Het jaar 2019 in beeld

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Meest gelezen

In 2019 werd onze website Automotive-online 3,2 miljoen keer bezocht, goed voor 5,9 miljoen pageviews. De meest gelezen berichten draaiden om Stern (14 van de 200 best gelezen artikelen), Van Mossel en Tesla (8 keer in de top 200). Het meest gelezen bericht: het CAO-akkoord in de sector Metaal & Techniek (22 duizend pageviews), gevolg door het bericht dat leasemaatschappijen zelf Tesla’s gingen afleveren.

Hieronder per categorie het best gelezen artikel.

Merkkanaal /Van Mossel koopt groot deel Automotions Groep
Universelen / Faillissement Autoservice Reeuwijk, eigenaar overleden
Occasions / Inval bij vier autobedrijven op verdenking witwassen
Aftermarket / Roetdeeltjesteller vanaf 2021 vereist bij APK-keuring
Leasing / Leasemaatschappijen gaan Tesla’s zelf afleveren na klachten berijders
Schade  / Nieuwe CAO Metaal & Techniek: 8% loonsverhoging
Politiek / Verhoging bijtelling EV’s in Belastingplan 2020
Internationaal / Opel dreigt verloren te gaan bij fusie PSA-FCA’
Columns / Paul de Vries | Koopavond

Wokken

De RDW schakelt over op horizontaal toezicht bij zowel WOK-keuring (schadeherstelbedrijven) als voertuigidentificatie bij import (importerend bedrijf). De dienst start pilots waarbij het toezicht houdt en steekproefsgewijs controleert. De capaciteit die vrijkomt kan dan worden gebruikt om bpm-taxaties bij import te controleren; daar wordt de RDW verantwoordelijk voor. Staatssecretaris Menno Snel hoopt zo het aantal rechtszaken te verminderen (en meer bpm op te halen). Overigens wordt er eerst nog onderzoek gedaan of de RDW berekend is op deze taak.

Oude familiebanden

fiat peugeot fusie foto shutterstockVoor fabrikant FCA is het de komende jaren buigen of barsten. Het bedrijf maakt weliswaar winst, maar investeert al jaren structureel minder in nieuwe producten dan de concurrentie, waardoor merken als Fiat en Alfa Romeo zienderogen terrein verloren. En dus werd er wanhopig gezocht naar een fusiepartner. Dat leek eerst Renault te worden, maar de Franse overheid gooide roet in het eten. Uiteindelijk werd in PSA een partner gevonden. De combinatie wordt de vierde grootste fabrikant ter wereld, met een totale jaarverkoop van 8,7 miljoen voertuigen. Maar de weg naar succes is lang en hobbelig. Het zou wel eens kunnen helpen dat de families Agnelli en Peugeot elkaar lang en goed kennen.

Van Mossel dendert door (VII)

p31 eric berkhofWaar veel dealergroepen het afgelopen jaar pas op de plaats maakten, ging de Van Mossel Groep voor het zevende (!) jaar op rij in volle vaart door. Zo kocht het onder meer een deel van Automotions Groep. Ook deed Van Mossel tevergeefs een bod op Stern, vooral vanwege de leaseportefeuille. In Nederland is het bedrijf zo goed als uit gewinkeld. In België staat er nog wel veel op het verlanglijstje én doel is ook de truckmarkt te betreden. Van Mossel brak afgelopen jaar door de grens van 2 miljard euro omzet en nadert daarmee de top van de ranglijst van Europese retailers. Topman Eric Berkhof hoopt de komende jaren met 30 procent per jaar te kunnen blijven groeien.

Carglass terug bij glas

Het was een groeimarkt zonder weerga want bijna iedere auto heeft meerdere kleine schades. En Carglass had al het klantcontact. Succes leek verzekerd toen de glasketen in 2016 ook kleine schades ging repareren. De rest van de schadebranche keek het met argusogen aan. Maar na drie jaar proberen, besloot Carglass ermee te stoppen. “Het volume blijft achter op de verwachtingen en de service rendeert onvoldoende”, meldt Willem Mes, directeur operations bij Carglass. Alle aandacht kan nu naar kalibratie; door de opmars van ADAS-systemen groeit de vraag naar kalibratieservice hard en is steeds meer (merk)specialistische kennis vereist.

Leasedeal 

stern lease naar ald“Dit is precies de deal die ik voor ogen had”, meldde Stern-ceo Henk van der Kwast bij de overname van Stern Lease door ALD Automotive. De verkoop van de aandelen van Stern Lease levert Stern ruim 89 miljoen op, waar onder aan de streep een kleine dertig miljoen overbleef. Geld dat grotendeels in de zakken van de aandeelhouders verdween. Een ander deel wordt door Stern gebruik om het bedrijf versneld te digitaliseren, het dealernetwerk te optimaliseren (lees: af te slanken) en Stern Point uit te breiden tot ‘een netwerk van nationale relevantie’. Het zal nodig zijn want de winst staat hevig onder druk. In de eerste drie kwartalen werd 0,9 miljoen euro winst gerealiseerd.

 Rollende koppen

berthoeckhardt 123Het gebeurt niet vaak in de autobranche dat er een compliance onderzoek plaatsvindt en daarom trok die bij Bovemij veel aandacht. Eerst verliet Coen Post het bedrijf. Maar vooral toen eind zomer Bertho Eckhardt meldde op te stappen vanwege het onderzoek, was de commotie groot. Het was de inleiding van een uiterst pijnlijke episode voor Bovag en voor Eckhardt, die hiermee al zijn Bovag-gerelateerde functies verliest: bij Innovam, ARN en VNO-NCW.

Het onderzoek is inmiddels afgerond en over de periode van 2014-2018 blijken er inderdaad compliance-regels te zijn geschonden met name de commerciële uitgaven en vastgoedbeleggingen. Bovemij komt met een verbeterplan en neemt een functionaris compliance in dienst. Of er nog strafrechtelijke stappen ondernomen worden, moet het OM nog bepalen. Topman René Leander blijft in ieder geval op zijn plek, zuslief Renate besloot wel bij het bedrijf te vertrekken.

ACM (te) kort door de bocht

Dat veel relatief kleine herstelbedrijven het moeilijk hebben komt niet door de verzekeraars, maar door de ontwikkelingen in de markt. Dat is de conclusie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onderzocht of de rol van verzekeraars in de schademarkt niet te dominant is. Nee dus, concludeert ACM. Die conclusie wordt in de schadewereld van diverse kanten betwist. Verzekeraars hebben een flinke vinger in de pap met hun sturingsconcepten, reageert onderzoeker Arno Onink van Trend-RX. “Tel je de bruto premieomzet van de grootste vier verzekeraars bij elkaar op, dan kom je op een marktaandeel van 71 procent”, rekent Onink uit. “Onbegrijpelijk dat de ACM zegt dat er sinds het vorige onderzoek in 2008 weinig is veranderd.”

Verwelkte rozen

tesla model 3 foto teslaDat snelle groei niet altijd rozengeur en maneschijn betekent, bewees Tesla dit jaar. Het bedrijf verkoopt ongelofelijk veel (gesubsidieerde) auto’s in Nederland. En gelukkig voor het bedrijf heeft het nauwelijks servicemedewerkers in dienst, want die hadden anders nu overspannen thuis gezeten.  Leasemaatschappijen besloten dit jaar zelf maar de Model 3 af te leveren, na een groot aantal klachten van leaserijders. Televisieprogramma Kassa bracht naar buiten dat er soms maanden op onderdelen moet worden gewacht en dat de serviceafdeling (die er dus toch wel is) slecht bereikbaar is. En Teslataxi-chauffeurs gingen naar de rechter omdat ze vaker in de garage staan dan op Schiphol. Zij willen hun geld terug. Natuurlijk vroegen wij als vakpers Tesla om uitleg, maar de persafdeling is alleen bereikbaar in geval van vragen over de eigen euforische perscommuniqués. 

Partspoint goes USA

partspoin allianceAutobinck verkocht onderdelentak Partspoint Groep aan de Amerikaanse onderdelenreus Genuine Parts Company. De versnellende consolidatie van de Europese aftermarket maakte aansluiting bij een grotere partner gewenst, aldus Partspoint-ceo Cor Baltus. Volgens hem is verdere groei makkelijker en kan het nodige worden geïnvesteerd in marketing en IT. Na de verkoop van Parstpoint wil Autobinck zich steeds meer manifesteren als internationaal mobiliteitsbedrijf. De ruim honderd miljoen euro die het verdiende met de verkoop van de onderdelendochter moet daar een handje bij helpen.

Carrousel / Aftermarket

Rita Schepers verliet na jaren trouwen dienst Achmea voor dealerholding Wensink, waar ze de uitbouw van de schadetak gaat vormgeven. Schepers volgde Gerard Hoefakkers op, die begin dit jaar op 52-jarige leeftijd overleed. Ook in lakkenland was er een transfer. Oud-Metalak directeur Bas van de Ven is de nieuwe baas van Axalta Nederland. En begin dit jaar ging Pim de Ridder, oprichter van Automotive Glass Europe, met pensioen. 

Betere wereld

Minder ongelukken, minder doden en meer comfort. Dat is de belofte van de nieuwe generatie rijhulpsystemen te promoten. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat toog naar Eindhoven om daar vlak voor de zomer het ADAS convenant te tekenen. Dat deden ook 41 bedrijven en branchepartijen: van Bovag tot Focwa, RAI Vereniging, ANWB, Carglass en VOC. Hoog op de wensenlijst van de branche staat een centrale registratie van voertuigen die met ADAS zijn uitgerust. Op de verlanglijst van de minister staat een hogere verkeersveiligheid en minder verkeersdoden en – gewonden. 

adas vermoeidheid shutterstock 704049511Wat de ADAS-belofte voor de autobranche inhoudt, is lastiger te bepalen. Onderzoek van Bovag voorspelt dat de schadesector in 2030 rekening moet houden met een daling van het aantal schades van tenminste 23 procent. Daarbij worden onderdelen duurder, het aantal werkplaatsuren stijgt en er is meer specialistische kennis nodig. Kortom: er liggen fikse uitdagen te wachten, want let op, in 2025 zal de helft van het wagenparkaandeel met ADAS zijn uitgerust.    

Carrousel / Leasing

Norbert van den Eijnden (ceo Alphabet International) en Luuk van Halder (coo Alphabet Nederland) kondigden beiden dit jaar hun vertrek bij de leasemaatschappij aan. Van Halder werd opgevolgd door Jules Blijde. Bij Athlon werd Peter Derks (cco Athlon International) opgevolgd door Athlon Nederland-directeur Marchel Koops, die op zijn beurt opgevolgd werd door Jean-Pierre Vissers. En Hilda Boerma werd commercieel directeur bij Mobility Service Nederland. Frank van Klink vertrok als directeur van XLLease, dat inmiddels onderdeel is van VWPFS. Voor Mas van Steenis was na de reorganisatie geen plek meer bij Terberg Business Lease en werd commercieel directeur bij Bovemij. Carel Bal van ALD ging dit jaar met pensioen.

Gas erop

gaspedaalDe achterstand ten opzichte van Marktplaats (omzet circa 50 miljoen euro) en vooral grote concurrent Autoscout24 (omzet circa 30 miljoen) leek onoverbrugbaar voor Autotrack (omzet 9 miljoen euro). Maar na de overname van Gaspedaal en Autowereld – die vooral in bereik enorm groot zijn – denkt Autotrack weer terug in de race te zijn. De omzet moet de komende jaren groeien naar 20 miljoen euro, geld dat voornamelijk afgesnoept zal moeten worden bij Autoscout24.   

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Het jaar 2019 in beeld | Automotive Online

Het jaar 2019 in beeld

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Meest gelezen

In 2019 werd onze website Automotive-online 3,2 miljoen keer bezocht, goed voor 5,9 miljoen pageviews. De meest gelezen berichten draaiden om Stern (14 van de 200 best gelezen artikelen), Van Mossel en Tesla (8 keer in de top 200). Het meest gelezen bericht: het CAO-akkoord in de sector Metaal & Techniek (22 duizend pageviews), gevolg door het bericht dat leasemaatschappijen zelf Tesla’s gingen afleveren.

Hieronder per categorie het best gelezen artikel.

Merkkanaal /Van Mossel koopt groot deel Automotions Groep
Universelen / Faillissement Autoservice Reeuwijk, eigenaar overleden
Occasions / Inval bij vier autobedrijven op verdenking witwassen
Aftermarket / Roetdeeltjesteller vanaf 2021 vereist bij APK-keuring
Leasing / Leasemaatschappijen gaan Tesla’s zelf afleveren na klachten berijders
Schade  / Nieuwe CAO Metaal & Techniek: 8% loonsverhoging
Politiek / Verhoging bijtelling EV’s in Belastingplan 2020
Internationaal / Opel dreigt verloren te gaan bij fusie PSA-FCA’
Columns / Paul de Vries | Koopavond

Wokken

De RDW schakelt over op horizontaal toezicht bij zowel WOK-keuring (schadeherstelbedrijven) als voertuigidentificatie bij import (importerend bedrijf). De dienst start pilots waarbij het toezicht houdt en steekproefsgewijs controleert. De capaciteit die vrijkomt kan dan worden gebruikt om bpm-taxaties bij import te controleren; daar wordt de RDW verantwoordelijk voor. Staatssecretaris Menno Snel hoopt zo het aantal rechtszaken te verminderen (en meer bpm op te halen). Overigens wordt er eerst nog onderzoek gedaan of de RDW berekend is op deze taak.

Oude familiebanden

fiat peugeot fusie foto shutterstockVoor fabrikant FCA is het de komende jaren buigen of barsten. Het bedrijf maakt weliswaar winst, maar investeert al jaren structureel minder in nieuwe producten dan de concurrentie, waardoor merken als Fiat en Alfa Romeo zienderogen terrein verloren. En dus werd er wanhopig gezocht naar een fusiepartner. Dat leek eerst Renault te worden, maar de Franse overheid gooide roet in het eten. Uiteindelijk werd in PSA een partner gevonden. De combinatie wordt de vierde grootste fabrikant ter wereld, met een totale jaarverkoop van 8,7 miljoen voertuigen. Maar de weg naar succes is lang en hobbelig. Het zou wel eens kunnen helpen dat de families Agnelli en Peugeot elkaar lang en goed kennen.

Van Mossel dendert door (VII)

p31 eric berkhofWaar veel dealergroepen het afgelopen jaar pas op de plaats maakten, ging de Van Mossel Groep voor het zevende (!) jaar op rij in volle vaart door. Zo kocht het onder meer een deel van Automotions Groep. Ook deed Van Mossel tevergeefs een bod op Stern, vooral vanwege de leaseportefeuille. In Nederland is het bedrijf zo goed als uit gewinkeld. In België staat er nog wel veel op het verlanglijstje én doel is ook de truckmarkt te betreden. Van Mossel brak afgelopen jaar door de grens van 2 miljard euro omzet en nadert daarmee de top van de ranglijst van Europese retailers. Topman Eric Berkhof hoopt de komende jaren met 30 procent per jaar te kunnen blijven groeien.

Carglass terug bij glas

Het was een groeimarkt zonder weerga want bijna iedere auto heeft meerdere kleine schades. En Carglass had al het klantcontact. Succes leek verzekerd toen de glasketen in 2016 ook kleine schades ging repareren. De rest van de schadebranche keek het met argusogen aan. Maar na drie jaar proberen, besloot Carglass ermee te stoppen. “Het volume blijft achter op de verwachtingen en de service rendeert onvoldoende”, meldt Willem Mes, directeur operations bij Carglass. Alle aandacht kan nu naar kalibratie; door de opmars van ADAS-systemen groeit de vraag naar kalibratieservice hard en is steeds meer (merk)specialistische kennis vereist.

Leasedeal 

stern lease naar ald“Dit is precies de deal die ik voor ogen had”, meldde Stern-ceo Henk van der Kwast bij de overname van Stern Lease door ALD Automotive. De verkoop van de aandelen van Stern Lease levert Stern ruim 89 miljoen op, waar onder aan de streep een kleine dertig miljoen overbleef. Geld dat grotendeels in de zakken van de aandeelhouders verdween. Een ander deel wordt door Stern gebruik om het bedrijf versneld te digitaliseren, het dealernetwerk te optimaliseren (lees: af te slanken) en Stern Point uit te breiden tot ‘een netwerk van nationale relevantie’. Het zal nodig zijn want de winst staat hevig onder druk. In de eerste drie kwartalen werd 0,9 miljoen euro winst gerealiseerd.

 Rollende koppen

berthoeckhardt 123Het gebeurt niet vaak in de autobranche dat er een compliance onderzoek plaatsvindt en daarom trok die bij Bovemij veel aandacht. Eerst verliet Coen Post het bedrijf. Maar vooral toen eind zomer Bertho Eckhardt meldde op te stappen vanwege het onderzoek, was de commotie groot. Het was de inleiding van een uiterst pijnlijke episode voor Bovag en voor Eckhardt, die hiermee al zijn Bovag-gerelateerde functies verliest: bij Innovam, ARN en VNO-NCW.

Het onderzoek is inmiddels afgerond en over de periode van 2014-2018 blijken er inderdaad compliance-regels te zijn geschonden met name de commerciële uitgaven en vastgoedbeleggingen. Bovemij komt met een verbeterplan en neemt een functionaris compliance in dienst. Of er nog strafrechtelijke stappen ondernomen worden, moet het OM nog bepalen. Topman René Leander blijft in ieder geval op zijn plek, zuslief Renate besloot wel bij het bedrijf te vertrekken.

ACM (te) kort door de bocht

Dat veel relatief kleine herstelbedrijven het moeilijk hebben komt niet door de verzekeraars, maar door de ontwikkelingen in de markt. Dat is de conclusie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onderzocht of de rol van verzekeraars in de schademarkt niet te dominant is. Nee dus, concludeert ACM. Die conclusie wordt in de schadewereld van diverse kanten betwist. Verzekeraars hebben een flinke vinger in de pap met hun sturingsconcepten, reageert onderzoeker Arno Onink van Trend-RX. “Tel je de bruto premieomzet van de grootste vier verzekeraars bij elkaar op, dan kom je op een marktaandeel van 71 procent”, rekent Onink uit. “Onbegrijpelijk dat de ACM zegt dat er sinds het vorige onderzoek in 2008 weinig is veranderd.”

Verwelkte rozen

tesla model 3 foto teslaDat snelle groei niet altijd rozengeur en maneschijn betekent, bewees Tesla dit jaar. Het bedrijf verkoopt ongelofelijk veel (gesubsidieerde) auto’s in Nederland. En gelukkig voor het bedrijf heeft het nauwelijks servicemedewerkers in dienst, want die hadden anders nu overspannen thuis gezeten.  Leasemaatschappijen besloten dit jaar zelf maar de Model 3 af te leveren, na een groot aantal klachten van leaserijders. Televisieprogramma Kassa bracht naar buiten dat er soms maanden op onderdelen moet worden gewacht en dat de serviceafdeling (die er dus toch wel is) slecht bereikbaar is. En Teslataxi-chauffeurs gingen naar de rechter omdat ze vaker in de garage staan dan op Schiphol. Zij willen hun geld terug. Natuurlijk vroegen wij als vakpers Tesla om uitleg, maar de persafdeling is alleen bereikbaar in geval van vragen over de eigen euforische perscommuniqués. 

Partspoint goes USA

partspoin allianceAutobinck verkocht onderdelentak Partspoint Groep aan de Amerikaanse onderdelenreus Genuine Parts Company. De versnellende consolidatie van de Europese aftermarket maakte aansluiting bij een grotere partner gewenst, aldus Partspoint-ceo Cor Baltus. Volgens hem is verdere groei makkelijker en kan het nodige worden geïnvesteerd in marketing en IT. Na de verkoop van Parstpoint wil Autobinck zich steeds meer manifesteren als internationaal mobiliteitsbedrijf. De ruim honderd miljoen euro die het verdiende met de verkoop van de onderdelendochter moet daar een handje bij helpen.

Carrousel / Aftermarket

Rita Schepers verliet na jaren trouwen dienst Achmea voor dealerholding Wensink, waar ze de uitbouw van de schadetak gaat vormgeven. Schepers volgde Gerard Hoefakkers op, die begin dit jaar op 52-jarige leeftijd overleed. Ook in lakkenland was er een transfer. Oud-Metalak directeur Bas van de Ven is de nieuwe baas van Axalta Nederland. En begin dit jaar ging Pim de Ridder, oprichter van Automotive Glass Europe, met pensioen. 

Betere wereld

Minder ongelukken, minder doden en meer comfort. Dat is de belofte van de nieuwe generatie rijhulpsystemen te promoten. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat toog naar Eindhoven om daar vlak voor de zomer het ADAS convenant te tekenen. Dat deden ook 41 bedrijven en branchepartijen: van Bovag tot Focwa, RAI Vereniging, ANWB, Carglass en VOC. Hoog op de wensenlijst van de branche staat een centrale registratie van voertuigen die met ADAS zijn uitgerust. Op de verlanglijst van de minister staat een hogere verkeersveiligheid en minder verkeersdoden en – gewonden. 

adas vermoeidheid shutterstock 704049511Wat de ADAS-belofte voor de autobranche inhoudt, is lastiger te bepalen. Onderzoek van Bovag voorspelt dat de schadesector in 2030 rekening moet houden met een daling van het aantal schades van tenminste 23 procent. Daarbij worden onderdelen duurder, het aantal werkplaatsuren stijgt en er is meer specialistische kennis nodig. Kortom: er liggen fikse uitdagen te wachten, want let op, in 2025 zal de helft van het wagenparkaandeel met ADAS zijn uitgerust.    

Carrousel / Leasing

Norbert van den Eijnden (ceo Alphabet International) en Luuk van Halder (coo Alphabet Nederland) kondigden beiden dit jaar hun vertrek bij de leasemaatschappij aan. Van Halder werd opgevolgd door Jules Blijde. Bij Athlon werd Peter Derks (cco Athlon International) opgevolgd door Athlon Nederland-directeur Marchel Koops, die op zijn beurt opgevolgd werd door Jean-Pierre Vissers. En Hilda Boerma werd commercieel directeur bij Mobility Service Nederland. Frank van Klink vertrok als directeur van XLLease, dat inmiddels onderdeel is van VWPFS. Voor Mas van Steenis was na de reorganisatie geen plek meer bij Terberg Business Lease en werd commercieel directeur bij Bovemij. Carel Bal van ALD ging dit jaar met pensioen.

Gas erop

gaspedaalDe achterstand ten opzichte van Marktplaats (omzet circa 50 miljoen euro) en vooral grote concurrent Autoscout24 (omzet circa 30 miljoen) leek onoverbrugbaar voor Autotrack (omzet 9 miljoen euro). Maar na de overname van Gaspedaal en Autowereld – die vooral in bereik enorm groot zijn – denkt Autotrack weer terug in de race te zijn. De omzet moet de komende jaren groeien naar 20 miljoen euro, geld dat voornamelijk afgesnoept zal moeten worden bij Autoscout24.   

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.