Retail:

Voormalig PSA Retail-directeur Kaspers: ‘Ik lag wel eens wakker van hoe hard we groeiden’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Martin Kaspers heeft een hectische maar mooie tijd beleefd bij PSA Retail. (Foto: Martin Kaspers)

 Waarom gaat u weg bij PSA Retail?

“Vooropgesteld: het was een heel mooie opdracht om zo’n bedrijf op te bouwen. Het was een unieke kans om in een corporate omgeving een nieuw bedrijf op te zetten. We hebben net de integratie met Opel afgerond. Dat zette me al aan het denken: wat is de volgende stap? Ook in het licht van de integratie met FCA, dacht ik: ik moet nu kiezen of ik iets anders wil doen, want als die fusie er komt wil ik niet halverwege het integratieproces afhaken. Na de piek door de integratie van Opel kwam corona en kreeg ik de tijd om daar meer over na te denken. Je neemt dan toch automatisch meer afstand. Toen hebben we de knoop definitief doorgehakt.”

Was er geen mogelijkheid bij PSA, in een andere rol of functie?

“Ongetwijfeld, maar daar heb ik nu bijna vier jaar gewerkt en ik denk dat ik me meer thuis voel in een lokale, ondernemende organisatie. Dat was PSA Retail ook.”

U heeft bij Euromaster en Pon gewerkt, en bij PSA bracht u het universele en merkkanaal bij elkaar. Groeien deze werelden naar elkaar toe?

“Dat weet ik niet. Bij Euromaster hebben we de markt van leaseonderhoud – voor nieuwe auto’s dus – onderzocht. Dan heb je het over 800 duizend auto’s, waar je veel meer werk voor moet verzetten – denk aan fabrieksgarantie, het bijhouden van de technologische ontwikkelingen en het verwerken van recalls – dan voor oudere auto’s. Terwijl die laatste markt juist tien keer zo groot is. Dus waarom zou je als universeel nieuwe auto’s willen? Voor dealers geldt dat andersom. Ze zijn gewend aan die structuur, die echt wezenlijk anders is. Een universeel concept kun je daar niet zomaar even bij doen.”

Het opzetten van de distributietak Distrigo ging niet zonder wrijving, bijvoorbeeld met de dealernetwerken. Hoe hectisch was de afgelopen periode?

“We begonnen in 2016 met een eenvoudig plan: het opzetten van een logistieke keten die de onderdelendistributie voor zijn rekening nam voor zowel de IAM als OEM delen (respectievelijk universele en merk-onderdelen, red). Ik startte letterlijk alleen en had in het begin een aantal Franse consultants ter ondersteuning. Het oorspronkelijke plan was om alles te outsourcen, maar dat paste niet binnen het budget. Dus werd het echt een eigen bedrijf. De eerste veertig mensen heb ik zelf binnengehaald.”

Ik startte alleen, met een aantal Franse consultants ter ondersteuning

“Natuurlijk ontstond er in die tijd wrijving met de dealers: We hadden opstartproblemen en gingen naar een nieuwe margestructuur. Toen stonden we tijdens presentaties bij wijze van spreken eieren en tomaten te ontwijken en zaten we soms wel even met de handen in het haar. Maar inmiddels staat er een solide bedrijf. Later zagen de dealers ook beter in welke plannen PSA met zijn distributietak heeft. Inmiddels leveren we ook allang niet meer alleen de eigen onderdelen, maar ook die van andere aftermarket spelers als Valeo en SKF.”

“De druk is in al die jaren continu aanwezig gebleven. Bij de integratie van Opel groeiden we ineens zo hard, met meer dan 60 procent, dat er een extern recruitmentbureau nodig was. Toen heb ik wel wakker gelegen: als je wel de omzet hebt maar niet de mensen, ploft het model zo in elkaar. Wat ik van deze tijd vooral heb geleerd: hoe uitdagend het probleem ook is, met de juiste mensen en inzet vind je altijd een oplossing.”

Wat gaat u nu doen?

“Dat weet ik nog niet. Ook niet of het binnen of buiten de branche is. Als ik zie wat er voor investeringsmogelijkheden zijn bij techbedrijven als Uber en Takeaway, dan lijkt me dat ook wel wat. Maar de dynamiek in de autobranche blijft voor mij heel aantrekkelijk. Er komen ook heel veel veranderingen aan, juist op technologisch vlak en ook het retailmodel verandert. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van internetverkoop en private lease. Daar wil ik ook wel bij zijn. Ik ga daar nu rustig over nadenken en vooral heel veel oriënterende gesprekken voeren. Ik houd er in ieder geval wel van om niet meteen in de comfortzone te zitten: het moet ondernemend en uitdagend zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.