5 vragen aan René Stolp over het European Data Protection Congres:

Privacyspecialist Stolp: ‘Het vergaren van data wordt steeds lastiger’

5 vragen aan • René Stolp is voormalig manager productmanagement en marketing bij RDC en tegenwoordig zelfstandig adviseur op het gebied van datastrategie en privacy. Vorige week toog hij naar een internationaal congres over dit onderwerp. Wat hebben we gemist?
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
René Stolp. (Foto: Restrategy.nl)

Een Europees Privacy congres in Brussel met daarin onder andere de connected car als onderwerp. Daar waren vast veel autobranchebezoekers?

“Bitter weinig, helaas. Een paar leasemaatschappijen en een aantal verzekeraars – dat was het. Wel veel grote adviesbureaus, juristen, overheden en grote bedrijven. Ik denk dat veel autobranchebedrijven de implementatie van de AVG in 2018 als project hebben gezien, met einddatum. Maar de privacywetgeving is continu in beweging. Op het congres kwamen de laatste inzichten en de plannen van de toezichthouders aan de orde. Daarom was ik daar.”

Wat waren de belangrijkste onderwerpen op dit European Data Protection Congres?

“Het draaide onder andere om de uitspraak van het Europese Hof van 1 oktober in het kader van de E-privacy, en dan specifiek over het gebruik van cookies. Het vooraf aanvinken van toepassingen voor cookies mag niet meer: consumenten moet zélf de handeling verrichten en aangeven welke informatie je wel of niet mag gebruiken. Dat betekent dus ook dat ze daar beter over na zullen denken. Dat vraagt van autobedrijven dat ze hun website aanpassen en het betekent dat het moeilijker wordt om de informatie voor bijvoorbeeld marketingacties te verkrijgen. Deze E-privacy wet wordt volgend jaar vernieuwd en strenger en geldt dan bijvoorbeeld ook voor apps op de telefoon.”

Wordt het vergaren van marketingdata zo niet te ingewikkeld voor een doorsnee autobedrijf?

“Dat valt op zich mee. Er zijn weliswaar zo’n veertig verplichtingen in de AVG waaraan je als bedrijf moet voldoen als je data van consumenten en prospects wil gebruiken voor marketingdoeleinden, maar er is voor het vergaren van marketingdata van klanten een simpele manier om er veel af te vangen: ga uit van een overeenkomst als grondslag voor het gebruik van gegevens. Daarbij moet in je privacystatement staan welke informatie je wil en waar je die voor gebruikt. Als de klant die overeenkomst tekent, dan voldoe je in principe aan de wet.”

Er is in de autobranche nu een discussie gaande over van wie de data is die uit de connected car komt. Werd daar nog antwoord op gegeven?

“Daar liep wel een interessante discussie over. De crux: de vraag moet niet zijn: van wie zijn de data, maar wie heeft er controle over. De bezitter van het voertuig bepaalt. De wetgeving speelt pas als hij de data laat gebruiken. Bij aanschaf van een nieuwe auto inclusief connected diensten, is de autofabrikant de controller die de datastroom ontvangt. Wil de berijder een pay-as-you-driveverzekering, dan krijgt ook de verzekeraar controle. En als het autobedrijf de auto aan een diagnose apparaat hangt is ook het autobedrijf een controller. En elke controller moet voldoen aan alle wettelijke verplichtingen op het gebied van data en privacy.”

De vraag is niet wie de eigenaar van de data is, maar de controller

“Een ander onderwerp is hoe deze data beschikbaar worden gemaakt. Dat kan door derden toegang te geven tot de voertuigdata op een fabrikantenportaal; een tweede optie die nu wordt besproken is een neutraal platform waar de autofabrikant de gevraagde data opzet, en de gemachtigde derde er toegang toe krijgt. De derde optie is dat de data worden afgetapt via bijvoorbeeld een dongel, maar daar zijn de fabrikanten zelf niet zo happig op.”

En wat betekent deze discussie voor universele autobedrijven en dealers?

“Voor de dealer is het van belang goed het contract met de fabrikant er op na te lezen. Als hij niet vermeld staat als mogelijke gebruiker of controller van de data, dan is de kans groot dat hij die data dus niet krijgt. Voor universele bedrijven geldt dat ze op termijn een rol in dit spel spelen, omdat de berijder immers bepaalt wie er van de data gebruik mag maken. Maar om toegang te krijgen tot een systeem van de fabrikant of de neutrale server moet nog veel worden geregeld. Daarbij is het wel van belang goed af te wegen welke data je nodig hebt, en dus te zorgen voor een overeenkomst waarin expliciet vermeld staat welke data je gebruikt en waarvoor. Ik denk dat dit de moeite waard is, want businesswise heeft het natuurlijk veel voordelen als je zo in contact kunt blijven met je klanten.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Privacyspecialist Stolp: ‘Het vergaren van data wordt steeds lastiger’ | Automotive Online
5 vragen aan René Stolp over het European Data Protection Congres:

Privacyspecialist Stolp: ‘Het vergaren van data wordt steeds lastiger’

5 vragen aan • René Stolp is voormalig manager productmanagement en marketing bij RDC en tegenwoordig zelfstandig adviseur op het gebied van datastrategie en privacy. Vorige week toog hij naar een internationaal congres over dit onderwerp. Wat hebben we gemist?
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
René Stolp. (Foto: Restrategy.nl)

Een Europees Privacy congres in Brussel met daarin onder andere de connected car als onderwerp. Daar waren vast veel autobranchebezoekers?

“Bitter weinig, helaas. Een paar leasemaatschappijen en een aantal verzekeraars – dat was het. Wel veel grote adviesbureaus, juristen, overheden en grote bedrijven. Ik denk dat veel autobranchebedrijven de implementatie van de AVG in 2018 als project hebben gezien, met einddatum. Maar de privacywetgeving is continu in beweging. Op het congres kwamen de laatste inzichten en de plannen van de toezichthouders aan de orde. Daarom was ik daar.”

Wat waren de belangrijkste onderwerpen op dit European Data Protection Congres?

“Het draaide onder andere om de uitspraak van het Europese Hof van 1 oktober in het kader van de E-privacy, en dan specifiek over het gebruik van cookies. Het vooraf aanvinken van toepassingen voor cookies mag niet meer: consumenten moet zélf de handeling verrichten en aangeven welke informatie je wel of niet mag gebruiken. Dat betekent dus ook dat ze daar beter over na zullen denken. Dat vraagt van autobedrijven dat ze hun website aanpassen en het betekent dat het moeilijker wordt om de informatie voor bijvoorbeeld marketingacties te verkrijgen. Deze E-privacy wet wordt volgend jaar vernieuwd en strenger en geldt dan bijvoorbeeld ook voor apps op de telefoon.”

Wordt het vergaren van marketingdata zo niet te ingewikkeld voor een doorsnee autobedrijf?

“Dat valt op zich mee. Er zijn weliswaar zo’n veertig verplichtingen in de AVG waaraan je als bedrijf moet voldoen als je data van consumenten en prospects wil gebruiken voor marketingdoeleinden, maar er is voor het vergaren van marketingdata van klanten een simpele manier om er veel af te vangen: ga uit van een overeenkomst als grondslag voor het gebruik van gegevens. Daarbij moet in je privacystatement staan welke informatie je wil en waar je die voor gebruikt. Als de klant die overeenkomst tekent, dan voldoe je in principe aan de wet.”

Er is in de autobranche nu een discussie gaande over van wie de data is die uit de connected car komt. Werd daar nog antwoord op gegeven?

“Daar liep wel een interessante discussie over. De crux: de vraag moet niet zijn: van wie zijn de data, maar wie heeft er controle over. De bezitter van het voertuig bepaalt. De wetgeving speelt pas als hij de data laat gebruiken. Bij aanschaf van een nieuwe auto inclusief connected diensten, is de autofabrikant de controller die de datastroom ontvangt. Wil de berijder een pay-as-you-driveverzekering, dan krijgt ook de verzekeraar controle. En als het autobedrijf de auto aan een diagnose apparaat hangt is ook het autobedrijf een controller. En elke controller moet voldoen aan alle wettelijke verplichtingen op het gebied van data en privacy.”

De vraag is niet wie de eigenaar van de data is, maar de controller

“Een ander onderwerp is hoe deze data beschikbaar worden gemaakt. Dat kan door derden toegang te geven tot de voertuigdata op een fabrikantenportaal; een tweede optie die nu wordt besproken is een neutraal platform waar de autofabrikant de gevraagde data opzet, en de gemachtigde derde er toegang toe krijgt. De derde optie is dat de data worden afgetapt via bijvoorbeeld een dongel, maar daar zijn de fabrikanten zelf niet zo happig op.”

En wat betekent deze discussie voor universele autobedrijven en dealers?

“Voor de dealer is het van belang goed het contract met de fabrikant er op na te lezen. Als hij niet vermeld staat als mogelijke gebruiker of controller van de data, dan is de kans groot dat hij die data dus niet krijgt. Voor universele bedrijven geldt dat ze op termijn een rol in dit spel spelen, omdat de berijder immers bepaalt wie er van de data gebruik mag maken. Maar om toegang te krijgen tot een systeem van de fabrikant of de neutrale server moet nog veel worden geregeld. Daarbij is het wel van belang goed af te wegen welke data je nodig hebt, en dus te zorgen voor een overeenkomst waarin expliciet vermeld staat welke data je gebruikt en waarvoor. Ik denk dat dit de moeite waard is, want businesswise heeft het natuurlijk veel voordelen als je zo in contact kunt blijven met je klanten.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.